ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس نظام صنفی رایانه‌یی کشور ، گفت: در نظام صنفی هدفمان این است که جامعه‌ی اطلاعاتی را در کشور هرچه سریع‌تر محقق کنیم، چون با توجه به سابقه‌ی فرهنگی و تاریخی که داریم تصور می‌کنیم مستحق آن هستیم و اگر این مفهوم به درستی جا بیافتد عقب‌ماندگی چند ساله‌ی خود را نه تنها جبران می‌کنیم بلکه مثل همیشه‌ی تاریخ حرفی نو برای جامعه‌ی بشری خواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار سرویس فناوری اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «امیرحسین سعیدی نائینی» با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه نظام صنفی رایانه‌یی اهداف بزرگی دارد و باید از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده شود، گفت: خوشبختانه بر خلاف آن چیزی که در برخی مطبوعات منعکس شده صنف ما از اتحاد و انسجام مثال‌زدنی بین صنوف دیگر برخوردار است.
وی، افزود: در یک خانواده‌ی بزرگ مثل این صنف نمی‌توان توقع داشت که همه مثل هم بیاندیشند و اگر کسانی هم هستند که به گونه‌ای دیگر می‌اندیشند باید این فرصت برایشان فراهم شود که نظریات و انتقادات خود را مطرح کنند.
وی تاکید کرد: بر خلاف سر و صداهایی که ایجاد شده تعداد افرادی که با تشکیل نظام صنفی مخالفت دارند و قصد خدشه‌دار کردن آن را دارند بسیار اندک است و اگر صحبت‌هایشان جنبه‌ی حقوقی دارد باید آن را به مجراهای حقوقی اعلام کنند.
سعیدی، با بیان اینکه به نظر می‌رسد صرف وقت در مسائل حاشیه‌ای ما را از اصل کار دور خواهد کرد، گفت: بهتر است به اصل کار که اهداف نظام صنفی است، بپردازیم و دوستانی که تصورات دیگری دارند اگر صادقانه به سعادت کشور می‌اندیشند و معتقدند که صنف باید تشکیلاتی قوی، یکپارچه و منسجم در راستای تعامل با دولت داشته باشد و معتقدند حق بخش خصوصی نادیده گرفته می‌شود به ما بپیوندند و با ما همراه و همدل شوند تا محیط صمیمی را تشکیل دهیم.
رئیس نظام صنفی رایانه‌یی کشور، با تاکید بر اینکه تقلب در انتخابات یک دعوی حقوقی است و قانون، مراجع تشخیص آن را مشخص کرده‌است، گفت: اگر دوستان با این موضوع هم‌عقیده هستند و نیت خالصانه برای انتخابات و صحت و سقم آن دارند، باید منتظر اعلام نظر مراجع ذی‌صلاح قانونی شوند و چنانچه حکم به گونه‌ای باشد که دوستان ادعا کردند انتخابات دیگری برگزار می‌شود و اگر آن‌ها اکثریت آراء را کسب کردند ما هم به تبعیت از قوانینی که قانون دموکراسی می‌گوید عمل می‌کنیم و اگر کاری از دستمان برآید، انجام می‌دهیم.
وی، اظهار داشت: تعریفی که از جامعه‌ی اطلاعاتی به ما می‌گویند دسترسی آسان و ارزان به اطلاعات است و برای این کار باید تولید، جریان اطلاعات و دسترسی و نگهداری به آن را شفاف کرد که با این کار در واقع یکی از بزرگترین درخواست‌ها و آرزوی قلبی مسوولان متعهد و مردم شریف که همانا شفاف‌سازی امور است محقق می‌شود.
سعیدی، با اشاره به اینکه برای رسیدن به یک جامعه‌ی اطلاعاتی در ابتدا باید زیرساخت‌های ارتباطی لازم را داشته باشیم، ابراز داشت: به همین منظور وزارت ICT وظیفه‌ی سنگینی بر دوش دارد که با استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژیکی در اسرع وقت این زیرساخت‌ها را فراهم کند.
رئیس نظام صنفی رایانه‌یی کشور تصریح کرد: در راستای رسیدن به جامعه‌ی اطلاعاتی باید همزمان با ایجاد ساختارهای ارتباطی به تولید محتوا هم بیاندیشیم و اگر از این امر غافل شویم تنها راه را برای تهاجم فرهنگی هموار کردیم. همچنین ثابت شده که این کار تنها وظیفه‌ی دولت نیست و بخش خصوصی باید در این زمینه فعال شود.
وی با بیان اینکه در محتوا باید از زیاده‌گویی پرهیز شده و در حداقل کلمات، حداکثر مفهوم رسانده شود، گفت: این موضوع خود نگاه و نگرش جدیدی را برای کارهای نوشتاری و محتوایی ما فراهم می‌کند و گرافیک‌ها و نحوه‌ی نمایش باید به گونه‌ای جذاب باشد و همین موضوع بازار بزرگی ایجاد می‌کند که بخش خصوصی به تولید محتوا اقدام کند.
وی، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که دولت در وزارت ارشاد انجام می‌دهد همین بحث تولید محتوا است که باید توسط بخش خصوصی انجام شود و نظام صنفی هم بر روی این موضوع حساسیت دارد و قصد دارد تمام دست‌اندرکاران که در تولید اشتغال دارند را سازماندهی کند.
وی، سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی نیروی انسانی و آموزش آن و جذب سرمایه‌ی بخش خصوصی را از ارکان اجتناب‌ناپذیر جامعه‌ی اطلاعاتی برشمرد.
وی، با بیان اینکه باید فرهنگ استفاده از این فناوری در کشور رایج شود، گفت: فرهنگ‌سازی برای استفاده‌ی مردم از این فناوری از طریق تعامل بخش خصوصی با دولت کارساز است.
وی، تاکید کرد: در راستای رسیدن به جامعه‌ی اطلاعاتی ایجاد تجارت در فضای اینترنت از مباحث مهم این حوزه است.
وی، بر ضرورت تشکیل گروه‌هایی در فضای اینترنت که پاسخگوی سؤالات مردم باشد تاکید کرد و گفت: همچنین حوزه‌ی علمیه‌ی قم باید مفاهیم جامعه‌ی اطلاعاتی را به خوبی بررسی و آن‌را با مبانی دینی و اعتقادی ما تطبیق دهد.
به عقیده‌ی وی راه تعامل با دولت داشتن تشکیلاتی منسجم و قوی است، چرا که در بدنه‌ی سازمان‌های دولتی به علت عریض و طویل بودن ممکن است فساد به آسانی پدید آید، بنابراین این فساد که با ثروت‌های بادآورده و منابع مالی تغذیه می‌شود همیشه در فکر کوچک کردن ماست. همچنین وقتی نظام صنفی بزرگ و منسجم داریم فرصت‌طلبان نمی‌توانند در آن نفوذ کنند.
سعیدی گفت: درست است که کار مردم باید به مردم سپرده شود و این موضوع در کشورهای پیشرفته ثابت شده، ولی علیرغم سفارش و تاکید بلند پایه‌ترین مقامات مملکتی شاهد هستیم که این کار از سرعت و روند مطلوبی برخوردار نبوده و در بعضی بخش‌های دولتی قصد واگذاری این اختیار به بخش خصوصی را به راحتی ندارند، بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که حق گرفتنی است و نباید منتظر دادن حق توسط دولت باشیم.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به جامعه‌ی اطلاعاتی همکاری و همبستگی از ضروریات مورد نیاز است و خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق صنف این مساله را در چند سال تجربه‌ای که در صنف دارند، دریافتند و متوجه شدند که با اختلاف و پراکندگی به اهداف مورد نظرشان نمی‌رسند. در نتیجه به هیچ وجه به یک حرکت تحجری تن نمی‌دهند.
وی، افزود: دوستانی که هنوز تفکراتشان این چنینی است باید بدانند اگر این انتخابات بارها برگزار شود کسی با طرز تفکر جدایی‌طلبی و تفرق رای نخواهد آورد و بهتر است که دوستان به خانواده‌ی خود بازگردند وگرنه مسلما توسط بیگانگان جذب خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: یک نظام صنفی با توجه به رسالتی که دارد باید تمامی ارکان خود را در برگیرد و خوشبختانه پس از زحمت و تلاش زیاد دلسوزان به این نتیجه رسیدند و این فهم و بلوغ را با رایی که دادند به اثبات رساندند.
سعیدی با بیان اینکه محتوا از حساسیت بالایی برخوردار بوده و انقلاب ما ریشه‌ای فرهنگی دارد و عدم توجه به محتوا مسائل فرهنگی را مورد تهاجم قرار می‌دهد، اظهار داشت: از باب هویت ملی بر روی خط و زبان فارسی باید به شدت حساس باشیم و عدم توجه به محتوا این مقوله‌ی بسیار مهم را تا حد زیادی مورد بی‌مهری قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه همه‌ی کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه‌ی محتوا انجام داده‌اند، گفت: این موضوع و اهمیت آن برای ما که یک انقلاب با ریشه‌ی اسلامی و فرهنگی داریم و از طرف دیگر مورد تهاجم دنیا نیز می‌باشیم چند برابر می‌شود و نشان دادن این حساسیت‌ها توسط وزارت ارشاد فقط با سخنرانی نیست.
رئیس نظام صنفی رایانه‌یی کشور ابراز داشت: میزان و مبنای علاقه برای حفظ خط و زبان فارسی و تولید محتوا به منظور جلوگیری از تهاجم غربی‌ها به برنامه‌ریزی و بودجه‌ای که در راستای تحقق آن برنامه‌ریزی توسط دولت در نظر گرفته می‌شود برمی‌گردد، هم‌چنین در مراحل بعد نظارت مردمی و اجرای آن توسط بخش خصوصی مد نظر است.
وی، گفت: مساله‌ی حفظ حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزار یکی از مباحث مهم است و دلیل اصلی تشکیل نظام صنفی هم برای مراقبت از حقوق پدید‌اورندگان است که امیدواریم با تعامل با شرکت‌های تولیدکننده‌ی محتوا اولا از نظر قانونی از حقوق آن‌ها دفاع شود و از طرف دیگر به عنوان نماینده‌ی آن‌ها با دولت تعامل کنیم و اهمیت کار آن‌ها را برای دولت مشخص کنیم.
وی، ادامه داد: بودجه‌هایی که به این منظور در نظر گرفته می‌شود باید به مراتب بیشتر از این باشد و استانداردهای آن نیز باید مشخص شود.
سعیدی، گفت: برای موفق شدن در این زمینه باید آن‌ها بیش از پیش زیر چتر سازمان نظام صنفی رایانه‌یی قرار گیرند تا ما هم با اتکا با آن‌ها و در تعامل با دولت جایگاهی که آن‌ها دارند را به دولت بفهمانیم و مطمئنم که در این راستا می‌توانیم دستاوردهای زیادی داشته باشیم.
وی بازوی اجرایی نظام صنفی را در آیین‌نامه‌های مربوطه‌ی پیش‌بینی شده عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به اهدافمان دبیرخانه و دبیرکل خواهیم داشت و در این راستا تعامل با همکارنمان برای استفاده از تفکر و نظرات آنها بسیار مهم می‌باشد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با شکل گرفتن نظام صنفی رایانه‌یی و عمل کردن دولت‌ها به قولشان نظام صنفی هم بتواند به اهداف مورد نظر خود برسد.

  • ۸۴/۰۴/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">