ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیران غول‌های سایبری به کاخ سفید می‌روند

| چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

فناوران - نسترن صائبی - قرار است مدیران عامل چند غول فناوری از جمله گوگل، فیس بوک و آمازون روز شنبه به کاخ سفید بروند و درباره هوش مصنوعی به صحبت بنشینند.
کاخ سفید گزارش داده است که روز شنبه آینده میزبان شرکت های فناوری خواهد بود تا درباره آینده هوش مصنوعی به گفت وگو بنشینند. براساس این گزارش، حدود 38 شرکت مهم سیلیکون ولی در این جلسه شرکت خواهند کرد تا درباره اینکه دولت ترامپ چگونه می تواند با تامین مالی و تنظیم مقررات موجبات تقویت هوش مصنوعی را در این کشور فراهم کند. 
این خبر نشانگر آن است که کاخ سفید پس از دریافت انتقادات بسیار و مداوم در زمینه عدم اقدامات لازم دولت در زمینه هوش مصنوعی، بالاخره می خواهد با این چالش ها روبه رو شود و وعده های خود را در این حوزه به منصه عمل برساند. 
این در حالی است که فقط یک سال پیش، استیون منچین، وزیر خزانه داری آمریکا، در سخنرانی اش اعلام کرد که کاملا نگران روبات هایی است که قرار است جایگزین کارگران آمریکایی شوند. این سخنرانی که با نادیده گرفتن صنعت فناوری مطرح شد، بیانگر نادیده گرفتن این صنعت از سوی دولت آمریکا بود. 
اگر چه خود آمریکا معمولا فکر می کند که پیشگام هوش مصنوعی در جهان است، کارشناسان هشدار می دهند که این کشور به اندازه کافی برای حفظ موقعیت پیشگامی تلاش نکرده و در مدیریت بحران خطرات آینده هوش مصنوعی ناتوان است. این در حالی است که کشورهای دیگر گوی سبقت را در این زمینه از آمریکا ربوده اند و با سرعتی نجومی در این زمینه در حال پیشرفت هستند. به طور مثال، فرانسه در سال جاری اعلام کرد که تا سال 2022، حدود 8/1 میلیارد دلار در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهد کرد. 
علاوه بر این، انگلیس هم صدها میلیون دلار را در این زمینه بودجه بندی کرده است تا تحقیق در زمینه «اخلاقیات هوش مصنوعی» را توسعه دهد و در این حوزه پیشگام شود. چین نیز سال گذشته اعلام کرد که تا سال 2030 برنامه های بلندپروازانه ای را برای تبدیل شدن به نیروی غالب قدرت در جهان در زمینه هوش مصنوعی دنبال خواهد کرد. این هدفی است که از نظر بسیاری از کارشناسان جهانی کاملا میسر است و چین در این زمینه به حدی رسیده است که بتواند پیشگام جهان شود. 
در آمریکا در مقایسه با کشورهای ذکر شده، چنین اقداماتی انجام نشده و افزایش قابل ملاحظه ای در بودجه صورت نگرفته است. در واقع از زمانی که دونالد ترامپ ریاست جمهوری این کشور را به دست گرفته است، پیشرفت های جزئی در این زمینه به چشم می خورد. به طور مثال، در سپتامیر گذشته، کاخ سفید وعده داد که حداقل 200 میلیون دلار برای کمک هزینه تحصیل در رشته های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) اختصاص خواهد داد و در ماه گذشته تازه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نخستین تاییدیه طراحی یک سیستم هوش مصنوعی را دریافت کرد که بدون مداخله پزشک، بیماری های چشمی را تشخیص می دهد. 
اما جالب اینجاست که کاخ سفید بیشتر روی تنظیم مقررات مروبط به هواپیماهای بدون سرنشین و خودروهای بدون راننده تمرکز کرده است و این نشان می دهد که شهرهای بیشتری در آینده ای نزدیک این فناوری ها را در خیابان های خود به بوته آزمایش قرار خواهند داد. 
با این وجود یکی از مهم ترین موضوعاتی که تاکنون مطرح نشده است، اثرات اتوماسیون در بازار کار است. گرچه برآوردهای بسیاری از شغل های ایالات متحده برای اتوماسیون شدن از دست رفته است، در سال های اخیر، اقتصاددانان می گویند تمرکز نیاز به آموزش مجدد کارمندان برای حرفه های جدید است.
تجربه اول
ژانویه 2017 نیز ترامپ با بزرگان شرکت فناوری جلسه دیدار فراهم کرد و در شرایطی که این افراد هیچ گونه حمایتی از ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری نداشتند و حتی بعضی از آنها صراحتا از او انتقاد کردند و برخی مانند جف بزوس، بنیانگذار آمازون، اعلام کرد که باید ترامپ را به فضا پرتاب کرد، دعوت او را لبیک کردند و به دیدارش رفتند. 
در این دیدار بسیاری از مدیران غول های فناوری از جمله اپل، گوگل ،آمازون و مایکروسافت، تسلا و فیس بوک حضور داشتند و درباره مسایل مهمی چون ایجاد شغل ، تجارت و اقتصاد صحبت به میان آمد. ترامپ ضمن تقدیر از مدیران برجسته تکنولوژی و اظهار علاقه مندی به همکاری بیشتر با آنها در آینده گفت: شما در دنیا بی نظیرید. از شما می خواهم همینطور ادامه بدهید. ما نیز در کنار شما خواهیم بود. هر زمان که بخواهید، می توانید با من و همکارانم تماس بگیرید. 
در این جلسه دو مدیر برجسته ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و تراویس کالانیک، بنیانگذار اوبر، نیز عنوان مشاوران اداری ترامپ در کابینه جدید منصوب شدند.
البته غیبت یکی از مدیران برتر این صنعت به طرز آشکاری به چشم می آمد و او کسی نبود جز جک دورسیریال مدیر عامل شرکت توییتر؛ کسی که در دوران مبارزه انتخاباتی، تبلیغ ضد کلینتون ترامپ را بلاک کرد. طبق گزارش Politico، ترامپ قصد داشت از طریق توییتر، هشتگ #CrookedHillary و ایموجی بر ضد رقیبش را منتشر کند که البته معاون ترامپ این اتهام را رد کرده است.

  • ۹۷/۰۲/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">