ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیر تلگرام: شکایت ایران اهمیتی ندارد

| دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷ ب.ظ | ۰ نظر

سه شنبه هفته گذشته دادستان تهران علیه پاول دوروف برای ارتکاب جرم هایی مانند هرزه نگاری کودکان، قاچاق مواد مخدر و عملیات تروریستی از جمله گروه داعش بستر مناسبی فراهم کرده اعلام جرم کرد. دوروف در واکنش به این اقدام در توییتر اعلام کرد که شوکه شده است. یک روز بعد خبر ممنوعیت ورود پاول دوروف به ایران باعث شد وی یادداشتی در کانال شخصی اش منتشر کند که ترجمه های اشتباهی از آن در خبرگزاری های ایران منتشر شد. به منظور شفاف سازی تصمیم گرفتیم یاداشت مدیر تلگرام را به صورت کامل منتشر کنیم.
پاول دوروف - برخی کاربران از من می پرسند که احکام قضایی در ایران و روسیه، چه تاثیری روی تلگرام و شخص من می گذارد. پاسخ ساده این است که: بی تاثیر است.
برای من سفر نکردن به ایران ساده است. اگرچه این کشور تاریخی غنی دارد و به نظر جای جالبی می رسد، من ارتباطی با آن ندارم و می توانم منوعیت سفر به ایران را تاب بیاورم. در مورد روسیه اما، موضوع کمی مهم تراست؛ چون من یک روس هستم (اگرچه گذرنامه سن کیتس دارم) و والدینم در روسیه زندگی می کنند. ممنوعیت سفر به روسیه، هزینه ای کوچک است که باید برای موضوعاتی که در معرض تهدید است، بپردازم. خوشبختانه، ما هیچ گونه حضور رسمی در این دو کشور نداریم. آخرین حلقه ارتباطی بین تلگرام و روسیه نیز در ماه ژوییه، زمانی که به قراردادمان با «تلگراف» پایان دادیم، قطع شد. تلگراف یک شرکت مقیم سن پترزبورگ است که ما مبارزه با اسپم های با مبدا روسیه و ایران را به او سپرده بودیم. تلگراف در روزهای اولیه که ما در روسیه بودیم، نقش بزرگ تری در تلگرام بازی می کرد؛ اما از سال 2014 که من به همراه هسته اصلی کارکنان تلگرام، روسیه را ترک کردیم، این نقش کم رنگ شد.
در  پی اتفاقات ماه ژوئن گذشته، وقتی مقامات روس تهدید به مسدودسازی تلگرام کردند، تلگراف نیز قراردادش را با پیام رسان تلگرام از دست داد، کارکنانش را اخراج و مالکش را تغییر داد. در ماه سپتامبر نیز مقامات روس ارسال  اخطاریه را به دفتر لندن ما آغاز کردند، چون کسی را در روسیه در دسترس نداشتند که به او اخطار بدهند، حتی آن شرکت مدیریت اسپم را.
این ماجرا بر موضوعی تاکید دارد که رگولاتورهای محلی معمولا نادیده می گیرند: الان سال 2017 است و جهان امروز، باز و به هم متصل شده است. اگر شما قوانینی به تصویب برسانید که آزادی را محدود کند، در نهایت به اقتصاد کشور خود را نابود می کنید. در سال های اخیر، گوگل، اوراکل و مایکروسافت (اسکایپ) دفاتر توسعه خود را در روسیه تعطیل کرده اند و بسیاری از شرکت های کوچک تر هم همین روند را در پیش گرفته اند.
اما در حالی که اوضاع در ایران چندان بهتر از روسیه به نظر نمی رسد، گویا روند در این کشور نسبت به سال های ماقبل در مسیر درست تری قرار دارد. من کارشناس مسایل ایران نیستم، اما چیزی که در مورد این کشور برای من روشن است، این است که با وجود تداوم مباحثات بین سیاستمداران ایرانی درباره چگونگی مدیریت اینترنت، ایران تلگرام را مسدود نکرده و در چند سال اخیر، 40 میلیون ایرانی امکان ارتباط امن و دسترسی به اخبار منابع مستقل از طریق کانال های تلگرام را داشته اند. واتس اپ و اینستاگرام هم در ایران در دسترس اند.
برای هر فرد اروپایی، چنین چیزهایی طبیعی است؛ اما متاسفانه اوضاع در جهان همیشه به این گونه نیست. مثلا چینی ها و اهالی کره شمالی، در زمینه این آزادی ها بخت کمتری داشته اند  و عربستان سعودی تا کنون همیشه ترافیک تلگرام را محدود کرده است. وضعیت در ایران نیز پیش از این متفاوت بود: تقریبا تمامی سرویس های اصلی اینترنت در این کشور تا چند سال پیش مسدود بود ( و بعضی از آنها هنوز هم مسدود است). سوء برداشت نشود؛ احتمالا موضوعات مختلفی هست که ایران می تواند برای بهتر شدن تغییر دهد ( مثلا شاید یک دادستان که بیشتر دوستدار فاوا باشد، نه؟) اما در مجموع به نظر می رسد که این کشور در مسیر درست تبدیل به کشوری بازتر و مبتنی بر بازار در حال حرکت است.
امیدوارم که روزی ایران و روسیه  به این نقطه برسند که ما (و دیگر شرکت های آی تی) قادر به تاسیس دفتر رسمی در آنجا باشیم. تا آن زمان، ما به ارایه خدمات پیام رسانی امن به کاربران این کشورها، از نقاطی که به آزادی احترام می گذارند، ادامه می دهیم.
برای ما اهمیتی ندارد که برخی کشورها علیه ما، به دلیل حفاظت از حریم کاربران، اعلام جرم کنند. ما همیشه آماده ایم که تمامی ارتباطات شخصی و تجاری را با چنین کشورهایی قطع کنیم که از این ارتباطات علیه ما استفاده نشود. آنها می توانند ما را در قلمرو خود مسدود کنند. اما، همان گونه که در نوشته های قبلی ام  درباره چین نشان دادم، این کار به آنان کمکی نمی کند. در نهایت، آزادی و حریم خصوصی چیره خواهد شد و کسانی که می خواهند به دهه 1930 میلادی بازگردند، خود را در سمت نادرست تاریخ خواهند یافت. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">