ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نخستین گزارش سرمایه‌های انسانی همراه اول به مناسبت بیست و نهمین سالروز عرضه نخستین سیم‌کارت تلفن همراه در ایران از سوی شرکت ارتباطات سیار منتشر شد که حاوی نکات قابل توجهی است.
به گزارش آی‌تی آنالیز این گزارش که با محوریت بر شاخص‌های متعدد نیروهای انسانی در بزرگترین اپراتور ایران و خاورمیانه و به عنوان یک شرکت فنی و مهندسی که نیازمند استفاده از نیروهای تحصیل‌کرده و کارآزموده است، دارای یافته‌های ارزشمندی است.
بر مبنای این گزارش ابتدا باید مروری بر رکن‌های استراتژی کلان همراه اول داشت که به سه بخش ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌ها تقسیم می‌شود:
ماموریت: تحقق رویای دیجیتال
چشم انداز: یکی از رهبران بازار ICT منطقه، با ارائه خدمات و راهکا رهای هوشمند برای توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال
ارزش‌ها: حامی، چابک و توانمندساز

 

•    مروری بر ترکیب جمعیتی خانواده همراه اول
قبل از ورود به جزییات مربوط به تعداد و ترکیب جمعیتی کارکنان و خانواده بزرگ همراه اول ذکر این نکته ضروری است که در گزارش مذکور صرفا همکاران رسمی و قراردادی شرکت اصلی مبنا قرار گرفته اند.
با ذکر این نکته باید گفت تعداد کل همکاران گروه و شرکت اصلی همراه اول ۵۹۵۰ نفر است که از این تعداد ۱۷۵۰ نفر را همکاران رسمی و قراردادی شرکت اصلی تشکیل می‌دهند.
پراکندگی سنی خانواده بزرگ همراه اول نیز نشان می‌دهد که از این تعداد ۴درصد کمتر از ۳۰ سال، ۴۲درصد بین ۳۱ تا ۴۰ سال، ۴۴درصد بین ۴۱ تا ۵۰ سال و ۱۰ درصد نیز بیش از ۵۱ سال سن دارند.
جزییات بیشتر نشان می‌دهد که جوان‌ترین کارشناس همراه اول تنها ۲۲ سال سن دارد، جوان‌ترین مدیر ۲۸سال دارد و میانگین سنی پرسنل همراه اول ۴۰ است و مسن‌ترین کارشناس این شرکت نیز ۶۳ سال دارد که این مساله در مجموع گویای میزان بالای جوان‌گرایی و انرژی بالا و خلاقیت در این شرکت بزرگ و فناورانه است.
ترکیب جنسیتی در خانواده همراه اول نیز حاوی نکات جالبی است.
بر اساس این گزارش ۳۸درصد از کارکنان همراه اول را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که در مقایسه با اپراتورهای بزرگی همچون اورنج و ترکسل، عدد بالاتری است.
در این میان سهم مدیریتی خانم‌ها نیز عدد ۲۰.۳درصدی را نشان می‌دهد که امتیاز بالا و قابل ملاحظه‌ای برای این شرکت محسوب می‌شود.
وضعیت تحصیلی خانواده همراه اول نیز نشان می‌دهد که ۳۳درصد پرسنل دارای مدرک کارشناسی، بالغ بر ۶۰درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۶ درصد نیز دارای مدرک دکترا هستند.

 

•    میزان و دلایل ورود و خروج به همراه اول
یافته‌های سال ۱۴۰۱ همراه اول نشان می‌دهد ۱۴۸ عضو جدید وارد و ۱۷۸ عضو قدیمی از خانواده همراه اول خارج شده‌اند.
نحوه جذب و ورود پرسنل جدید به همراه اول نشان می‌دهد که ۳۴درصد از طریق معرفی همکاران، ۲۴درصد از طریق سایت‌های کاریابی، ۱۵درصد از طریق شبکه‌های اجتماعی، ۱۱درصد از طریق بانک استعدادها، ۹درصد از طریق کارآموزی و ۷ درصد نیز از طریق شرکت‌های گروه به خانواده همراه اول اضافه شده‌اند که این مساله گویای روش‌های متنوع جذب و شانس بالای متقاضیان برای ورود به بزرگترین اپراتور ایران و خاورمیانه است.
در گزارش مذکور دلایل خروج اعضای قدیمی همراه اول از این شرکت نیز با جزییات بالا رصد و اعلام شده‌اند که جالب توجه است.
بر این اساس ۶۲درصد به دلیل بازنشستگی، ۱۴درصد به دلیل مهاجرت، ۱۲درصد خروج غیرداوطلبانه، ۸درصد دلایل شخصی و تنها ۴ درصد نیز به واسطه فرصت‌های شغلی دیگر، از این شرکت جدا شده‌اند. به عبارت دیگر بخش عمده خروجی‌ها از همراه اول (۷۶درصد) به دلیل بازنشستگی و مهاجرت بوده است که این مساله گویای جذابیت‌های همراه اول برای همکاری تا زمان بازنشستگی است.

 

•    طریقه ورود کارجویان به همراه اول
قاعدتا ورود به سازمان بزرگی همچون همراه اول که هر ساله به واسطه توسعه زیرساخت‌ها و خدمات نوین از یک سو و بازنشستگی همکاران قدیمی با ورود و خروج تعداد بالایی از کارکنان مواجه است، می‌تواند برای متقاضیان کار نیز جذابیت داشته باشد.
لذا بر اساس گزارش مذکور مراحل ورود به خانواده بزرگ همراه اول به روش زیر است:
۱-    ارسال رزومه از طریق:
-    سایت فرصت‌های شغلی این شرکت
-    سایت‌های کاریابی
-    لینکدین همراه اول
-    معرفی از سوی کارکنان همراه اول
-    و کارآموزی در آکادمی همراه اول انجام می‌شود.


۲-    تماس از طرف همراه اول
بعد از دریافت رزومه‌ها همکاران جذب و استخدام همراه اول با کارجو تماس می گیرند. این تماس‌ها نیز به صورت تلفنی یا ویدیویی خواهد بود. هدف از این مرحله ارزیابی اولیه و بررسی اطلاعات رزومه است. در ادامه، جزییات شغل را شرح می دهند تا کارجو علاقه خود را به ادامه فرایند اعلام کند.


۳-    مصاحبه تخصصی
پس از تماس اولیه و در صورت موفقیت در مرحله قبل، طی ۷ تا ۱۰ روز بعد، برای مصاحبه تخصصی با کارجو تماس میگیریم. هدف از این مرحله تشخیص تناسب دانش، مهارت و تجربه فرد با موقعیت شغلی است. این مصاحبه به صورت پنل و حضوری برگزار می‌شود.


۴-    مصاحبه رفتاری
۷ الی ۱۰ روز بعد از مصاحبه تخصصی، کارجو به مرحله مصاحبه رفتاری دعوت می‌شود. هدف از این مرحله این است که شایستگی‌های رفتاری شغل کارجو ارزیابی شود. این جلسه نیز یک به یک و به صورت آنلاین یا حضوری برگزار می‌شود.
در مجموع آمارهای با ارزشی که برای نخستین بار از سرمایه‌های انسانی همراه اول منتشر شده، فارغ از رویه شفافیت این اپراتور گویای جایگاه و ارزش نیروی انسانی در این شرکت است که مشابه انتشار این گزارش‌ها و آمارها در نحوه ورود و خروج کارکنان کمتر دیده می‌شود.


 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">