ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مسکو در حال تبدیل شدن به شهری هوشمند

| سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

معمولا مسکو را یکی از مراکز بزرگ جهانی در زمینه فناوری های پیشرفته همچون سانفرانسیسکو، سیاتل یا لندن محسوب نمی کنند اما این شهر بدون هیاهوی در حال تبدیل شدن به محل جذابی برای پیشرفته ترین فناوری های امروزی است.

به گزارش ایسنا ازاسپوتنیک، نیکلای کوزنتسوف، تحلیلگر مجله فوربس در مقاله ای پیشرفت روسیه را در زمینه فن آوری های نوین خیره کننده خوانده است.
وی می نویسد: مسکو با وجود تعداد زیاد نقاط دیدنی همچون کلیسای جامع سنت باسیل یا کرملین به میزان حیرت آوری مدرن و امروزی شده است. بازدید کنندگان از این شهر به آسانی با فناوری های هوشمند ارتباط برقرار می کنند. مردم از وسایل الکترونیکی خود جدا نمی شوند.

 در اماکن عمومی و حتی وسایل نقلیه عمومی وای فای رایگان پرسرعت وجود دارد، در ایستگاه های راه آهن و ایستگاه های اتوبوس می توان گوشی خود را شارژ کنید ، مردم و شرکت های تجاری به سرعت خود را با فناوری های تحول سازی همچون "فین تک“(اپلیکیشن های هوشمند مالی) تجهیز کرده اند که سطح استفاده از فین تک یا فناوری های مالی در مسکودر حال حاضر ۳۵ درصد است است که حتی بیشتر از نیویورک( ۳۳.۱درصد) است.
استفاده از ارزهای الکترونیکی نیز به یکی از زمینه های اصلی در زندگی روزمره مردم روسیه تبدیل شده است ، شرکت Investcoin 24 در هتل های سراسر مسکو 100 دستگاه خودپرداز برای خرید ارزهای الکترونیکی نصب کرده است. سرگئی سابیانین، شهردارمسکو که در سال۲۰۱۰ به این سمت منصوب شده، نقش بزرگی در تغییر سیمای پایتخت روسیه ایفا می‌کند.

وی در سال ۲۰۱۱ با ایجاد اداره فناوری های اطلاع رسانی، سیستم‌های شهری فناوری های اطلاع رسانی را متمرکز کرد و ایجاد سیستم خریدهای عمده با صرفه از لحاظ اقتصادی را اولویت این شهر اعلام کرده و به ایجاد سیستم های سازگار با آن  کمک می‌کند.
در مسکو سیستم الکترونیکی خدمات دولتی راه اندازی شده است، بسیاری از پرسه‌های اداری هوشمند شده و همچنین پلتفرم اینترنت اشیا وجود دارد و همه این پدیده ها اساس مطمئنی برای اجرای برنامه شهر هوشمند است.
شهرداری سالانه۶۰۰ میلیون دلار برای اجرای این برنامه سرمایه گذاری کرده است،حمایت شهرداری مسکو باعث شده این شهر، خانه ای برای شمار زیادی از موسسات تولیدی بزرگ روسیه شده و در آمدهای زیادی از طریق دریافت مالیات و گردشگری به دست آورند.
شاید جایگاه مسکو در رتبه بندی شهرها از لحاظ تعداد میلیاردرهای ساکن پایتخت پائین آمده باشد اما میزان سرمایه های ثروتمندان این شهر در مجموع معادل۲۱۷.۶ میلیارد دلار است که سرمایه گذاری آنها در فناوری های پیشرفته ، پایتخت روسیه را به یک شهرهوشمند نمونه تبدیل کرده است.
از سوی دیگر پلتفرم های در نظر گرفته شده برای شرکت فعال ساکنان مسکو در نقشی کلیدی در تبدیل مسکو به شهر هوشمند دارد، پایگاه اطلاع رسانی آنلاین پایتخت روسیه متشکل از سه پلتفرم کلیدی است که ساکنان این شهر از آنها برای برقراری تماس و ارتباط  با دولت محلی مسکو استفاده می کنند.


پلتفرم اول "شهر ما" نام دارد که سیستم ارسال شکایت های آنلاین است که  از طریق اینترنت و یا از طریق اپلیکیشن موبایل قابل دسترس می باشد. اهالی شهر در صورت مشاهده کمبودها در محله خود از امکان ارسال شکایات برخوردار هستند، مثلا اگر زباله ها و خاکروبه ها بطور منظم از محل خارج نشوند، ساکنان پایتخت روسیه می توانند این موضوع را با کمک پایگاه اطلاع رسانی "شهر ما" به مقامات اطلاع دهند.
شهروندان فعال طی هفت روز پاسخ سوالات خود را دریافت می کنند، اگر مسئله مورد بررسی دارای اهمیت عملی باشد، سیستم مربوطه ، درخواست کننده را در جریان اقدامات انجام شده برای حل آن قرار خواهد داد.
این سیستم بیش از یک میلیون نفر کاربر دارد و با کمک آنها تا کنون بیش از دو میلیون معضل مطرح شده ساکنان شهر برطرف شده است.
پلتفرم دوم "شهروند فعال" نام دارد، مردم مسکو با کمک اینترنت یا اپلیکیشن های موبایل از امکان ابراز عقیده درباره مسائل توسعه شهر همچون مسیرهای رفت و آمد، وسایل نقلیه عمومی ، محدودیت های جدید سرعت در خیابان ها و جاده ها و حتی احداث پارک های جدید برخوردار هستند.
تعدادکاربران این پلتفرم از دو میلیون نفر هم تجاوز می کند و با کمک آن بیش از ۲۶۰۰ نظرسنجی صورت گرفته و بیش از۱۵۰۰ پیشنهاد شهری اجرا شده است.
پلتفرم سوم به نام «جمع آوری اطلاعات » است که با کمک آن ساکنان شهر از امکان ارسال پیشنهادات خود برای بهبود کار پایگاه اطلاع رسانی مسکو و حتی کار سرویس های خدمات عام المنفعه برخوردار هستند. تعداد کاربران این پلتفرم بیش از۱۳۰ هزار نفر است و در مجموع۸۴ هزار ایده پیشنهاد شده و از بین آنها۲۷۰۰ ایده در فهرست بررسی گنجانده شده است و تا به حال۱۴ طرح تدوین شده با کمک این پلتفرم با موفقیت اجرا شده است.


با استفاده از چنین پلتفرم هایی امکان موفقیت های بزرگی در این شهر حاصل شد، بیش از ۲.۱ میلیون نفر از ساکنان پایتخت روسیه با کمک رأی گیری الکترونیکی در برنامه "خیابان من" شرکت کردند که طرح شهری مهمی با بودجه ۱.۶ میلیارد دلار است.


 برنامه "خیابان من" از 87 بخش از جمله مرمت و بازسازی خیابان ها و میادین برای بهسازی آنها و صرفه جویی در مصرف برق تشکیل شده است.
علاوه بر این حالا والدین با کمک برنامه "مدرسه الکترونیکی مسکو" که در چارچوب آن مسائل مبرم و مهم همچون امنیت سایبری، سفرهای بی خطر و حتی بازی شطرنج هم مورد بحث قرار می گیرند، در انتخاب دوره های آموزشی جدید برای شهر شرکت می کنند.
شهرداری مسکو نه فقط اهالی شهر را به حل مسائل شهری جلب می کند بلکه مبالغ زیادی را برای پیشرفت زیرساخت شهر سرمایه گذاری کرده است . اینترنت پرسرعت و بسیار باکیفیت ۴G در مسکو وجود دارد.
مردم مسکو همچنین از امکان اتصال به سیستم شهری وای فای رایگان برخوردار هستند.
در سال ۲۰۱۱  سیستم بزرگ اتصال دسترسی خودکار موسسات اجتماعی بزرگ همچون بیمارستان ها و مدارس به اینترنت شهری راه اندازی شده است، استفاده از اسناد الکترونیکی و سیستم های خودکار تخصیص بودجه، امکان داده که کار این موسسات بهبود یابد.
شبکه وسایل نقلیه عمومی نیز با سرعت در روسیه پیشرفت می کند.
ایستگاه های اتوبوس به صفحات نمایشی مجهز می شوند که زمانبندی و مسیر های حرکت اتوبوس ها را دقیق نشان می دهند.
بهای رفت و آمد با وسایل نقلیه را می توان با استفاده از سیستم های پرداخت الکترونیکی همچون Apple Pay و Samsung Pay پرداخت کرد.
حتی اپلیکیشنی وجود دارد که در انتخاب مسیر حرکت با استفاده از اتوبوس و مترو کمک می‌کند، اطلاعات مهم درباره تغییر مسیر حرکت وسایل نقلیه در پایگاه اطلاع رسانی شهری لحظه به لحظه منتشر می شود.
اینترنت اشیا نقش مهمی در بهبود کار شبکه حمل و نقل شهری ایفا می کند.
همه خودروهای سرویس های شهری و موسسات عمومی به سیستم مکان یابی (گلوناس) و همچنین حسگرهای سرعت و مصرف سوخت مجهز شده اند.
دریافت چنین اطلاعاتی به مسئولین شهری کمک می کند تا به بهینه سازی مسیرها پرداخته و مخصوصا در دوره زمستان های سرد روسیه به بهترین شکل از شبکه حمل و نقل شهری استفاده کنند.
مسکو همچنین پیشنهادات در رابطه با حفاظت از محیط زیست و فناوری های سبز را بررسی می کند.
طرح "خیابان من" متشکل از درختکاری در فضاهای عمومی برای بهبود محیط زیست و همچنین به عنوان وسیله ای برای جدا کردن خیابان ها و پیاده روها از یکدیگر در شهر است.
علاوه بر این در حال حاضر روشنایی در پارک های مسکو با استفاده از باتری های خورشیدی تامین می شود و در برخی از پارک ها روترهای وای فای رایگان از انرژی خورشیدی بهره می گیرند.
 مسکو قصد دارد به سرمایه گذاری در پیشبرد فناوری های شهر هوشمند ادامه دهد.
در آینده خودروها در این شهر به حسگرهای کامل تری مجهز می شوند تا از  فناوری هایی همچون واقعیت مجازی و گسترش یافته ، هوش مصنوعی، نرم افزارهای فرمان صوتی بهره گیرند ،هر چند که از هم اکنون این فن آوری ها در حال آزمایش های نهایی هستند.
مشارکت شرکت های خصوصی فناوری‌های پیشرفته و دولت محلی مسکو به پیشبرد چنین فناوری و استفاده از آنها در زندگی شهری مساعدت کرده است.
شهر مسکو نشان می‌دهد که دیگر شهرهای جهان در صورت سرمایه گذاری‌های صحیح و وجود اراده سیاسی می‌توانند شیوه زندگی مردم را تغییر داده و آنرا با نیازهای قرن۲۱ میلادی تطبیق دهند.
استراتژی صحیح و استفاده مناسب از فناوری ها به شهرداری ها امکان می دهد تا مردم را به همکاری فعالانه جلب کند و برای بالا بردن کیفیت زندگی همه را با یکدیگر متحد سازد.

  • ۹۶/۰۸/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">