ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تولید و پیدایش بازى‏هاى رایانه‏اى دنیا به سال 1341 هجرى شمسى (1962.م) باز مى‏گردد که استیفن راسل از دانشجویان دانشگاه MITنخستین بازى رایانه‏اى را با نام جنگ فضایى نوشت که روى رایانه‏اى به نام PDP1که اندازه‏اى در حدود یک اتومبیل داشت اجرا مى‏شد و داستان بازى همان جنگ سفینه‏ها بود که شما باید سفینه طرف مقابل را نابود مى‏کردید. بعد از آن شرکت آتارى در سال‏1352 (1973) بازى پونگ را ساخت که یک بازى ساده متشکل از تعدادى مستطیل سیاه و سفید بود که چندان خلاقیتى در آن وجود نداشت.

مهاجمان فضایى، بازى دیگرى که در سال 1376 (1997) در شرکت تایتو نوشته شد، شامل عناصر کلاسیک یک بازى رایانه‏اى بود. در این بازى کنترل یک شى یا یک شخص در دست بازیکن بود که باید با کمک آن دشمنان را نابود مى‏کرد.

پس از آن بازى‏هاى ویدئویى سیر تکاملى خود را طى کردند و در اواسط دهه هشتاد بازى‏ها بیشتر به سمت داستان‏هاى جنگى پیش رفتند. علت آن علاوه بر مسائل فنى جو متشنج اواخر دهه 80 آمریکا، ناشى از جنگ سرد با شوروى سابق و دیگر برنامه‏هاى ریگان، رئیس جمهور وقت بود. بازى‏هایى مثل استار فلایت و... ولى در پنج سال اخیر با پیشرفت‏هایى که در سخت‏افزارها و نرم‏افزارهاى ساخت و اجراى بازى ایجاد شده، این محصول جایگاه خاص خود را در جهان پیدا کرده است.

طبق آمار، روزانه دو بازى رایانه‏اى به بازار مى‏آید و تخمین زده مى‏شود که چرخش مالى این بازى‏ها فقط در آمریکا، تا پایان این دهه، به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.

بازى‏هاى رایانه‏اى برخلاف فیلم‏هاى سینمایى به مخاطب این امکان را مى‏دهد که بجاى تماشاچى بودن خود به ایفاى نقش بپردازد، رانندگى کند، با اسلحه شلیک کند و تعقیب و گریز انجام دهد.

آمارها نشان مى‏دهد که روند تولید بازى‏هاى رایانه‏اى به 3- 4 هزار نسخه در سال مى‏رسد و با شتاب زیاد در جامعه جهانى در حال گسترش است. که تولید این بازى‏ها در دنیا تنها در انحصار چند شرکت آمریکایى و ژاپنى است.

بیش از 30 میلیون نفر در سراسر جهان، بخشى از اوقات فراغت خود را با بازى‏هاى رایانه‏اى پر مى‏کنند که بالغ بر 10% آن‏ها بین 4 تا 7 ساعت از زندگى روزمره‏شان را به این کار اختصاص داده‏اند؛ این آمار علاوه بر آن‏که گستردگى بازى‏هاى رایانه‏اى را نشان مى‏دهد، از وابستگى روانى به این بازى‏ها حکایت دارد.

نتایج تحقیقى نشان مى‏دهد که 56% جوانان ایرانى علاقه بسیار زیادى به بازى‏هاى رایانه‏اى و استفاده از اینترنت در اوقات فراغت دارند؛ به گونه‏اى که از میان 2/64% جوانانى که در زمان اوقات فراغت خود مشغول بازى مى‏شوند، 7/38% بازى‏هاى رایانه‏اى را انتخاب مى‏کنند.
از جمله مقاصدى که در جنگ نرم بازى‏هاى رایانه‏اى پیگیرى مى‏شوند، عبارتند از:

1. تشریح خطمشى‏ها، اهداف و مقاصد سیاسى کشور خودى براى مخاطبان و ارائه استدلال‏هاى پشتیبانى از آن خطمشى‏ها

2. برانگیختن افکار عمومى به طرفدارى یا علیه یک عملیات نظامى‏

3. پشتیبانى از تحریم‏هاى اقتصادى و دیگر اشکال غیر قهرآمیز اعمال فشار علیه دشمن.
بیشترین بازى‏هاى رایانه‏اى به منظور هدف اول مذکور تولید و به صحنه بین‏المللى عرضه شده است. عنصر مشترک تمامى این بازى‏ها این است که کاربر در نقش یک سرباز شجاع و زبده غربى عمدتاً نیروى ویژه دلتا فورس آمریکا یا اس.اى.اس انگلیس و یا حتى نیروهاى حافظ صلح سازمان ملل براى گسترش آزادى‏هاى فردى و دموکراسى و مبارزه با گروه‏ها و سازمان تروریستى دولتى یا غیردولتى و یا حتى موجودات فضایى و یا تخیلى که بشریت را به سوى نابودى مى‏کشانند، وارد عمل شده و هدفى جز مبارزه و نابودى تروریست‏ها و نجات بشریت ندارند. ایالات متحده و صهیونیسم بین‏الملل سعى دارند با این برنامه‏هاى فرهنگى، تجاوزات نظامى خود را در میان ملت آمریکا و حتى سایر ملت‏ها امرى عادى، انسان‏دوستانه و به منظور گسترش صلح و دموکراسى در سطح جهان نشان دهد. سعى مى‏شود این موضوع القا شود که آمریکا نماد خیر مطلق در جهان است و هر فرد یا گروه یا دولتى که مخالف او و ارزش‏هایش است محورهاى شرارت و شیطانى‏اند.

پیش از فروپاشى شوروى سابق، ریگان لقب امپراطور شرور را به اتحاد جماهیر شوروى داد و پس از آن جرج دبلیو بوش از کشورهایى چون ایران و عراق با عنوان کشورهاى پلید (شرور) نام برد.

برخى از بازى‏هاى رایانه‏اى نیز به جنگ جهانى دوم و مبارزه با دولت نژادپرست نازى پرداخته و یا پس از آن به مبارزه با کمونیست‏ها مى‏پردازد. پس از فروپاشى شوروى، آمریکا سعى مى‏کند کشورها و گروه‏هاى مسلمان را بزرگترین خطر براى صلح جهانى معرفى کند. چراکه به قول نظریه‏پردازان آن‏ها، آمریکا اکنون بجاى اژدهاى بزرگ با مارهاى سمى پرشمارى روبه‏روست. یا به قول هنرى کسینجر با اسلام سیاسى به رهبرى جمهورى اسلامى ایران.

همانطور که بیان شد در بازى‏هاى رایانه‏اى جدید شما به مبارزه با کشورها و گروه‏هاى اسلامى مى‏روید. ویژگى مشترک این بازى‏ها استفاده از نمادها و سمبل‏هاى اسلامى است. نمایش مکان‏هاى منقش به تصاویر اسلامى، استفاده از رنگ سبز براى نمایش تروریست‏ها، استفاده از مکان‏هاى مذهبى مسلمانان مانند مسجد که از محل‏هاى تجمع تروریست‏ها معرفى مى‏شود و عمدتاً تک‏تیراندازها بالاى مناره‏هاى مساجد موضع گرفته‏اند و به سوى شما تیراندازى مى‏کنند. استفاده از صداى عربى و فارسى براى بیان زبان تروریست‏ها، استفاده از صداى پس زمینه مانند صداى صلوات و پخش آیات قرآن و.... در بازى رایانه‏اى 1 delta Force black hawk down team sabreبراى‏مبارزه با تروریست‏ها به کشورهاى مختلف مى‏روید.
1. بازى رایانه‏اى جنگ ژنرال‏ها

در این بازى شما در نقش سربازان آمریکایى، مأموریت مبارزه با تروریست‏ها در نقاط مختلف جهان همچون عراق به منظور مبارزه با بعثیان، یا در افغانستان براى مبارزه با گروه القاعده مى‏روید. در عراق و افغانستان تروریست‏ها با رنگ سبز نمایش داده مى‏شوند؛ ماشین سبز، کلاه نظامى سبز، پرچم‏هاى سبز رنگ و حتى کلاهک موشک‏ها با رنگ سبز نمایش داده مى‏شوند. هرچند که بسیارى از شرکت‏هاى ساخت بازى‏هاى رایانه‏اى در بازى‏هایشان به صورت موردى بازى‏هاى این‏چنینى دیده مى‏شود، ولى بنظر مى‏رسد چند شرکت مانند شرکت کوما، ریالتى گیمز و شرکت کانفلیکت با این هدف که تجاوزات نظامى آمریکا را در اقصى نقاط جهان توجیه کنند تأسیس شده‏اند.
2. بازى رایانه‏اى IGI 2

در یکى از مراحل این بازى شما در لیبى وارد عملیات مى‏شوید. صداى قرآن و صلوات به گوش مى‏رسد. نام خداوند (الله) و نام پیامبر (محمد)(ص) بر روى دیوار نقش بسته است و در یک مرحله دیگر تروریست‏ها به صداى رادیو فارسى ایران گوش مى‏دهند.
3. بازى رایانه‏اى حمله به ایران‏

در این بازى رایانه‏اى که پنجاه و هشتمین مأموریت بازى شرکت کومار وار است، سربازان آمریکایى وظیفه دارند ضمن حمله به تأسیسات هسته‏اى نطنز، دانشمندان ایرانى را از بین ببرند و یک دانشمند را زندانى کنند.

شرکت سازنده این بازى (کوما) ادعا کرده است: «از آنجا که در زمینه اهداف واقعى ایران از غنى‏سازى اورانیوم به منظور تبدیل شدن به دومین کشور اسلامى (پس از پاکستان) داراى بمب اتمى تردیدى وجود ندارد و از سوى دیگر حمله نظامى گسترده و اشغال ایران مى‏تواند با توجه به در تیررس بودن منابع نفتى خاورمیانه از سوى ایران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بیانجامد، یک عملیات نظامى کوچک به منظور نابودى پایگاه هسته‏اى و فناورى اتمى ایران، بیشتر مى‏تواند مانع از دستیابى این کشور به بمب اتمى شود.»

کیت هالپر به سایت فارسى بى.بى.سى گفته است: «هنوز خیلى از آمریکایى‏ها از برنامه هسته‏اى ایران نگرانند. براى‏همین ما به بازآفرینى موقعیت‏ها دست مى‏زنیم تا بحث‏هاى مرتبط را پوشش دهیم. کاربران زیادى با ارسال طومار اینترنتى به ما گفتند که این بازى را به دلایل سیاسى دوست ندارند، ولى ما یک مؤسسه سیاسى نیستیم. این بازى فرصتى ایجاد مى‏کند که ما به برنامه اتمى ایران فکر کنیم.»

با این حال توجیه طراحان بازى در تولید این بازى، استناد به جمله‏اى از جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا است که گفت، در برابر تهدیدات هسته‏اى جمهورى اسلامى تمام گزینه‏ها قابل بررسى است.
4. بازى رایانه‏اى نجات گروگان‏هاى آمریکایى (Iran Hostage Rescue)

در این بازى که بازهم محصول شرکت کوما است، شما در نقش نیروهاى ویژه‏اى هستید که وظیفه‏تان نجات گروگان‏هاى آمریکایى است که در سفارتخانه آمریکا در تهران زندانى‏اند. این بازى به مناسبت فرارسیدن بیست و پنجمین سالگرد این حادثه (1383 ه.ش) به بازار عرضه شد. شرکت سازنده اعلام کرد که براى ساخت این بازى از اسناد رسمى و نیز فیلم ویدئویى مصاحبه با آنتونیو مندز؛ از مسؤولان سابق سازمان سیا استفاده شده است.

هرچند این شرکت، با تحریف اتفاقى که منجر به شکست مفتضحانه آمریکا در طبس شد، بازى را با پیروزى نیروى ویژه به اتمام مى‏رساند. البته نکات دیگرى در بازى Iran Hostage Rescueبه چشم مى‏خورد که توجه به آن‏ها ضرورى بنظر مى‏رسد.

در قسمت دوم بازى وقتى شما وارد استادیوم مى‏شوید تا با استفاده از هلى کوپتر از آنجا خارج شوید، اتوبوسى را مى‏بینید که تصویر امام خمینى و یک بسیجى بر روى آن نقش بسته است و روى آن نوشته شده است: «پرورش جوانان خداجوى بسیجى فتح الفتوح امام است.» و با فونت کم رنگ‏تر زیر آن به نظر مى‏آید نوشته «مقام معظم رهبرى» که نوشته این متن روى اتوبوس با زمان اتفاق مورد نظر همخوانى ندارد. آیا این موضوع عمدى است یا یکى از اشتباهاتى است که به علت بى‏دقتى اتفاق افتاده مانند نوشته‏هاى روى کارتن‏هاى حاوى توپ‏هاى ورزشى در استادیوم.
5. بازى رایانه‏اى سام ماجراجو در پرسپولیس‏

در این بازى در اوایل قرن 22 زمین تحت حمله مزدوران اهریمن جهانى قرار مى‏گیرد و نوع بشر در معرض نابودى کامل است. شما در نقش سام استون ملقب به سام ماجراجو بى‏درنگ براى تغییر گذشته با استفاده از یک دستگاه قدیمى به نام دروازه زمان به گذشته بر مى‏گردید تا نسل بشر را از خطر نابودى حفظ کنید.

شیاطینى که به اهریمن جهانى کمک مى‏کنند عبارتند از: کامیکاز بى‏سر و عقرب بالغ، زامبال و غول لاوا که هر کدام از این شیاطین اسلحه‏اى دارند که با آن به شما ضربه مى‏زنند.

عقرب بالغ یکى از ایادى شیطان است. او جنگجویى مذهبى است که از نژاد اولیه بندپایان به‏وجود آمده و به‏خاطر عقاید مذهبى‏شان بسیار متخاصم‏اند. یکى دیگر از این شیاطین، کامیکاز بى‏سر است. او یک سرباز سیرین است که اهریمن جهانى او را زنده کرده و کنترل زندگى آن را در دست دارد. این موجود به شکل یک انسان فاقد سر است (بدون سر بودن او به معناى نداشتن عقل و شعور و منطق است)، بنابراین او را براى عملیاتى مانند عملیات انتحارى به خدمت گرفته است. کامیکاز بى‏سر دو بمب در دستان خود حمل مى‏کند و هنگامى که به اندازه کافى به هدف نزدیک شد، آن را فعال مى‏کند.

هرچقدر به شما نزدیک‏تر باشد خسارت بیشترى به شما وارد مى‏کند. هرچند که خود نیز پس از انجام این عمل نابود و متلاشى مى‏شود. کامیکاز بى‏سر بصورت غیرمستقیم این عمل را که به عملیات شهادت‏طلبانه مسلمانان شباهت دارد، عملى شیطانى تلقى کرده که فاقد هرگونه پشتوانه عقلانى است. براى مبارزه با شیاطین شما به محل‏هایى شبیه معابد و مساجد مى‏روید؛ اماکنى که پر از طرح‏ها و نقوش اسلامى است.

مثلاً در بسیارى از مراحل که داراى طرح‏هاى اسلامى است چنانچه روى این تصاویر بزرگنمایى کنیم، نام على بر روى آن‏ها نقش بسته است و در نهایت شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در کلیسا! با اهریمن جهانى روبه‏رو شده و در نهایت او را شکست مى‏دهید. حتى پایان بازى، بیشتر با نماد غربى مذهب یعنى کلیسا به پایان مى‏رسد و این را به ذهن کاربر منتقل مى‏کند که مسیحیت عامل آرامش، صلح و مودت و اسلام عامل خشونت و... است و به نوعى کودک و نوجوان و جوان مسلمان را نسبت به دین اسلام بدگمان مى‏نماید و در نهایت در ضمیر ناخودآگاه وى، زمینه‏هاى انحراف و خروج از دین اسلام را فراهم مى‏کند.

با دقت در مطالب ذکر شده مى‏توان فهمید که رسانه نوظهور بازى‏هاى رایانه‏اى با توانمندى‏ها و ویژگى‏هاى خاص خود بعنوان ابزارى نوین براى عملیات روانى و قدرت نرم دشمن تبدیل شده‏اند. سربازان رایانه‏اى بى‏هیچگونه حساسیت، نظارت و کنترل تا عمق خانه‏هایمان نفوذ مى‏کنند!؟

با مطالب عنوان شده، دیگر نمى‏توان به بازى‏هاى رایانه‏اى تنها بعنوان ابزار جذاب براى تفریح و سرگرمى کودکان و نوجوانان نگاه کرد؛ بلکه باید به آن‏ها از دید دشمنان تفکر اسلامى نگریست و در مقابل با تولید جانشین‏هاى مناسب براى اینگونه بازى‏ها باتوجه به عمق منابع ملى و مذهبى به مبارزه با این تجاوز پرداخت.
منبع : جهان نیوز

  • ۸۹/۰۷/۱۰

نظرات  (۴)

به نظره من خیلی از این نظرها حساسیت زیاد از حد و گاها بیجا هست اگر بخوام عامیانه بگم اگر کسی بخودش شک نداشته باشه به بقیه شک نمیکنه
کلا ما ایرانی ها خیلی پارا نوئید هستیم و خیال می کنیم همه علیه ما توطئه کردن این شرکت هایی که نام بردید مگه فقط علیه دولت ایران بازی ساختند اگه بخوایم نصفانه و به دور از دیدگاه شکاکانه بنگریم می بینیم تقریبا علیه همه ملت ها بازی ساخته شده آیا اونها هم باید مثل ما جبه گیری کنند این فقط بیزینسه نه بیشتر از طرفی توقع دارید بازی جنگی که ساخته می شه اگه توش ایران اعراب چین و غیره دشمن نباشه کی دشمن باشه آلمان یا انگلیس!! بهتره بجای ایراد تراشی برای این بازی ها که عمدتا پر فروش هستند سعی کنیم خودمون بازی قشنگ بسازیم تامن نرم این بازی رو بخرم...
سلام: اتفاقا بازی IGI 2به خاطر کشتن سربازان ایرانی و اهانت به کشور عزیزمان بازی نکردام
با نظرت موافقم من هم این بازی ها را دیدم مثل کانتر و igi1 به من سر بزن و من با نام دوستانه لینک کن تا من هم شما را لینک کنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">