ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هموطن_ آرش کریمی بیگی_ در روزهای پایانی سال 83 شرکت تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان اقدام به ثبت نام برای قرعه کشی واگذاری 500هزار سیم کارت اعتباری (پیش پرداخته) تلفن همراه در شهر تهران کرد و 702هزار نفر از شهروندان تهرانی با مراجعه به دفاتر پستی شهر تهران در این قرعه کشی ثبت نام کردند که با حذف ثبت نام های ناقص یا تکراری عدد 675هزار نفر به عنوان رقم قطعی تعداد متقاضیان استفاده از سیم کارت های اعتباری اعلام شد.

بنا بر اعلام وب سایت تالیا (نام برند تجاری این سیم کارت ها تالیاست) قرار بود مراسم قرعه کشی بین این 675هزار متقاضی برای انتخاب 500هزار برنده در 21 فروردین سال جاری و با حضور دستگاه‌های نظارتی و خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شود واسامی برندگان نیز در تاریخ 7/2/1384 به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم(ص) از طریق روزنامه های کثیرالانتشار اعلام و شروع واگذاری این سیم کارت ها از اواسط اردیبهشت آغاز و طی 30 روزکاری به پایان برسد.

اما اینگونه نشد! مراسم قرعه کشی حذف شد و اعلام شد که بین تمام ثبت نام کنندگان سیم کارت توزیع خواهد شد.

در 31 اردیبهشت 84 طی جلسه ای با حضور نمایندگان مجتمع صنعتی رفسنجان و خبرنگاران در دفتر مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران (و بدون حضور نمایندگان دستگاه های نظارتی) مراسم قرعه کشی ای برای تعیین اولویت توزیع سیم کارت ها بر اساس حرف اول نام خانوادگی ثبت نام کنندگان انجام شد که نتایجش به عنوان خبر و آگهی در مطبوعات منتشر شد.

4روز بعد و به مناسبت سوم خرداد (سالروز فتح خرمشهر) شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا با حضور سیداحمد معتمدی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جمعی از مدیران و معاونانش،نمایندگان مجلس و خبرنگاران رسما افتتاح شد و توزیع سیم کارت های اعتباری تالیا در 5مرکز اصلی در سطح شهر تهران آغاز شد.

در این گزارش به مقایسه اجمالی بین سرویس های ارائه شده توسط 2 اپراتور فعال تلفن همراه کشور یعنی اپراتور دولتی ایران ( TCI ) و اپراتور تلفن همراه اعتباری ( تالیا ) می پردازیم تا ببینیم با توجه به شاخصه‌هایی چون گستره توزیع خدمات ، تنوع و کیفیت ارائه خدمات ، سرویس های ارزش افزوده و هزینه های اولیه و جانبی انتخاب کدام اپراتور منطقی تر است.

البته قبل از هرچیز می‌خواهم خوشحالی خودم را از شکسته شدن بت مخابرات بعنوان تنها ارائه کننده خدمات مخابراتی در کشور ابراز کنم چرا که امیدوارم با آمدن اولین رقیب اینچنینی برای مخابرات هم شاهد توفیق بخش خصوصی با ارائه خدمات مطلوب باشیم و هم بیدار شدن مدیران مخابرات و تلاش برای بهبود کیفیت که رقابتی ایست دلپذیر برای مصرف کننده نهایی.

تعداد مشترکین

شبکه تلفن همراه دولتی ایران که از مردادماه سال 73 (بیش از 10 سال پیش) با 176 آنتن فرستنده و گیرنده در 24 ایستگاه رادیویی BTS و با ظرفیت 9200 شماره آغاز به کار کرده و در حال حاضر بیش از 6 میلیون مشترک دارد که با توجه به 5/6میلیون مشترکی که در آخرین نوبت ثبت نام این سیم کارت ها ثبت نام کردند تا 3 سال آینده به رقمی بیش از 5/10 میلیون مشترک در سراسر کشور می رسد.

این در حالی است که تعداد مشترکین تلفن همراه اعتباری در فاز اول توزیع سیم کارت ها 500هزار مشترک آن هم محدود به شهر تهران خواهد بود.

البته سیداحمد معتمدی با وجود خستگی حاصل از سفر چین لابلای سخنرانیش در مراسم افتتاح شبکه تالیا جمله‌ای گفت که برای مدیران مجتمع صنعتی رفسنجان بسیار خوشایند بود :" تالیا در سال جاری 2 میلیون شماره واگذار خواهد کرد. چنانچه از کار این شبکه رضایت وجود داشته باشد، این شبکه تا 6 میلیون شماره قابل توسعه است و می توان انتظار داشت در سال 86 - 85 نیز سالانه 2 میلیون سیم کارت واگذار کند."

گستره توزیع

شبکه تلفن همراه دولتی ایران با استفاده از هزاران ایستگاه BTS و تجربه 10 سال سعی و خطای مدیریت شبکه تلفن همراه ملی کشور در حال حاضر بیش از 700 کلان شهر،شهر،شهرستان و حتی روستا را تحت پوشش خدمات خود دارد این در حالی است که تلفن همراه اعتباری تالیا که فعلا فقط در "شهر" تهران فعال است در فاز اول در نظر دارد تا بهمن ماه تعداد آنتن های BTSاش را به 250 ایستگاه برساند که این در حالی است که طبق اعلام در حال حاضر فقط 160 ایستگاه BTS از شبکه تالیا آماده سرویس دهی به مشترکان است و این در کلان شهری به وسعت تهران که پر از آسمان خراش و سازه های غول پیکری فلزی است یعنی نقاط کور و خارج از سرویسی که باید آنها را با صدها BTS و میکرو BTS تحت پوشش قرار داد، اما اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم با توجه به آزمون های انجام گرفته توسط نگارنده در سطح شهر تهران بوسیله سیم کارت تست تالیا وضعیت شبکه تلفن همراه اعتباری در فاز اول اصلا قابل مقایسه با وضعیت اسفناک شبکه دولتی مخابرات در 5 سال اول راه اندازی نیست و "بسیار بهتر است".

اما یادتان باشد که سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا "فعلا فقط در تهران آنتن می‌دهند" مطابق با اعلام اپراتور اعتباری تلفن همراه که وعده نصب 160 BTS در تهران در فاز اول و حداکثر 250 BTS تا بهمن ماه سال جاری را داده باید بگویم که گستره توزیع و سرویس دهی شرکت مخابرات دولتی ایران با توجه به پوشش 700 شهر کوچک و بزرگ و حتی روستا و پوشش نسبتا کامل شهر (و استان) تهران و کاهش نقاط کور و خارج از سرویس که با نصب صدها میکروBTS انجام شده (صرفنظر از ترافیک شبکه در کلانشهرها) قطعا و با صدها پله اختلاف برنده این میدان هم اپراتور دولتی تلفن همراه کشور است.

با نگاهی به وضعیت سرویس دهی در تهرانی که 1150 آنتن BTS و ده‌ها میکرو BTS فعال دارد نباید از تالیایی که تنها 150 ایستگاه BTS را داراست انتظار پوشش و سرویس دهی بهتر داشته باشیم. شبکه GSM تالیا نوپاست و رو به توسعه و همزمان با زیر بار رفتن توسعه است.

هزینه اولیه

همه ما به خوبی می‌دانیم که هزینه ثبت نام برای تلفن همراه دولتی ایران 440هزار تومان است (پیش از این نیم میلیون تومان بود که در آخرین دوره ثبت نام با تغییر آئین نامه توسط مجمع عمومی مخابرات این رقم به 440 هزار تومان کاهش یافت) که عملا در بازار آزاد با جهشی نجومی به رقمی در حدود یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته با شروع توزیع سیم کارت‌های اعتباری تالیا و همینطور توزیع اولویت های جدیدی از سیم کارت‌های مخابرات دولتی قیمت سیم کارت در هفته گذشته، قیمت سیم کارت دولتی با سقوط یکصدهزار تومانی در بازار آزاد مواجه بود. این در حالی است که حق امتیاز سیم کارت‌های اعتباری تالیا تنها 20هزار تومان است که با اعتبار مکالمه اولیه 20هزارتومانی و 5 هزار و 200 تومانی جمعا به مبلغ ناچیز 45 هزار و 200 تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مدت انتظار

متقاضیان سیم کارت شبکه تلفن همراه دولتی ایران از زمان ثبت نام باید حداقل یک سال منتظر دریافت سیم کارت خود باشند. (البته می‌توانند با پرداخت دوبرابر هزینه ثبت نام سیم کارت مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند!) در صورتی که طبق اعلام مسئولان مجتمع صنعتی رفسنجان متقاضیان تالیا سیم کارت بعد از ثبت نام قطعی (پرداخت 45 هزار و 200 تومان و پرکردن فرم قرارداد) بلادرنگ سیم کارت آماده به سرویس دهی خود را دریافت می‌کنند.

نحوه پرداخت

در شبکه تلفن همراه دولتی ایران طی هر دوره 2ماهه صورتحسابی شامل مجموع هزینه های مکالمه،آبونمان و شارژ سرویس های ویژه،ارزش افزوده و مالیات بواسطه پست به نشانی محل کار یا زندگی مشترکان ارسال و مشترکین طی مهلت مقرر با مراجعه به شبکه بانکی کشور صورتحساب خود را پرداخت می‌کنند.

اما در سیم کارت‌های اعتباری تالیا همانطور که از نامش پیداست نحوه پرداخت هزینه ها متفاوت است که به آن "پیش پرداخته" می‌گویند.

در سیم کارت‌های پیش پرداخته مشترک ابتدا هزینه مکالمات خود را پرداخت می‌کند سپس تا سقف اعتبار خود می‌تواند از سرویس های شبکه استفاده کند.

در شبکه اعتباری تلفن همراه تالیا مشترکان پس از دریافت سیم کارت طی 90 روز می‌توانند از اعتبار اولیه 20 هزار تومانی خود استفاده کنند. پس از گذشت 90 روز (3 ماه) یا اتمام اعتبار 20هزارتومانی مشترک باید با مراجعه به یکی از 2000مرکز فروش تالیا کارت و خرید اعتبار جدید نسبت به تمدید زمان و اعتبار خود اقدام کند.

در حال حاضر 3 نوع تالیاکارت با مبلغ اعتبار و مدت زمان اعتبار مختلف به فروش می‌رسد:

-تالیاکارت قرمز: ارزانترین شارژ تالیا با این کارت است که برای سی روز 10 هزار تومان اعتبار دارد.

-تالیا کارت آبی: مکالمه تا سقف 20 هزار تومان را برای 70 روز امکانپذیر می‌سازد.

-تالیاکارت زرد: مناسبترین شارژ برای افراد کم حرف مکالمه تا سقف 40 هزار تومان را برای 150روز (50 ماه) فراهم می‌کند.

محدودیت زمانی برای خرج کردن

در شبکه تلفن همراه دولتی ایران شخص، محدودیت و اجباری برای استفاده از شبکه ندارد چرا که 440هزار تومان به عنوان ودیعه نزد شرکت مخابرات ایران قرار داده است و در صورت عدم برقراری تماس خط وی همچنان فعال خواهد بود و باید فقط مبلغی را به عنوان آبونمان پرداخت کند، اما در تلفن های همراه اعتباری هزینه ای به عنوان آبونمان یا هزینه خدمات و نگهداری وجود ندارد و فقط برای استفاده از اعتبار کارت محدودیت زمانی اعمال می‌شود. محدودیت زمانی این کارت‌ها 2 موقعیت را به وجود می‌آورد: مشترک یا در زمان مقرر (و حتی کمتر) از اعتبارش استفاده کرده و نیاز به خرید اعتبار جدید پیدا می‌کند یا این که پس از سپری شدن محدودیت زمانی اعلام شده هنوز از مبلغ اعتبارش رقمی باقی مانده در این زمان مشترک بازهم باید یک تالیا کارت (کارت شارژ) جدید خریداری کند (حداقل 10 هزار تومانی) تا اعتبار مانده قبلی اش بعلاوه مبلغ شارژ جدید به کارتش اضافه شود. در غیر اینصورت برای 15 روز خط موبایل مشترک یکطرفه شده و فقط امکان برقراری تماس های ورودی ممکن می‌شود، بعد از سپری شدن این زمان 15 روزه امکان برقراری تماس‌های ورودی هم از مشترک سلب می‌شود و وی برای 15 روز دیگر تنها قادر به برقرای تماس های اضطراری (تماس با شماره امداد 112 و پلیس 110) خواهد بود. بعد از گذشت این زمان 15 روزه دوم و عدم شارژ مجدد از مشترک سلب امتیاز می‌شود.

تعرفه مکالمه

در شبکه تلفن همراه دولتی ایران نرخ هر دقیقه مکالمه عادی ‌‌(از تلفن همراه تهران مستقر در شهر تهران به تلفن ثابت یا همراه واقع در تهران) 10 پالس معادل 447 ریال بوده و این در حالی است که در شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا نرخ هر یک دقیقه 670 ریال است یعنی 230 ریال بیشتر از موبایل دولتی ایران.

در جداول زیر به مقایسه تعرفه های شبکه تلفن همراه دولتی و شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا می‌پردازیم :

تعرفه مکالمه شهری:

هزینه مکالمه بر اساس منطقه ای که سیم کارت در آنجا ثبت شده، زمان تماس در شبانه روز، مدت زمان تماس و مقصد تماس محاسبه می شود.هزینه مکالمه بر حسب دقیقه در داخل ایران در ساعت‌های کم تراکم کمتر از هزینه ها در ساعت‌های اوج مصرف است.ساعات اوج مصرف( ساعات پیک ) از 8 صبح آغاز و تا 9 شب ادامه دارد.ساعات کم تراکم( ساعات غیر پیک ) از 9 شب تا 8 صبح روزهای شنبه تا پنجشنبه است.

جمعه و تعطیلات رسمی کلا جزو ساعات کم تراکم محسوب می‌شوند.مقصد تماس بوسیله شبکه مخابراتی استفاده شده تعریف می شود که تماس تلفن همراه به تلفن همراه هزینه بیشتری نسبت به تماس تلفن همراه با تلفن ثابت دارد.منطقه ای که سیم کارت در آنجا ثبت شده یک مفهوم کلیدی در تعریف نوع تماس است. بدین صورت که آیا تماس محلی بوده یا از مسافت دوری است؟ به هر حال هزینه مکالمات محلی بر حسب پالس و کمتر از مکالمه با مقاصد دور است.

تعرفه مکالمه بین شهری:

هزینه مکالمه برطبق منطقه ای که سیم کارت در آن مکان ثبت شده، زمان تماس، مدت تماس و مسافت تماس محاسبه می‌شود. هزینه مکالمه در ساعت‌های کم تراکم کمتر از هزینه ها در ساعت‌های اوج مصرف است.ساعت اوج مصرف( ساعت پیک ) از 8 صبح تا 9 شب است. ساعت کم تراکم( ساعت غیر پیک ) از 9 شب تا 8 صبح روزهای شنبه تا پنج شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی است.

مسافت تماس بوسیله شبکه ای که مشترک از آن استفاده می‌کند تعریف می شود. تماس به تلفن همراه هزینه بیشتری نسبت به تماس با تلفن ثابت دارد.

منطقه ثبت شده یک مفهوم کلیدی در تعریف این است که آیا یک تماس محلی بوده یا از مسافت دوری است.

هزینه مکالمات بین الملل:

هزینه مکالمه بین المللی با توجه به کشور تماس گیرنده، به صورت دقیقه محاسبه می شود.هزینه مکالمه در ساعات پیک و غیر پیک یکسان است و هزینه تماس بستگی به کشور مقصد دارد.

در سیم کارت‌های تالیا اگر شما قصد تماس به یکی از کشورهای ویتنام، کوبا، سورینام، غنا، راونیون، هند، خاورغرب فرانسه، واله و جزایر فورتیونا دارید، متحمل هزینه 6/7.625 ریال برای هر دقیقه خواهید شد. اگر شما با افغانستان تماس بگیرید مبلغ 7/3.227 ریال هزینه شما برای هر دقیقه خواهد بود. اگر مقصد شما یکی از کشورهایی که در زیر اشاره نشده، باشد هزینه شما مبلغ 2/2504 ریال در هر دقیقه خواهد بود.

نرخ وصولی مکالمات تلفن بین‌الملل که از سوی مشترکین تلفن همراه دولتی ایران به مقصد سایر کشورها برقرار می‌شود از ساعت 8 صبح تا 21 به ازای هر دقیقه معادل مبلغ 10 پالس و از ساعت 21 تا 8 صبح و روزهای جمعه و تعطیلات رسمی به ازای هر دقیقه معادل مبلغ 8 پالس اضافه شود.

آیا تالیا اپراتور مناسب شماست ؟!

پاسخ به این سوال کار مشکلی است و بستگی به نیازها و عادات شخص دارد. برای رسیدن به این پاسخ با نگاهی به مطالب بالا و نکات پایین تصمیم خودتان را بگیرید، اما یادتان باشد اگر تا یک هفته پس از واگذاری سیم کارتتان به مراکز توزیع مراجعه نکنید، سیم کارت شما به متقاضی بعدی واگذار می‌شود!

-اگر شما شخصی هستید که مدام در حال سفر است فعلا تالیا اپراتور مناسب شما نیست چرا که شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا دست کم تا شهریور سال جاری فقط در تهران فعال خواهد بود و خارج از تهران سرویس نمی‌دهد. البته از طبق اعلام روابط عمومی تالیا از ابتدای مهرماه گوشی‌هایی که با سیم کارت تالیا کار می‌کنند در سراسر کشور آنتن خواهد داد!

-سیم کارت اپراتور دولتی ایران با هزینه 440هزار تومان ثبت نام و بعد از یک‌سال به متقاضی واگذار می‌شود که البته در بازار سیاه رقمی بین 800 هزار تا یک میلیون تومان خواهد داشت. این درحالی است که حق امتیاز سیم کارت‌های تالیا تنها 20 هزار تومان است. سیم کارت‌های تالیا برای اشخاصی که نمی‌توانند یک میلیون تومان از سرمایه خود را برای لایسنس یک سیم کارت موبایل مسکوت بگذارند بهترین انتخاب است!

-مدت انتظار سیم کارت‌های اپراتور دولتی تلفن همراه ایران بعد از ثبت نام حداقل یک سال است (بگذریم از میلیون‌ها شهروندی که در آخرین دوره ثبت نام باید خیلی بیشتر از این مدت با رویای سیم کارتشان روزها را بگذرانند!) اما در شبکه تلفن همراه اعتبارِی چیزی به نام "مدت زمان انتظار برای دریافت سیم کارت" وجود ندارد ! متقاضی بعد از پرداخت حق امتیاز سیم کارت و هزینه اعتبار اولیه و پرکردن فرم قرار داد "بلافاصله سیم کارت فعال خود را تحویل می‌گیرد" !

-در شبکه تلفن همراه اعتباری مشترک ابتدا باید پول بدهد و سپس آش بخورد : هزینه مکالمات از اعتبار از پیش پرداخت شده توسط مشترک کسر می‌شود ! اگر شما شخص کم حافظه‌ای هستید ممکن است تالیا شما را لنگ بگذارد چرا که بلافاصله پس از پایان یافتن اعتبار یا محدودیت زمانی آن سیم کارتتان برای 15 روز یکطرفه خواهد شد. البته در اپراتور دولتی ایران هم همین وضعیت با آوانتاژ زمانی بیشتری وجود دارد. ضمنا سیستم بیلینگ تالیا پیش از پایان اعتبار به مشترک هشدار می‌دهد.

-نحوه پرداخت هزینه ها در تالیا بسیار سهل تر از نظام پرداخت در اپراتور دولتی ایران است ! در شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا مشترک در هر ساعتی از شبانه روز می‌تواند با مراجعه به یکی از 2 هزار عامل فروش تالیا (از جمله سوپرمارکت ها و دکه های روزنامه فروشی) تالیاکارت مورد نیاز خود را در قیمت‌های 10، 20 و 40 هزار تومانی خریداری کرده و با استفاده از سیستم هوشمند تالیا به سیم کارت خود منتقل کند. اگر شما هم از ایستادن در صف طولانی و خسته کننده بان‌کها برای پرداخت قبض موبایل خود خسته شده اید تالیا شما را از این صف‌های زجرآور بیرون می‌کشد!

-شاید مهمترین ایرادی که بعد از محدودیت پوشش در فاز اول بتوان وارد کرد محدودیت زمانی اعمال شده برای مصرف مبلغ اعتبار موجود کارت باشد. برای افرادی که حجم مکالمات خروجیشان ناچیز است (کمتر از 10 هزار تومان در ماه) استفاده از تالیا کارت 40 هزار تومانی که 150 روز (5 ماه) اعتبار دارد مناسب است.

-تعرفه هزینه های تالیا از تعرفه هزینه های اپراتور دولتی ایران بیشتر است :

هزینه هر دقیقه مکالمه شهری بوسیله سیم کارت‌های تالیا 23 تومان بیشتر از اپراتور دولتی است.

هزینه هر دقیقه مکالمه بین شهری بوسیله تالیا 41 تومان بیشتر از اپراتور دولتی است.

هزینه هر دقیقه مکالمه بین الملل بوسیله تالیا حداقل 146 تومان گرانتر از اپراتور دولتی ایران است.

هزینه ارسال هر کوته پیام ( SMS ) بوسیله سیم کارت‌های اعتباری تالیا 6تومان گرانتر است.

هزینه فعال سازی سرویس پیام صوتی ( VMS ) در تالیا 1000 تومان بیشتر از اپراتور دولتی است.

هزینه شنیدن پیام های صوتی بوسیله تالیا به ازای هر دقیقه 23 تومان بیشتر از مخابرات است.

استفاده از سرویس نمایشگر شماره تماس گیرنده در تالیا ماهیانه 250 تومان گرانتر از مخابرات است.

  • ۸۴/۰۳/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">