ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

منتظر نتیجه‌ایم

| يكشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - "هنوز 10 میلیون سیم‌کارت بی‌هویت در کشور وجود دارد".

حتما شما هم وقتی صحبت از سیم‌کارت می‌شود و این خبر را می‌شنوید انتظار دارید که پای وزارت ارتباطات و رگولاتوری در میان باشد، اما در حالی که انتظار می‌رفت وزارت ارتباطات در مورد این معضل مهم اطلاع‌رسانی کند، این پلیس فتا بود که چندی پیش از وجود 10 میلیون سیم‌کارت مجهول‌الهویه در کشور خبر داد.

هرچند طرح ساماندهی سیم‌کارت‌های بی‌هویت از حدود بیش از یک‌سال پیش در کشور توسط وزارت ارتباطات آغاز شده و اکنون فاز نهایی خود را سپری می‌کند، اما علی‌رغم طی این مراحل این خبر نشان داد که هنوز ساماندهی تکمیل نشده است. شاید به همین دلیل بود که بلافاصله پس از اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ساماندهی نهایی وضعیت سیم‌کارت‌های بی‌هویت اولتیماتوم تعیین و اعلام کرد در صورت عدم احراز هویت، این سیم‌کارت‌ها تا پایان آذرماه قطع ارتباط می‌شوند که البته این اتفاق نیفتاد.

چندی بعد وزیر ارتباطات اما اعلام کرد که آخرین مهلت تعیین تکلیف هویت سیم‌کارت‌ها 9 دی ماه است. وزیر با اشاره به مصوبه جدید شورای‌عالی فضای مجازی گفته بود که یک‌ماه به مالکان سیم‌کارت‌هایی که مشخصات‌شان در سامانه‌های اپراتورهای تلفن همراه کامل نیست زمان داده شده است. سپس وزیر ارتباطات در خبری عجیب از تعیین تکلیف 4و نیم میلیون سیم‌کارت در یک مدت کوتاه داد که رقمی بسیار بزرگ برای این مدت‌زمان کم محسوب می‌شود و مشخص نیست با چه تدبیری به ناگاه 4 میلیون و 500 هزار سیم‌کارت تعیین تکلیف شدند و اساسا چرا دارندگان این سیم‌کارت‌ها به ضرب‌الاجل‌های پیشین هیچ توجهی نکرده بودند.

از طرفی به نظر می‌رسد دفاتر اپراتورهای تلفن همراه برای ثبت این 5/4 میلیون سیم‌کارت باید روزهای فوق‌شلوغی را از سر گذرانده باشند.

به هر ترتیب بعد از ساماندهی این سیم‌کارت‌ها حدود 6 میلیون سیم‌کارت بی‌هویت دیگر هنوز باقی هستند که به گفته اپراتورها در صورت عدم احراز هویت این سیم‌کارت‌ها تا 13 دی ماه قطع کامل خواهند شد.

حالا بعد از ثبت شگفت‌انگیز بیش از 4 میلیون سیم‌کارت در مدت‌زمان اندک منتظر اعلام نتیجه رگولاتوری درهفته پیش رو (والبته اطلاع‌رسانی مستمر در آینده) خواهیم ماند تا مشخص شود چه سرنوشتی در انتظار 6 میلیون سیم‌کارت احراز هویت نشده است. آیا با قطع کامل سیم‌کارت مشکل برای همیشه حل می‌شود یا باز هم چند صباح دیگر یک نهاد همچون پلیس فتا خبر از سیم‌کارت‌های بی‌هویت می‌دهند؟ که اگر چنین باشد به نظر می‌رسد کل فرایند طی شده معیوب و ناقص بوده است. بماند که در این پروسه هیچ‌گاه خبری از سهم تخلف اپراتورها و سهم جرایم احتمالی آنها منتشر نشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">