ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مهاجمان سایبری سراغ دیپلمات‌ها رفتند

| يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر

بررسی‌های امنیتی نشان می‌دهد که گروهی از هکرهای دولتی از سال ۲۰۱۷ تاکنون دیپلمات‌ها را در نقاط مختلف جهان از جمله کشورهایی در آفریقا و خاورمیانه هدف حمله سایبری قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز مدیریت راهبردی افتا، دیپلمات‌ها همواره هدف ثابتی برای هکرهای دولتی معروف به APT هستند و بررسی‌های امنیتی نشان می‌دهد گروهی از این هکرها حداقل از سال ۲۰۱۷ دیپلمات‌ها را در نقاط مختلف جهان از جمله کشورهایی در آفریقا و خاورمیانه هدف قرار داده اند.

این گروه که از آن با عنوان BackdoorDiplomacy یاد شده، از بدافزاری سفارشی با نام Turian برای آلوده‌سازی اهداف خود بهره گرفته اند.

به گفته شرکت امنیتی ای‌ست، گروه BackdoorDiplomacy، موفق به حمله به وزارت خارجه کشورهایی در آفریقا، آسیا و اروپا، چند شرکت فعال در حوزه مخابرات در آفریقا، خاورمیانه و یک نهاد خیریه در عربستان سعودی شده است.

به نظر می‌رسد اصلی‌ترین روش نفوذ اولیه این گروه هکری، در هر دو بستر Windows و Linux، سوءاستفاده از آسیب‌پذیری سرویس‌های قابل‌دسترس روی اینترنت است.

چنانچه سرورهای وب یا واسط‌های مدیریتِ شبکهِ قربانی به دلیل وجود ضعف نرم‌افزاری یا عدم مقاوم‌سازی صحیح، آسیب‌پذیر باشند، مهاجمان سایبری به آنها حمله می‌کنند.

به‌محض فراهم شدن دسترسی اولیه، مهاجمان سایبری به پویش سایر دستگاه‌ها برای گسترش دامنه آلودگی اقدام می‌کنند. در ادامه نیز با نصب بدافزار Turian و توزیع مجموعه‌ای از ابزارها، فعالیت کاربران سیستم قربانی را تحت رصد قرار داده و در نهایت داده‌ها را سرقت می‌کنند.

کارشناسان مرکز مدیریت راهبردی افتا می‌گویند: اصلی‌ترین قابلیت بدافزار Turian که مورد استفاده مهاجمان سایبری است، استخراج داده‌ها از روی دستگاه، تصویربرداری از فعالیت‌های کاربر و رونویسی، حذف، انتقال و سرقت فایل‌ها است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بدافزار Turian بر پایه بدافزاری با نام Quarian توسعه داده شده که در سال ۲۰۱۳ برای اجرای حمله سایبری بر ضد دیپلمات‌های سوری و آمریکایی استفاده شده بود.

مهاجمان سایبری برای دسترسی به اطلاعات پرقیمت دیپلمات‌ها از ده ابزار مختلف سایبری استفاده کرده‌اند.

کمتر از دو هفته قبل نیز شرکت چک پوینت (Check Point Software Technologies) در گزارشی از شناسایی یک حمله «درب پشتی» جدید خبر داد که مهاجمان چینی از آن برای نفوذ به وزارت خارجه کشورهایی در جنوب شرق آسیا استفاده کرده بودند.

نشانه‌های آلودگی بدافزار Turian، مراحل آلوده سازی ، فهرست ابزارهای مورد استفاده گروه هکری BackdoorDiplomacy، اطلاعات تکمیلی درباره شیوه کار این هکرهای دولتی با دیگر مهاجمان سایبری و گزارش‌های شرکت‌های «ای ست» و «چک پوینت» در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا در اختیار کارشناسان، متخصصان و مدیران IT سازمان‌ها و دستگاه‌های دارای زیرساخت قرار داده شده است.

  • ۰۰/۰۳/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">