ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مهلت یک هفته ای به وزارت ICT برای حمایت از ایرانسل

| چهارشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۳:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی باید از اپراتور دوم حمایت‌های لازم را بکند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نشست روزگذشته اعضای کمیسیون صنایع و معادن با وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات ، گفت: در این نشست حمایت از بخش خصوصی و کمک به رشد و ارتقاء توان اپراتورهای دوم توسط وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات مهمترین بحث بود.

سید مصطفی سید هاشمی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی در راستای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و همچنین مصوبه مجلس افزود: باید حمایت ها از بخش خصوصی به‌ویژه اپراتور دوم در بحث تلفن های همراه به گونه ای باشد که قدرت رقابت این اپراتورها نیز فراهم شود.

وی با اشاره به افزایش توان رقابت اپراتورهای بخش غیر دولتی ، اظهار داشت: دربسیاری از موارد مشاهده می شود که وزارت ارتباطات در تعیین نرخ های مکالمات و خدماتی که به مشترکان خود می دهد، برای اپراتور دوم به گونه ای عمل می کند که توان اپراتور دوم برای رقابت با اپراتور اول یا همان شرکت مخابرات به صفر می رسد.

سید هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مصوبه مجلس در تعیین نرخ تعرفه های اپراتور دوم که برابر با میانگین نرخ مکالمات اپراتور اول ضرب در حداکثر 20 درصد است، افزود: متاسفانه در این ارتباط هنوز میانگین نرخ مکالمات اپراتور اول به اپراتور دوم ابلاغ نشده است.

وی همچنین به نگاه جدی تر دولت در حمایت از بخش خصوصی اشاره و تاکید کرد: در پایان نشست مجلس به وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات یک هفته فرصت داده شد تا نسبت به ارایه گزارش در مورد میانگین نرخ تمام شده دریافتی از مردم اقدام کند و بلافاصله پس از دریافت گزارش این نرخ را با 20 درصد افزایش برای اپراتور دوم اعمال کند که در صورت عدم مطابقت نسبت به رفع آن اقدام گردد.

پرسش ها به صحن علنی رفت

"محمد سلیمانی" وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات بعداز ظهر سه‌شنبه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به پرسش‌های پنج نماینده پاسخ گفت که به دلیل قانع نشدن نمایندگان از توضیحات وی، سئوال‌ها به صحن علنی مجلس ارجاع شد.

"رمضانعلی صادق‌زاده" نایب رییس این کمیسیون صبح چهارشنبه به خبرنگار حوزه ارتباطات ایرنا گفت: سئوال نماینده ایلام از وزیر درباره نقصان در کیفیت شبکه تلفن همراه کشور، به خصوص در استان ایلام و توجه به توسعه کمی به جای کیفی بود.

"صمد مومن بالله" معاون حقوقی و امور مجلس وزیر ارتباطات نیز به پاسخ وزیر در خصوص سامان مند نبودن توسعه شبکه همراه در ایران از زمان شروع و هفت مرحله توسعه آن توسط شرکت‌های مختلف خارجی، اشاره کرد و گفت: با تکیه بر توانمندی‌های داخلی به رفع این مشکل پرداخته و دانش فنی خوبی هم تاکنون در این زمینه به دست آورده‌ایم.

مومن‌بالله همچنین به نقل از وزیر ارتباطات گفت که باید طبق برنامه چهارم، شبکه را توسعه می‌دادیم تا عقب ماندگی خود را از کشورهای منطقه جبران کنیم.

وی با اشاره به هفت میلیون واگذاری خط تلفن همراه در سال گذشته تصریح کرد: کیفیت خیلی افزایش نیافته ولی از آن کاسته هم نشده و در بسیاری از جاها بهتر هم شده است.

مومن بالله در ادامه با استناد به سخنان دیگر وزیر ارتباطات گفت که چون هم‌اکنون سیستم تلفن همراه کشور به طور همگن طراحی می‌شود، از این پس هر چقدر هم واگذاری زیاد باشد، دیگر مشکل کیفیت شبکه نخواهیم داشت.

طبق گفته معاون حقوقی وزیر ارتباطات، سلیمانی همچنین گفت که شهر ایلام هم اکنون ‪ BTS ۶۱(‬مراکز ارسال و دریافت امواج تلفن همراه) دارد که امسال ‪ ۴۵‬عدد و در سال آینده ‪ ۴۸‬عدد به آنها خواهیم افزود.

پایین بودن ضریب نفوذ تلفن همراه و ثابت در این استان، عدم پوشش جاده‌ای تلفن همراه، به روز نبودن تلفن ثابت و به ویژه توسعه اندک آن در مناطق روستایی این استان، سئوالاتی بود که چهار نماینده استان کرمانشاه از وزیر ارتباطات پرسیدند.

به‌گفته مومن بالله، وزیر نیز در پاسخ به کندی توسعه در مناطق روستایی این استان، آن را بیشتر متاثر از کوهستانی و صعب العبور بودن و نیز فقدان توجیه اقتصادی (کم جمعیتی و در نتیجه کمی ثبت نام) عنوان کرد.

مومن‌بالله افزود: سلیمانی گفت که در برنامه‌های خود در جهت توسعه حرکت می‌کنیم ولی با توجه به عوارض کوهستانی منطقه، ارتباط برقرار کردن میان ‪BTS‬ها دشوار است.

طبق گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات، وزیر همچنین در پاسخ خود به قیمت بالای برقراری ارتباط از طریق ماهواره،اشاره‌کرد و افزود:

"در برنامه سال ‪ ۸۶‬توسعه تلفن ثابت را در مناطق روستایی به جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم در نیمه دوم سال اهداف محقق شود."

مومن‌بالله به رضایت عمومی در کمیسیون نسبت به پاسخ‌های وزیر ارتباطات، اشاره کرد و افزود: "نمایندگان کرمانشاه گفتند تا پنج ماه آینده که وزیر اعلام کرده اهداف توسعه محقق می‌شود، فرصت می‌دهند و پس از آن اگر نشد، سئوال‌های خود را برای طرح به صحن علنی ارجاع می‌دهند."

"رمضانعلی صادق‌زاده"، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن نیز خبر ارجاع سئوال‌های نمایندگان به صحن علنی را تایید کرد و افزود: در جلسه بعدازظهر دیروز(سه شنبه)کمیسیون صنایع و معادن، گزارشی درباره سئوال‌های آقای استکی نماینده اصفهان و آقای اعلمی نماینده تبریز از وزیر که در صحن قرائت شد و به‌علت قانع نشدن آنها از توضیحات وزیر ارتباطات، به کمیسیون برگشته بود، تهیه شد.

صادق‌زاده با بیان این که سئوال‌های استکی درباره شیوه عزل و نصب مدیران در وزارت ارتباطات و سئوال اعلمی در مورد فیلترینگ اینترنت بود، گفت: گزارش کمیسیون در مورد عزل و نصب مدیران حق را به استکی داد.

وی ادامه داد: در مورد فیلترینگ اینترنت هم در گزارشی اعلام کردیم که، با توجه به این که کمیته مصادیق این کار را انجام می‌دهد، اولا این کار نیاز به رعایت جنبه قانونی دارد و باید لایحه‌ای در این‌باره به مجلس بیاید و دوم این که در وزارت ارتباطات هم باید نرم‌افزار جامع تری برای این کار تهیه و مرود استفاده قرار گیرد تا سایت‌های مجاز به همراه سایت‌های مستهجن فیلتر نشوند.

  • ۸۶/۰۲/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">