ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موبایل روابط زوج‌ها را تیره می‌کنند

| جمعه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

هیچ چیزی به سرعت درآوردن یک گوشی هوشمند نمی‌تواند فضای احساسی میان دو زوج را به هم بزند، شاید خیلی‌ها از این موضوع گله‌مند باشند اما بد نیست بدانید، نتیجه یک تحقیقات علمی که در مجله تایم به چاپ رسیده این موضوع را تایید می‌کند، که چسبیدن به گوشی‌های هوشمند باعث کاهش روابط با اطرافیان می‌شود.

در این زمینه اما تحقیقات متعددی شده که برخی از آنها حتی دسترسی به گوشی‌های هوشمند را مثبت تلقی کرده و گفته‌اند که دسترسی مستمر از طریق تماس صوتی، تصویری و متنی در هر زمان و مکانی توانسته به افزایش و گستردگی روابط میان انسان‌ها کمک کند. اما برخی تحقیقات هم بخش تاریک این ماجرا را نشان می‌دهند.

واقعیت آن است که روابط در زندگی واقعی به سرعت از مداخله تلفن‌های همراه متاثر شده و زمانیکه فردی در یک مکالمه حضوری به گوشی خود نگاه کرده و یا برای لحظه‌ای مشغول آن شود، موجب از بین رفتن تمرکز طرف مقابل، احساس بی‌احترامی، توقف مکالمه و در مجموع احساس ناراحتی می‌شود.

واقعیت آن است که گوشی‌های هوشمند امروزی در قیاس با اجدادشان به اشکال و طرق بسیار بیشتری وقت و توجه کاربران را به خود معطوف می‌کنند.

یک تیم از محققان آمریکایی در این خصوص، از 170 دانشجو که با هم دوست بودند دعوت کردند تا برای این تحقیق به کمک آنها بیایند.

در این تحقیق که در مجله "روانشناسی فرهنگ رسانه‌های جمعی" منتشر شد، از دانشجویان پرسیده شد، چقدر به گوشی خود وابسته هستند و اگر یک روز خود را بدون گوشی سپری کنند چه احساسی خواهند داشت. همچنین سوالات مشابهی در خصوص میزان وابستگی دوستانشان به گوشی نیز پرسیده شد.

واقعیت آن است که مساله این نیست که یک فرد چقدر در روز از گوشی خود استفاده می‌کند، بلکه مساله این است که واقعا چقدر نیاز هست که یک فرد از گوشی خود در روز استفاده کند.

بر این اساس افرادی که بیش از سایرین به گوشی خود وابسته بودند، پاسخ‌ها و اطلاعات غیردقیق‌تری در خصوص دوستان خود داشتند. در واقع افرادی که دوستانی داشتند که به شدت به گوشی‌های خود وابسته بودند، رضایت به مراتب کمتری از رابطه دوستی خود داشتند.

به عبارت دیگر زوج‌ها حس حسادت زیادی به گوشی یکدیگر دارند. یکی از زوج‌های حاضر در این تحقیق می‌گوید، هر چه بیشتر شاهد استفاده طرف مقابلش از گوشی است، بیشتر احساس می‌کند که رابطه آنها سرد شده و کاهش پیدا کرده است. او می‌گوید اسم این کار دیگر استفاده از گوشی نیست، بلکه یک رابطه روحی روانی با این وسیله است.

محققان حالا با استفاده از نتایج به دست آمده به دنبال یافتن میزان تاثیرگذاری وابستگی به گوشی‌های هوشمند روی سایر اجزای زندگی همچون تحصیلات و کار هستند.

به گفته محققات، تلفن‌های هوشمند به شکلی بنیادین با تمامی فناوری‌های قبل از خود تفاوت دارند و به همین جهت دامنه اثرگذاری آنها نیز به مراتب قوی‌تر و وسیع‌تر است. البته یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی تاکید دارد که هدف ما این نیست که بگوییم گوشی‌های هوشمند ابزار بدی هستند، اما قطعا نمی‌توان از مشکلات آنها به راحتی چشم پوشی کرد.

پس یادتان باشد که تلفن هوشمند زمانیکه شما در کنار همسر یا دوستان خود هستید نه تنها ابزار مفیدی محسوب نمی‌شود، بلکه به عنوان قاتل رابطه نیز شناخته می‌شود. شاید شما هم افرادی را دیده باشید که به شکل افراطی از تلفن همراه استفاده می‌کنند و حتما زمانیکه آنها مشغول گوشی خود شده‌اند، ترجیح‌ داده‌اید سکوت کنید، یا شما هم سرگرم گوشی خود شوید. اما یادتان باشد که چنین روالی موجب سردی روابط و دوری دوستان و زوج‌ها از یکدیگر می‌شود. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۵/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">