ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موج تحریم شبکه‌های اجتماعی در اروپا!

| سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۶:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

لیونل مسی گفت: ما با هم زندگی می کنیم و سوء استفاده را می بینیم، که در شبکه های اجتماعی به مراتب بدتر شده است، بدون اینکه کسی برای جلوگیری از آن کاری انجام دهد.

خبرگزاری فارس  ـ علیرضا سپهوند: نژادپرستی یک معضل جهانی است که همواره در طول تاریخ با بشر بوده و دارای جوانبی تاریخی، اقتصادی، اجتماعی ، آموزشی و روان شناختی بوده است. نژادپرستی در جوامع اولیه از خودی و غیرخودی و درون و برون گروهی آغاز شد و این معضل بعدها و با توسعه تمدن ها و پیشرفت شهرنشینی پیچیده تر شد و امروزه فناوری به همان نسبت که در خدمت بشر بوده، توانسته ابزاری برای تداوم و انتقال مفاهیم و عواطف و احساسات نژادپرستانه شود و قطعا فراهم شدن امکانات فناوری اطلاعات توانسته به شکلی جدی به عنوان ابزاری برای پیش برد اهداف نژادپرستانه استفاده شود که با بروز شبکه های اجتماعی بخصوص در سالهای اخیر، این معضل نمود ملموس تری یافته و اهانت و تبعیض و سوء استفاده از دنیای واقعی به دنیای مجازی کشیده شده و می تواند تبعات بسیار ناگواری درپی داشته باشد. در همین راستا همواره فعالیت هایی برعلیه استفاده از این شبکه ها در راهی نادرست و سکوت گردانندگان شبکه های مذکور و عدم نظارت بر محتواهای نژادپرستانه صورت می گیرد. تازه ترین موج این اعتراضات، تحریم شبکه های اجتماعی از سوی ورزشکاران بوده که به دنبال برخی مظاهر نژادپرستی و توهین به ورزشکاران رنگین پوست فوتبال در شبکه های اجتماعی رخ داده و همچنان هم ادامه دارد و توهین کنندگان بدون هیچ پیگردی به کار خود ادامه می دهند.

در همین رابطه نهادهای فوتبال انگلیس اعلام کردند در اعتراض به حملات مداوم نژادپرستانه در ماه‌های اخیر، فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را برای ۳ روز به حالت تعلیق درمی‌آورند. وبسایت لیگ برتر انگلیس به دلیل آنچه را که گسترش توهین، نفرت و رفتارهای تبعیض آمیز در شبکه های اجتماعی عنوان کرد، از تحریم هماهنگ توییتر، فیس بوک و اینستاگرام توسط باشگاه های حرفه ای فوتبال انگلستان خبر داد.

در بیانیه لیگ جزیره چنین نوشته شده بود: اتحادیه فوتبال انگلستان و باشگاه ها انتظار بیشتری از عوامل شبکه های اجتماعی در کنترل فضای مجازی دارند اما این شبکه ها هیچ تلاشی در راه نابودی و محدود کردن پست ها و پیام های توهین آمیز و تبعیض آمیز نکرده اند. اکنون باشگاه های لیگ برتری برای مبارزه با شبکه های اجتماعی و نشان دادن اعتراض خود از ساعت ۱۵ روز جمعه ۳۰ آوریل تا ساعت ۲۳:۵۹ روز سه شنبه ۳ ماه می به شکل متحد، شبکه های اجتماعی را تحریم می کنند. طی این مدت، شاهد بایکوت کامل خبری در صفحات این باشگاه ها در شبکه های اجتماعی خواهیم بود و آنها هیچ فعالیتی در فضای مجازی نخواهند داشت.

پس از این بیانیه خبرها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی وایرال شد که در ادامه اهم آنها را مرور می کنیم:

باشگاه های ورزشی در بریتانیا به صورت متحدانه هفته آینده به صورت چهار روز هیچ فعالیتی در شبکه های اجتماعی نخواهند داشت.  باشگاه های لیگ برتر انگلیس، لیگ دسته یک و سوپرلیگ زنان در واکنش به سواستفاده های مکرر و تبعیض آمیز مداوم از فوتبالیست ها اقدام به تحریم شبکه های اجتماعی خواهند زد. ناامیدی باشگاه ها نسبت به عدم اقدام شرکت های فناوری نسبت به آن مسئله باعث شده تا هفته آینده به مدت ۴ روز هیچ فعالیتی از سوی تیم ها و باشگاه ها و خیلی از افراد سرشناس در شبکه های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر شاهد نباشیم. تحریم شبکه های اجتماعی از ساعت ۳ بعد از ظهر جمعه ۳۰ آوریل تا ۱۱.۵۹ بعد از ظهر روز دوشنبه ۳ می ادامه خواهد داشت. در واقع بازیهای هفته بعد هیچ پوششی نخواهد داشت. 

در فصل گذشته فوتبالیست ها بارها  اعلام کرده بودند که در شبکه های مجازی مورد حملات و انواع توهین های نژادپرستی قرار می گیرند.

اخیرا «تیِری آنری» فوتبالیست مشهور فرانسوی فعال در باشگاههای انگلیس اعلام کرد هیچ فعالیتی در شبکه های اجتماعی نخواهد داشت و همه صفحات خود را پاک کرد.

رسانه ها هم به دنبال این موج یکی پس از دیگری تیتر خود را با نام یکی از بزرگان دنیای ورزش که به تحریم شبکه های اجتماعی پیوسته بود، انتخاب کردند:

اسکای اسپورت:لیونل مسی: ستاره بارسلونا از تحریم شبکه های اجتماعی در ورزش انگلیس حمایت می کند.
 لیونل مسی: «ما با هم زندگی می کنیم و سوء استفاده را می بینیم، که در هر یک از شبکه ها به مراتب بدتر شده است، بدون اینکه کسی برای جلوگیری از آن کاری انجام دهد. ما باید این نگرش های خصمانه را به شدت محکوم کنیم و از شرکت هایی که این شبکه ها را اداره می کنند، خواستار اقدام سریع علیه این رفتارها هستیم.

پیپل: چرا شاهزاده ویلیام آخر هفته رسانه های اجتماعی را تحریم می کند؟

شاهزاده ویلیام در مقابل زورگویی در شبکه های اجتماعی ایستاده است. دوک کمبریج روز جمعه اعلام کرد که در حال پیوستن به تحریم چهار روزه شبکه های اجتماعی است که توسط باشگاه های مطرح فوتبال انگلیس و بازیکنان آنها برگزار شده است. این تحریم که تا روز دوشنبه، ۳ می ادامه یافت، امیدوار بود که شرکت های رسانه های اجتماعی را ترغیب کند تا اقدامات شدیدتری علیه سوء استفاده نژادپرستانه و جنسیتی در اینترنت انجام دهند.

سی‌ان‌بی‌سی: ورزش بریتانیا به خاطر سوء استفاده‌های آن‌لاین و تبعیض نژادی، شبکه‌های اجتماعی را تحریم کرد.

گاردین: نهادهای ورزشی به دلیل سوء استفاده، تبعیض و نژادپرستی، شبکه‌های اجتماعی را در آخر هفته تحریم می‌کنند.

نیویورک تایمز: فوتبال انگلیس برای اعتراض به سوء استفاده آنلاین، رسانه های اجتماعی را تحریم خواهد کرد.

سی‌ان‌ان: اختصاصی: تیری هانری درباره تحریم شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «وقتی متحد می‌شویم، قدرتمند می‌شویم.»
پنج هفته است که تیری آنری حساب های خود را در شبکه های اجتماعی پاک کرده و مهاجم سابق آرسنال طیف وسیعی از ابراز احساسات مواجه شده است.

رِیس فنز: یازده راننده فرمول یک به بایکوت رسانه‌های اجتماعی علیه نژادپرستی پیوستند.
رانندگان فرمول ۱ از جمله «لوئیس همیلتون»، «لاندو نوریس»، «جورج راسل»، «ماکس ورستاپن» و «دانیل ریکیاردو» به تحریم شبکه‌های اجتماعی علیه نژادپرستی پیوسته اند.

نشنال هرالد: فیفا و یوفا به تحریم چهار روزه شبکه های اجتماعی فوتبال انگلیس پیوستند.

ایندیپندنت: تحریم شبکه های اجتماعی می تواند حمایت از فرهنگ سوء استفاده آنلاین از ورزش را متحد کند.
با اجازه دادن به کاربران ناشناس برای سوء استفاده از ورزشکاران بدون هیچگونه پیگردی، شرکت های رسانه های اجتماعی به قشر وسیعی از آنها که به توهین و تبعیض نژادی و جنسیتی فعال هستند کمک می کنند و همین تحریم های چند روزه میتواند به تدریج این ریسمان ارتباطی را قطع کند.
 

رویترز: لیگ های انگلیس در ایستادگی در برابر نژادپرستی آنلاین، تحریم شبکه های اجتماعی را اعلام کردند.

به دنبال تحریم شبکه‌های اجتماعی در ورزش اروپا، لوئیس همیلتون پرافتخارترین راننده جهان نیز به این کمپین اضافه شد.

یازده راننده فرمول یک به بایکوت رسانه‌های اجتماعی علیه نژادپرستی پیوستند. رانندگان فرمول ۱ از جمله «لوئیس همیلتون»، «لاندو نوریس»، «جورج راسل»، «ماکس ورستاپن» و «دانیل ریکیاردو» به تحریم شبکه‌های اجتماعی علیه نژادپرستی پیوسته اند.

این تحریم به منظور مبارزه با پدیده‌های شوم در این فضا، نژادپرستی و همین طور تبعیض است. چند روز پیش باشگاه‌های انگلیسی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که تصمیم دارند از ظهر جمعه تا دوشنبه شب، هیچ فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر، اینستاگرام و فیس‌بوک نداشته باشند.

  • ۰۰/۰۲/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">