ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مونتاژ گوشی وطنی از نیمه سال

| يكشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۵:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

ما به دنبال طراحی، تولید، تعمیر وانتقال تکنولوژی در صنعت تولید گوشی تلفن همراه هستیم و امیدواریم طی چهار تا پنج ماه آینده به تولید این محصول دست یابیم.

محمد مرزبان - عضو هیات مدیره کنسرسیوم تولید گوشی تلفن همراه - در گفت و گو با خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر افزود: تدوین برنامه‌ لازم برای تولید آزمایشی گوشی تلفن همراه توسط کنسرسیوم تولید گوشی تلفن همراه با شریک خارجی انتخاب شده طی سه هفته آینده نهایی و به مسوولان وزارت صنایع و معادن ارائه خواهد شد.

وی با بیان این‌که براساس برنامه تدوینی، میزان تولید گوشی تلفن همراه در فاز‌های مختلف SKD و CKD مشخص خواهد شد، گفت: تولید یک محصول به صورت مونتاژ قطعات SKD روش مناسبی برای انتقال تکنولوژی است و گاهی اوقات 90 درصد انتقال دانش فنی در دوره تولید SKD صورت می‌گیرد و این در حالی است که پیشرفت در صنایع"های تک" به جز از طریق مرتبط شدن با صنایع پیشرفته کشورهای دیگر امکان پذیر نیست.

او افزود: درتولید گوشی تلفن همراه حدود 11 صنعت مختلف نقش دارند که تلاقی آنها یک صنعت پیشرفته را ایجاد می‌کند و به این ترتیب با تولید موبایل، زمینه انتقال دانش فنی در 11 رشته صنعتی به کشور و امکان بومی‌سازی تولید گوشی تلفن همراه در کشور فراهم خواهد شد.

مرزبان در ادامه با بیان این‌که نباید طراحی گوشی تلفن همراه را فقط به 3 شرکت بزرگ در دنیا منحصر کرد، گفت: حتی این شرکت‌های اصلی سازنده نیز خود به طراحی اقدام نمی‌کنند و طراحی مورد نیاز خود را از طریق سفارش دادن به شرکت‌های دیگر دریافت می‌کنند.

اوبا تاکید بر لزوم حمایت دولت از تولید کنندگان این محصول تصریح کرد: هرچه قوانین ثابت‌تر باشد، شرایط لازم برای تولید مهیاتر خواهد بود.

وی ادامه داد: باتوجه به این‌که سرمایه‌گذاری در این زمینه توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، تدوین برنامه دقیق مالی ـ اجرایی شامل تخمین هزینه‌های انتقال دانش فنی، بازاریابی، تولید، تحقیق و توسعه و ارزیابی درآمد‌های فروش محصولات ضروری است و در واقع مطالعات اجرایی طرح و امکان‌پذیری اقتصادی آن باید براساس تعرفه‌های اعلام شده از سوی دولت انجام شود.

عضو هیات مدیره کنسرسیوم تولید گوشی تلفن همراه، با بیان این‌که نهاد‌های قانون‌گذار باید به تعرفه‌های تعیین شده که مبنای جذب سرمایه و شرکت‌های خارجی به ایران است، وفادار باشند، اظهار کرد: هرنوع تغییر که باعث ایجاد تردید در بخش خصوصی و شرکای بین‌المللی آن‌ها شود، به زیان تولید و منافع ملی خواهد بود.

وی، تولید گوشی تلفن همراه را عاملی برای ایجاد جهش در صنایع الکترونیک و صنایع وابسته به آن در کشور عنوان کرد و افزود: حمایت دولت و مجلس بسترسازی لازم برای عملی شدن این تولید صنعتی پیشرفته را فراهم خواهد کرد.

او، در ادامه بابیان این‌که جریان سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور همواره از سوی سودجویانی که بدون توجه به منافع ملی و تنها در جهت خواست و منفعت شخصی به واردات بی رویه محصولات اقدام می‌کنند، مورد تهدید جدی قرار گرفته ‌است، خاطرنشان کرد: وظیفه دولت و مجلس در این خصوص جلوگیری از واردات نیست، بلکه حمایت از تولید داخلی برای ایجاد رقابتی عادلانه و منصفانه، انتقال دانش فنی و تکنولوژی و اشتغال و آموزش افراد تحصیل کرده ولی فاقد شغل ایرانی است.

مرزبان، با اشاره به این‌که دولت درسال گذشته با افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه تمایل خود را برای حمایت از تولید داخل اعلام کرد، گفت: ثبات تصمیم‌گیری دولت و مجلس در حوزه تعرفه واردات، تسهیل جریان سرمایه‌گذاری خارجی از طریق آماده‌سازی بستر مناسب سرمایه‌گذاری برای ورود شرکت‌های توانمند و حمایت وزارت صنایع از جریان انتقال تکنولوژی و تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی درسال جاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او ادامه داد: شرکت‌های خارجی شریک طرح‌های تولیدی در ایران بیش از آن که به نتیجه سرمایه‌گذاری و توسعه تولید خود توجه کنند، با تحریم‌ها و واکنش‌های انقباضی آمریکا و متحدان اروپاییش روبه‌رو می‌شوند و به همین دلیل توجه دولت و مجلس و شرکت‌های تولیدی باید به حفظ منافع ملی معطوف شود.

  • ۸۶/۰۲/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">