ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مکالمه، قربانی اینترنت اپراتورها شد؟

| يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

فریبا نهاوندی: هر چند وزیر ارتباطات وجود اختلالات گسترده مکالمات در یکی از اپراتورهای تلفن همراه را تکذیب می‌کند، اما به نظر می‌رسد به موازات افزایش استفاده از اینترنت، دیگر ابزار‌های ارتباطی کمتر مورد توجه قرار گرفته و اپراتور‌ها سعی می‌کنند به جای سرویس‌های با کیفیت دیگر، اینترنت با کیفیت داشته باشند.
 ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و عنوان می‌شود استفاده از گوشی‌های هوشمند و اینترنت موبایل دلیل اصلی این افزایش ضریب است. بر اساس گزارشی که اواخر سال گذشته منتشر شد ضریب نفوذ اینترنت در کشور بر مبنای آمار سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت به ۱۲/۸۲ درصد رسیده است و این درحالی است که پیش از این ضریب نفوذ اینترنت در ایران، ۷۳ درصد بود. براساس آمار ارائه شده از کل اتصالات در کشور، ضریب نفوذ اینترنت با احتساب ۶۱ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۹۲۹ کاربر به دست آمده است و تعداد مشترکان اینترنت بر مبنای جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر در ایران، ۴۳ میلیون و ۲۶ هزار و ۲۷۹ نفر اعلام شده است.
 در گزارش ضریب نفوذ اینترنت در ایران، بیشترین اتصالات کاربران ایرانی مربوط به اینترنت موبایل است و پس از آن اینترنت ADSL بیشترین کاربر را در کشور به خود اختصاص داده است. براین اساس، ضریب نفوذ اینترنت ADSL در کشور به ۰۷/۲۲ درصد رسیده است و تعداد کاربران این فناوری، ۱۶ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۵۳ کاربر و تعداد مشترکان آن شش میلیون و ۶۳۲ هزار و ۸۲۱ مشترک اعلام شده است. همچنین ضریب نفوذ اینترنت موبایل با توسعه ۳G در کشور به ۶۷/۳۸درصد رسیده و ۲۹ میلیون و ۵۸ هزار و ۷۱۹ ایرانی با موبایل خود به اینترنت متصل می‌شوند. برآوردها از سایر شاخص‌های اتصالات در کشور نشان می‌دهد که همچنان شش میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۶۰ نفر در ایران از طریق اینترنت دایل آپ متصل می‌شوند و ضریب نفوذ این فناوری منسوخ شده با احتساب سه میلیون و ۴۶۷ هزار و ۳۸۰ مشترک، ۲۳/۹ درصد است. در این ارزیابی‌ها، ضریب نفوذ اینترنت وایمکس ۰۳/۴ درصد برآورد شده و ۳ میلیون و ۲۸ هزار و ۳۹۸ نفر از طریق این فناوری به شبکه اینترنت متصل می‌شوند.
 شمار مشترکان اینترنت وایمکس نیز یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۳۵۹ مشترک اعلام شده است. در شاخص اتصال اینترنت از طریق فناوری فیبر نیز شش میلیون و ۱۰۶ هزار کاربر در ایران وجود دارد و ضریب نفوذ این فناوری با احتساب دو میلیون و ۶۵۶ هزار کاربر، ۱۳/۸درصد برآورد می‌شود.
 
اختلال در مکالمه
استفاده فراگیر از اینترنت باعث توجه بیشتر اپراتور‌ها به خدمات اینترنتی شده است. روز گذشته وزیر ارتباطات در جواب این سوال که به نظر می‌رسد با توجه به تمرکز اپراتورها بر بحث ارائه اینترنت اهمیت موضوع کیفیت مکالمه نزد آنها کاهش یابد، توضیح داد: فکر می‌کنم نمی‌توان اینترنت را به جای مکالمه و یا مکالمه را به جای اینترنت در نظر گرفت. در خصوص اختلالات وسیع اپراتورها نیز نکته‌ای نشنیده‌ام، اما اگر چنین موضوعی را بدانیم قطعا به آن رسیدگی خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، محمود واعظی عنوان کرد: البته در دنیا خود به خود شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که در بستر اینترنت مکالمات تلفنی نیز انجام می‌شود و بخشی از مصرف پهنای باند به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند. او ادامه داد: در ایران نیز مصرف پهنای باند اینترنت در شبکه‌های مختلف بیشتر به بحث مکاتبات مربوط می‌شد که بعدها به سمت عکس و اکنون به سمت فایل‌های ویدئویی رفته است و در کنار این موارد مردم با استفاده از برنامه‌های مختلف بخشی از مکالمات خود را نیز بر بستر اینترنت انجام می‌دهند.
 
روزگار سپری‌شده پیامک‌ها
 بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، بررسی آمار پیامک‌های ارسال‌شده در بازه زمانی ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ تا ۱۴ فروردین‌ سال ۱۳۹۵ از کاهشی ۱۲ میلیاردی در مقایسه با مدت مشابه خود در سال گذشته حکایت دارد. سال گذشته و در بازه زمانی ذکر شده مشترکان تلفن همراه حدود ۱۹ میلیارد پیامک فرستاده بودند که در این میان مشترکان همراه اول با ارسال ۱۰ میلیارد پیامک رتبه اول پیامک‌های نوروزی در سال ۱۳۹۴ را به خود اختصاص دادند. اما رکورد ارسال پیامک در تعطیلات نوروز از آن سال ۱۳۹۳ است. در این سال، مشترکان اپراتورهای تلفن همراه با فرستادن ۲۸ میلیارد پیامک، آماری جالب را رقم زدند. این آمار احتمالا بیشترین میزان ارسال پیامک در تاریخ اپراتورهای تلفن همراه ایران هم خواهد بود، چرا که با کاهش چند میلیونی پیامک‌ها در دو سال اخیر بعید است که دیگر در سال‌های آینده چنین عددی برای پیامک‌های نوروزی ثبت شود.
 برای درک بیشتر آن کافی است به تعداد پیامک‌های ارسالی مشترکان همراه اول در ساال ۱۳۹۳ اشاره کرد، در آن سال همراه اولی‌ها به تنهایی ۱۱ میلیارد پیامک نوروزی فرستاده بودند که این رقم چهار میلیارد بیشتر از کل پیامک‌های ۱۴ روز ابتدایی سال ۱۳۹۵ است. براساس آمارهای اعلام شده از سال ۱۳۸۸ به این طرف هر ساله پیامک‌های نوروزی رقمی میلیاردی را تجربه کرده است. در سال ۱۳۹۰ که آمار پیامک‌های نوروزی به دو میلیارد رسید، هنوز خبری از حجم گسترده موبایل‌های هوشمند نبود، به همین دلیل در سال ۱۳۹۱ با رشدی سه‌برابری آمار پیامک‌ها به هفت میلیارد رسید.
این رقم در سال ۱۳۹۲ رشدی دو برابری را تجربه کرد و به ۱۶ میلیارد پیامک در طی ۱۴ روز تعطیلات نوروزی رسید. با وجود اینکه مشترکان اپراتور دوم در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب با ارسال ۹ و ۱۶ میلیارد پیامک، باعث سبقت گرفتن ایرانسل از رقیب قدیمی خود دراین زمینه شدند، اما براساس آمارهای رگولاتوری، در دو سال اخیر همراه اولی‌ها توانسته‌اند مقام اولی خود را از رقیب جدی خود پس بگیرند. (منبع:روزنامه آرمان)

  • ۹۵/۰۷/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">