ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نامه گلایه آمیز ناشران الکترونیکی به وزیر ارشاد

| يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۷:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

ITanalyze.ir - مجمع ناشران الکترونیکی با انتشار نامه ای سر گشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به حذف ناشران الکترونیک و تولید کنندگان کتابهای دیجیتالی از نمایشگاه بین المللی کتاب و سرخوردگی بیش از سیصد عضو این صنف از حضور در این بزرگترین رویداد فرهنگی سال ابراز نگرانی کرد. متن نامه مجمع ناشران الکترونیکی به این شرح است.
جناب آقای صفار هرندی

وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام
در آستانه بر پایی بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، اعلام مواضع صریح و نوگرایانه جنابعالی و اقدامات پر دامنه در جهت تغییر مکان و شرایط برگزاری،‌ می تواند برگ تازه ای را در تاریخچه این رویداد فرهنگی رقم زند.

همچنین اقدام به گنجاندن نمایشگاه فناوری اطلاعات در تقویم سالیانه،‌ بیانگر دیدگاههای هوشمندانه جنابعالی و دولت نهم در راستای گسترش صنعت پیشرو جهانی می باشد.

با این اوصاف، ‌همچنانکه مطلعید اخبار حاکی از حذف ناشران الکترونیک و تولید کنندگان کتابهای دیجیتالی از این نمایشگاه و سرخوردگی بیش از سیصد عضو این صنف از حضور در این بزرگترین رویداد فرهنگی سال می باشد.

لذا مقتضی است نکاتی چند به حضور محترمتان رسانده شود:

1- در کلیه نمایشگاههای بزرگ و معتبر کتاب دنیا، ‌همچون نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت،‌ کتابهای الکترونیک، بخش تفکیک ناپذیر از بدنه اصلی نمایشگاه بشمار می روند و حتی اغلب، ‌حضور این ناشران در بین ناشران سنتی و با تقسیم بندی موضوعی یکسان صورت می گیرد.

2- هفت دوره حضور پر ثمر ناشران الکترونیک از زمان دولت هشتم آغاز و تا دوره نوزدهم نمایشگاهها ادامه داشت. حذف این جایگاه خاطره ناگواری در میان کارنامه پر ثمر دولت نهم خواهد بود.

3- مجمع ناشران الکترونیک کشور با وجود موانع بسیار، ‌همواره همراهی امین در برگزاری این نمایشگاه بوده و نادیده گرفتن این صنف پر جمعیت و تصمیم گیری بدون حضور اعضای هیئت موسس مجمع،‌ اقدامی شایسته و در خور این خادمان نبوده و نیست.

4- همچنانکه می دانید حجم بازدید کنندگان از نمایشگاه کتاب به حدیست که گاهاً از میزان جوابگویی فضای نمایشگاهی فراتر می رود. حضور بخش ناشران الکترونیک از سویی کمک به پاسخگویی مراجعان و از سوی دیگر تنها امکان واقعی برای فروش محصول و بر پا ماندن ناشران در طول سال خواهد بود و قطعاً هر گونه نمایشگاه جایگزین قادر به جبران مافات نخواهد گردید.

5- نمایشگاه رسانه های دیجیتالی به علت نو پا بودن قادر به جذب بازدید کنندگان در حجم نمایشگاه کتاب نخواهد بود، لذا منطقی مینماید که تصمیم بر جابجایی حضور ناشران از نمایشگاه کتاب،‌ طی یک دوره انتقالی چند ساله و بدور از شتابزدگی و ایراد صدمات جبران ناپذیر به نهال نشر الکترونیک صورت گیرد.
این مجمع همچنین در نامه ای جداگانه خطاب به مدیر مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نسبت به رویه اخیر این وزارتخانه در جداسازی ناشران الکترونیکی از نمایشگاه کتاب ابراز نگرانی کرده است. متن این نامه نیز به این شرح است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال

مدیریت محترم: جناب آقای زارع پور
با سلام و آرزوی مراحم واسعه الهی

بی شک، نشر الکترونیک و تولید محتوای دیجیتال از جمله مقولاتی هستند که اهمیت و جایگاه آن در رشد و توسعه فرهنگی کشور از نظر جنابعالی پوشیده نمی باشد. همان گونه که مطلع می باشید دیر زمانی است که نمایشگاه های مطرح کتاب در سراسر جهان با اعتقاد به اهمیت نقش نشر الکترونیک و اختصاص دادن فضایی مناسب و در خور برای ناشران الکترونیک، ‌هر سال گام های بلندتری در جهت تحقق این ضرورت بر می دارند. در ایران عزیز ما نیز مقوله نسبتاً‌ نو پای نشر الکترونیک با درایت، ‌دور اندیشی و همدلی مسئولین محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجمع ناشران الکترونیک مدت 7 دوره متوالی در نمایشگاه بین المللی کتاب در قالب سالن نشر الکترونیک حضور پیدا کرده و محصولات فرهنگی متنوعی را به علاقمندان عرضه نموده است.

متأسفانه در سال جدید شاهد حذف ناشران الکترونیک از بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب می باشیم. تأسف مضاعف این که در سالی که با شعار«تفاهم ملی» مزین شده است، بدون مشارکت و هم اندیشی این بخش از ناشران،‌ چنین تصمیمی اتخاذ گردیده است. فاعتبروا یا اولی الابصار.......

سطور بالا شرح مختصری از ظلمی است که بر ناشران الکترونیک تحمیل گردیده و متأسفانه تا کنون پاسخگوی مسئولی در این زمینه یافت نشده است. جالب توجه است که جناب آقای پرویز معاون محترم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در ضمن ریاست بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب را نیز عهده دار می باشند، در جلسه حضوری مورخ 24/12/85 رسماً از خود در این زمینه سلب مسئولیت کرده و اتخاذ چنین تصمیمی را به جنابعالی و شخص وزیر محترم ارشاد منسوب نموده اند.

پیرو درخواست های این مجمع جهت ملاقات حضوری با جنابعالی و عدم توفیق در این امر، ‌مطالب زیر از باب احساس تعهد و مسئولیت صنفی جهت اطلاع و هر گونه اقدام مقتضی اعلام می گردد:
1) در ابتدا شکل گیری مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(پس از توصیه های مکرر مجمع ناشران الکترونیک در طی سالیان گذشته مبنی بر ضرورت وجود چنین دفتر و نهایتا معاونتی در وزارت ارشاد) را به فال نیک گرفته و حضور شخص جنابعالی را در رأس این دفتر گرامی می داریم.

2) به شما که بر چنین مسندی تکیه زده اید و علی القاعده با جهت گیری عمومی دولت نهم در خدمات به مردم هم نظر و هم پیمان می باشید در کمال احترام توصیه می شود که با ارباب این صنف یعنی ناشران الکترونیک رویه تعامل و گفتگو و مشارکت را پیشه کنید که این همان روحیه و اخلاق اسلامی دولتمردان با مردم باشد.

3) با تأکید بر اهمیت نقش نشر الکترونیک و ضرورت حضور این ناشران در نمایشگاه بین المللی کتاب‌، در مورد نمایشگاه رسانه های دیجیتال و نرم افزارهای چند رسانه ای که توسط آن مرکز محترم برنامه ریزی شده است توجه جنابعالی را به نکته زیر جلب می نماید.

شرکت فعال مجمع ناشران الکترونیک در نمایشگاه یاد شده مستلزم بحث و بررسی سیاست های حمایتی آن مرکز محترم و نهایتاً اعلام شفاف و مشخص این سیاست ها جهت آگاهی اعضاء مجمع می باشد. شایان ذکر است که حذف ناشران الکترونیک از بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب باعث ایراد ضرر و زیان هنگفت و بعضاً جبران ناپذیری برای اغلب ایشان شده است. بدین لحاظ محتوای سیاست های حمایتی آن مرکز محترم در جلب مشارکت فعال این عزیزان نقش تعیین کننده ای خواهد داشت(در جلسه حضوری پیشنهاد های عملی این مجمع قابل طرح می باشد).

4) بنا بر احساس تعهد مسئولیت صنفی سعی شد تا بخشی از دغدغه های این مجمع با شما در میان گذاشته شود، باشد تا به حول و قوه الهی و کفایت عقل جمعی این «کشتی در میان گردابی حایل» را به سلامت به سر منزل رشد و اعتلای فرهنگی شایسته و در خور برسانیم.

  • ۸۶/۰۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">