ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نبود آمار و سردرگمی در بازار ICT ایران

| شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۸۵، ۰۶:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

روزانه چند اسپیکر در تهران فروخته می‌شود؟ بیشترین سهم بازار مانیتور متعلق به کدام برند است؟ اصولا از مجموعه قطعات کامپیوتری به فروش رفته در بازار کامپیوتر کشورمان چه اطلاعاتی در دست است؟ ساز و کار و گردش کار در بازار پر تب و تاب کامپیوتر و قطعات متنوع آن در ایران چگونه است؟ اساسا چند شرکت فعال در بازار انفورماتیک کشورمان فعالیت دارند و بازیگران مؤثر در آن کدامند؟ تغییر و تحولات داخلی و خارجی چگونه بر این بازار تاثیر می‌گذارند؟ آیا اعداد و ارقام دقیق یا تجربی وجود دارد که بتوان بر مبنای آن به خدمات‌دهی مناسب‌تر به مشتریان، در عین تلاش برای گسترش منطقی این بازار اندیشید؟

آیا تا به امروز به این نکته توجه کرده‌اید که آمار چیست و چه نقشی در اقتصاد دارد؟

یکی از خلاءهای اساسی که در بازار ICT ایران وجود دارد، نبود آماری دقیق از حجم و نوع عرضه و تقاضا و تعاملات و تحولات این بازار است.
آمار چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

آمار مجموعه‌ای از داده‌های عددی است که نتایج جست‌وجو و تحقیق در یک زمینه و با موضوعی خاص می‌باشد. داده‌های آماری شامل هرگونه اطلاعات از وضعیت موضوع بررسی شده است. برای مثال در زمینه یک صنعت، داده‌ها باید شامل تعداد و نوع محصولات و خدمات حاضر در این صنعت و سهم هر کدام از این محصولات در بازار، تعداد فعالان حاضر و سهم هر یک از آنها از بازار و نوع ارتباطات و تعاملات بین شرکت‌ها در آن عرصه باشد. نتایج حاصله از این آمار برای مدیران، تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان، اصناف و شرکت‌های فعال و به طور کلی برای همه عوامل حاضر در حوزه مفید می‌باشد. مدیران بر اساس همین آمار، تصمیم‌گیری‌های مهم خود را انجام می‌دهند و اصناف و شرکت‌ها هم برای حضور بهتر در بازار بر همین آمار تکیه می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان گفت تهیه و عرضه آمار صحیح، از آنجا که مبنای تصمیم‌گیری‌های منطقی و درست است، لاجرم در خدمت سالم‌سازی اقتصاد و تسریع در توسعه آن تلقی می‌گردد.
چرا در حوزه ICT به آمار نیاز داریم؟

حوزه ICT یکی از جوان‌ترین عرصه‌های اقتصادی کشور است که در چند سال گذشته با رشد شگفت‌آوری همراه بوده به طوری که نسبت به دهه گذشته تعداد شرکت‌های موجود و حجم معاملات چندین برابر شده است. البته این که بازار ICT دقیقا چند برابر شده و چه تغییری نسبت به گذشته داشته، منوط به داشتن آماری دقیق از این بازار است که متاسفانه در کشور ما موجود نیست. برنامه‌ریزی و تغییر استراتژی شرکت‌ها هم که باید بر پایه این آمار تهیه شود، بدرستی انجام نمی‌شود و شاید به همین دلیل است که حتی در مقایسه با کشور‌های همجوار از صنعت ضعیف‌تری برخورداریم. تنها مدارک موجود در زمینه آمار فناوری اطلاعات متعلق به شورای عالی انفورماتیک و شورای عالی اطلاع رسانی است که قبل از تشکیل شورای عالی فناوری اطلاعات (IT) متولی بحث ICT بودند. این شوراها چندین کار غیرکامل در این زمینه انجام داده‌اند که شاید مهم‌ترین آنها را می‌توان تهیه آمار تعداد و نوع اجناس ورودی شرکت‌ها از مبادی ورودی دانست که البته چون بحث قاچاق در زمینه محصولات کامپیوتری بسیار زیاد است، این آمار کمی ناقص به نظر می‌رسد. بعد از آن هم بررسی‌هایی انجام گرفت که این کار نیزهمچون بیشتر فعالیت‌های انجام گرفته در کشور ما ناقص و نیمه‌کاره رها شد.
آینده و کارهای پیش رو

با توجه مسائل گفته شده به نظر می‌رسد که فعالیت در زمینه آمار، نیاز غیرقابل انکاری است که باید هرچه سریع‌تر به آن پرداخته شود. تجربه نشان داده که متولیان دولتی در چند سال گذشته در این زمینه موفق نبوده‌اند و شاید از بهترین گزینه‌ها در زمینه اجرای این فعالیت‌های آماری، دست‌اندرکاران صنف باشند که با زوایای پنهان و پیدای این بازار و صنعت آشناو مشکلات آن را به خوبی دیده‌اندو نتیجتا می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این زمینه، اطلاعاتی کارآ و درخور را تهیه و ارائه نمایند، البته ناگفته پیداست که لحاظ کردن مقدمات و شرایط و ضوابط دقیق و علمی برای استنتاج آمار صحیح و قابل استناد از پیش‌شرط‌های چنین فعالیتی است.
واحد تحقیق و مطالعه طرح S&P شرکت فراسو

  • ۸۵/۰۹/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">