ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اولین جلسه شورای عالی فضایی به ریاست "سید محمد خاتمی" رییس جمهوری تشکیل شد.
به گزارش ایلنا،در این جلسه که معتمدی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شمخانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رحمتی وزیر راه و ترابری، شفتی دبیر شورا و رییس سازمان فضایی ایران حضور داشتند، رییس جمهور بر اهمیت فناوری فضایی در شئون مختلف کشور تاکید کرد.

رییس جمهور با تاکید بر اهمیت توسعه و رشد منابع انسانی در بخش هوا فضا، حضور فعال ایران در فناوری فضایی را گامی مهم در جهت توسعه پایدار و اقتدار ملی دانست.

خاتمی همچنین بر نقش موثر داده‌‏ها و اطلاعات فضایی در توسعه مبتنی بر دانایی اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد: سازمان فضایی ایران و شورای عالی فضایی بتواند با حضور صلح‌‏آمیز و فعال ایران در فضای ماورای جو، جایگاه ایران در عرصه مهم فناوری فضایی جهانی را ارتقا بخشد.

رییس جمهور همچنین حضور فعال در جامعه بین‌‏المللی برای توسعه فناوری فضایی در خدمت مقاصد صلح جویانه در سطح جهانی را خواستار شد.

در این جلسه با توجه به برنامه چهارم توسعه در مورد فضا شامل ماهواره زهره، مصباح، چند ماموریتی کوچک، سنجش از دور و ماهواره ارتباطات و مخابرات و همچنین ریز ماهواره‌‏ای تحقیقاتی - دانشجویی مورد تایید و تصویب شورای عالی فضایی به عنوان شورای راهبردی فضا قرار گرفت و مقرر شد عینا برای مسیر مراحل تصویب نهایی دولت و مجلس شورای اسلامی در متن برنامه چهارم ارایه شود.

در این شورا همچنین گزارشی از مراحل پیشرفت ماهواره زهره، ماهواره چند منظوره (با مشارکت چین، تایلند و ایران) و ماهواره مصباح ارایه شد.

در این جلسه همچنین گزارش پیشرفت ماهواره مصباح مطرح و اعلام شد: مدل فضایی ماهواره آماده است و انتظار می‌‏رود این ماهواره در سال جاری پرتاب شود.

ماهواره مصباح یک ماهواره کوچک مخابراتی است که با همکاری ایتالیا و مشارکت ایران در طراحی و ساخت، آماده پرتاب خواهد شد.

در عین حال در جلسه شورا گزارش ماهواره کوچک چند منظوره که یک پروژه مشترک بین چین، ایران و تایلند است مطرح شد این ماهواره دارای توانمندی‌‏های مختلف است و انتظار می‌‏رود در سال آینده پرتاب شود.

در این نشست به پیشنهاد دبیر شورا تشکیل گروه‌‏های ویژه تخصصی از وزارتخانه‌‏ها و دستگاه‌‏های ذیربط جهت بررسی موضوعات حقوق فضا و منافع ملی ایران و همچنین مدیریت بلایا با استفاده از فناوری فضایی تصویب و مقرر شد گروه‌‏های فوق در دبیرخانه شورا تشکیل و گزارش کار آنان در جلسات آتی توسط دبیر شورا ارایه شود.

در این جلسه ترویج کاربردهای متنوع فناوری فضا در متن زندگی مردم، همچنین توسعه و رشد نیروی انسانی و خوداتکایی در فناوری فضا مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

در جلسه همچنین اعلام تصویب مشارکت ایران به عنوان هیات موسس در سازمان فضایی منطقه که برای نخستین بار توسط کشورهای چین، پاکستان، تایلند و ایران تشکیل خواهد شد مورد تایید قرار گرفت.

شایان ذکر است، این سازمان مهمترین و عظیم ترین شبکه همکاری‌‏های فضایی در آسیا و اقیانوسیه خواهد بود که انتظار می‌‏رود پس از تاسیس، کشورهای متعددی در آن درخواست عضویت نمایند.

براساس قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شورای عالی فضایی به ریاست رییس جمهور با عضویت وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم تحقیقات و فناوری، امور خارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنایع و معادن همچنین معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رییس سازمان صداوسیما، سه نفر از صاحب‌‏نظران و همچنین رییس سازمان فضایی ایران تشکیل و سازمان فضایی ایران مجری مصوبات شورا است که رییس سازمان فضایی ایران دبیر شورا و سازمان فضایی ایران مجری مصوبات شورای عالی فضایی است.

دبیر شورای عالی فضایی پس از اجلاس مزبور اقدام دولت در تشکیل شورا و تاسیس سازمان فضایی را گامی مهم برای تقویت و انسجام فعالیت‌‏ها در فناوری فضایی برای مقاصد صلح‌‏آمیز خواند و اظهار امیدواری کرد: با حضور فعال نیروهای جوان و مستعد کشور در علوم فناوری فضایی در سالهای آتی خدمات فضایی در ایران با کمترین وابستگی در اختیار مردم قرار گیرد.

  • ۸۴/۰۴/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">