ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش "عدم دسترسی به تبلت و گوشی" را علت عدم عضویت ۴ میلیون و ۷۱۸ هزار دانش‌آموز در شبکه شاد اعلام کرد.

«رضوان حکیم زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره شناسایی دانش آموزانی که به ابزارهای آموزش الکترونیکی مانند لپتاب و گوشی تلفن همراه دسترسی ندارند، گفت: موضوع عدم دسترسی دانش آموزان مناطق کم برخوردار به ابزارهای آموزشی مانند تبلت و گوشی همراه مورد بررسی قرار گرفته و آمار این دانش‌آموزان منطقه به منطقه و شهر به شهر به صورت دقیق استخراج شده است. یک عده از دانش‌آموزانی که در سامانه شاد نبودند به دلیل عدم دسترسی به تبلت گوشی همراه بوده است و برای یک عده دیگر نیز دلایل دیگر وجود دارد. 

وی ادامه داد: آن دسته از دانش آموزانی که نتوانستند به جهت نداشتن تبلت به شاد متصل شوند یا آموزش‌های مجازی را ببینند، سه میلیون و ۲۵۵ هزار دانش آموز هستند. این مسئله به سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف طرح موضوع شده و اگر ما بخواهیم بحث بازماندگی از تحصیل این کودکان را کنترل کنیم، حتما نیاز است آنها به ابزارهای آموزش دسترسی داشته باشد. قرار شد این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و امیدواریم به یک پویش همگانی تبدیل شود.

حکیم زاده تصریح کرد: در عین حال که این موضوع یک مساله چالشی است و از طرفی می‌تواند یک فرصت خیلی خوب برای نظام آموزشی باشد به دلیل اینکه هزینه‌های ساخت یک مدرسه خیلی بیشتر است، اما اکنون می‌توان با فراهم کردن یک تبلت با قیمت یک و نیم میلیون تومان، مدرسه را در اختیار دانش آموز گذاشت. این می تواند یک فرصت استثنایی برای دانش آموزانی باشد که به آموزش الکترونیکی دسترسی نداشتند تا بتوانند از طریق فناوری به آموزش با کیفیت دسترسی پیدا کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در هر حال ما امیدوار هستیم که سازمان ها و شرکت ها تامین ابزار آموزشی مانند تبلت را قسمتی از مسئولیت اجتماعی‌شان قلمداد کرده و در آن مشارکت فعالی داشته باشند. همچنین امیدواریم با کمک های خرد از طرف مردم حتی اگر شده یک کودک را از بازماندگی تحصیلی نجات دهیم. 

وی در پاسخ به این سوال که به دلیل عدم دسترسی به تبلت و گوشی همراه چه تعداد دانش آموزان از تحصیل باز ماندند و بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل به دلیل عدم دسترسی به ابزارهای آموزشی مربوط به کدام استان‌ها است؟ گفت: طبق بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم در مجموع تعداد ۴ میلیون و ۷۱۸ هزار نفر از دانش آموزان عضو شبکه شاد نشدند که تعداد ۵۰۰ هزار نفر از آنها از دانش آموزان اتباع هستند و امیدواریم شورای عالی پناهندگان و سازمان‌های بین المللی در این زمینه وارد عمل شوند. تا جایی که مربوط به ما بوده ما همه کودکان را ثبت نام کردیم اما واقعاً در این شرایط یک سری امکانات در دسترس ما نیست، از این رو امیدواریم قسمتی از آن را سازمان‌های بین المللی به عهده بگیرند و نسبت به کودکان اتباع احساس مسئولیت کرده و به آنها کمک کنند. 

وی ادامه داد: تعدادی از کودکان به دلیل فراهم نبودن بسترهای اینترنت امکان استفاده از آموزش مجازی را نداشتند که بیشتر در مناطق روستایی دورافتاده و مناطق عشایری هستند. ما در زمان تعطیلی مدارس سعی کردیم با حضور راهبران آموزشی و تهیه درسنامه‌ها جریان آموزش را برای آنها تداوم ببخشیم، اما همانطور که عنوان شد حدود ۳ میلیون و ۲۵۵ هزار دانش‌آموز ما به دلیل عدم دسترسی به تبلت امکان استفاده از فضای فناوری را ندارند که اکثر این دانش آموزان در همه استان‌های ما حضور دارند، اما بیشترین تعدادی که به تبلت دسترسی ندارند در استان سیستان و بلوچستان هستند.

حکیم زاده در پاسخ به این سوال که آیا این تعداد سه میلیون و ۲۵۵ هزار نفر بازمانده از تحصیل محسوب می‌شوند؟ گفت: در هر حال اگر این امکان وجود نداشته باشد که از فضای فناوری استفاده کنند، عملاً این خطر وجود دارد که آن‌ها به جمع بازماندگان از تحصیل بپیوندند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اینکه گفته می‌شود، احتمالا آموزش در سال تحصیلی جدید صرفا مجازی است، گفت: ما سناریوهای متنوعی را برای شرایط مختلف ترسیم کرده‌ایم، همه چیز بستگی به این دارد که هر منطقه چه وضعیتی داشته باشد، اما در اصل برای ما سلامت دانش‌آموزان مهم است و تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. 

حکیم زاده اضافه کرد: در هر صورت ما مرتبا با وزارت بهداشت هماهنگی‌های مان را انجام می‌دهیم و هر چیزی که از جهت سلامتی برای دانش آموزان لازم باشد، قطعاً آن موضوع اولویت اول ما است. ما مصمم هستیم که در ۱۵ مهر ماه حتماً شروع سال تحصیلی و بازگشایی را داشته باشیم، البته بازگشایی لزوماً به معنای بازگشایی فیزیکی درهای مدرسه نیست بلکه منظور شروع جریان آموزش است. اگر امکان آموزش حضوری وجود داشته باشد به صورت حضوری و اگر این امکان وجود نداشته باشد به صورت غیر حضوری و با استفاده از آموزش‌های تلویزیونی و مجازی ما برنامه‌های آموزشی ما را شروع خواهیم کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">