ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نسخه الکترونیکی زیرساخت قانونی می‌خواهد

| چهارشنبه, ۳ دی ۱۳۹۹، ۰۴:۴۰ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران گفت: در روش فعلی نسخه الکترونیک، محرمانه نگاه داشتن اطلاعات بیماران و نیز حریم خصوصی آنها رعایت نمی‌گردد.
مهدی زارعی، رئیس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طبق قوانین موجود فقط پزشکان ، داروسازان و پرستاران دخیل در درمان ، حق دسترسی به اطلاعات بیماران را دارند ، ولی در روش فعلی اجرای نسخه الکترونیک  ، اپراتورهای کامپیوتر و سایر افرادی که مسئول پیشتیبانی سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری هستند نیز امکان دسترسی به اطلاعات بیماران را دارندکه بر خلاف قوانین است.

وی افزود: در سیستم نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک احتمال هک شدن و درز و نشر اطلاعات بیماران وجود دارد، پیش نیاز  نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک "تدوین قوانین و دستورالعمل های مختص این فرایند " است که متأسفانه در حال حاضر وجود ندارد.

زارعی خاطرنشان کرد: در نسخه نویسی و نسخه‌ پیچی الکترونیک  باید شرح وظایف و مسئولیت پزشک تجویز کننده ، پاراکلینیک و داروخانه  معین و مشخص باشد ، تا براساس آن عمل شود  که در حال حاضر هیچ دستورالعمل قانونی تبیین نشده است.

به گفته وی، زمانی که نسخه کاغذی پزشک امضا و مهر می شود  یک سند رسمی است ولی نوشته پزشک معالج در فضای وب هنوز رسمیت قانونی و حقوقی ندارد مضاف بر اینکه متاسفانه امکان دسترسی افراد فاقد صلاحیت به آن نیز وجود دارد.

رئیس شورای عالی داروخانه‌های انجمن داروسازان ایران افزود: رویه و روش فعلی سازمان های بیمه گر از منظر صیانت از اسناد مالی و حریم خصوصی بیماران  فاقد ضمانت‌های قانونی است. متاسفانه بیمه سلامت به جای استقرار نسخه الکترونیک ، داروخانه‌ها  را ملزم به تبدیل نسخ کاغذی پزشکان به الکترونیک نموده است که خطایی اشکار است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">