ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نسل‌کشی سایبری با قطع اینترنت

| شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۰۲:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

قطع اینترنت و برنامه‌ریزی برای عدم دسترسی مردم به اینترنت جهانی حاصل یک مشاوره غلط و یک نفوذ فرا استراتژیک است هدفش منزوی ساختن کشور در تولید محتوای غالب بین‌المللی است و این جز یک برد بزرگ برای غرب نیست.

رسول لطفی – سایبر استراتژیست، دانش‌آموخته علوم استراتژیک و فناوری اطلاعات – در یادداشت پیش رو به ماجرای قطع شدن اینترنت پرداخته و معتقد است آنچه را که به‌عنوان یک تحلیلگر در سال‌های‌ متمادی دیده، ‌تلاش‌ برای نسل‌کشی سایبری است؛ نسل‌کشی سایبری در عملیات غلبه محتوایی نهفته است، هر فرهنگ نسلی که بتواند محتوای غالب را تولید کند نسل دیگر را متوقف و خاموش می‌کند.

به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت که در صفحه توییتر رسول لطفی منتشرشده، به شرح زیر است:

برخلاف فضای موجود به‌عنوان یک متخصص سایبری که سال‌ها در حوزه تحلیل داده‌های ناهمگون کلان فعالیت داشته‌ام و به خاطر مطالعاتم در حوزه فناوری و سیاست دریافت‌کننده تجربیات عجیبی در خصوص تأثیر برداشت‌های غلط و نادرست از فناوری و تأثیر آن گفتمان حکومت‌ها بوده‌ام.

مدتی که موضوع قطع اینترنت و بحث اینترنت ملی مطرح بوده است، شاهد گفتمان سازی غلط و خط ‌دهی ‌نفوذ گران ضدانقلاب، استقلال، فرهنگ‌ و تفکر این سرزمین‌ در میان ‌تصمیم سازان هستم، با این نوشتار تکلیف ‌و دِین را از خودم ساقط و به گردن عزیزانی می‌اندازم که نادانسته با یک برداشت اشتباه از دانشی پیچیده خطری بزرگ برای هویت تشیع و فرهنگ اسلامی مدل ایرانی‌اش را ایجاد می‌کنند، آن‌ها هم که متوجه نیستند این سخن را به چالش بکشند و غوغایی بپا کنند و جلوی نفوذ را بگیرند.

از دیدگاه فنی و استراتژیک منظور از اینترنت ملی طراحی زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات است به‌طوری‌که حداقل خروج داده‌های ملی از کشور رخ دهد و کمترین دسترسی از بیرون بر روی آن‌ها ایجاد شود.

و این نوع تفکر مناسب‌ترین شیوه مدیریت داده‌های حساس و حفاظت از زیرساخت‌های ملی است اما توضیح اینکه چه اتفاقی باید رخ دهد و تئوریزه کردن آن همان مسئولیتی است که نخبگان فناوری و سیاست باید به آن بپردازند تا موجب آسیب کلان نشود.

ابهاماتی در بین رسانه و نخبگان مؤثر در خصوص قطع اینترنت و اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات به وجود آمده و درصورتی‌که تشریح نشوند، ممکن است موجب تعارض و تشویش افکار عمومی و منجر به تصمیم اشتباه در سطوح نخبگانی و تصمیم‌گیری شود.

برخی انتظاراتی که در قبال شبکه ملی اطلاعات مطرح‌شده به این معناست که اینترنت بین‌الملل قطع‌ و شبکه داخلی جایگزین خواهد شد، درحالی‌که‌ مقدور و متصور نیست. برفرض اینکه این موضوع اتفاق بیافتد چه خواهد شد؟

جنگ محتوا از سال‌ها قبل در اینترنت شروع و از اهداف بلندمدت این جنگ تأثیر بر رفتار فرد در هر نقطه جغرافیایی به‌عنوان عامل تولید محتوا (جنگجو) و از طریق شبکه‌های اجتماعی است و پس‌ازآن بلعیدن خرده‌فرهنگ‌ها توسط غول‌های تولید محتوا. در این جنگ نابرابر حاکمیت‌ها و دولت‌ها دو راه را در پیش می‌گیرند؛ آن‌هایی که نگران نیستند فرهنگ مقاومت، گفتمان قَدَر و برنامه تولید محتوا دارند و آن‌هایی که ‌منفعل می‌شوند و سیاست جدا شدن از منبع جهانی انتشار اطلاعات را در پیش می‌گیرند.

بقول رهبر انقلاب جنگ، جنگ اراده‌هاست؛ جنگ عزم‌های راسخ است؛ هر که عزمش بیشتر بود، او برنده است. آنچه را که ‌من‌ به‌عنوان یک تحلیلگر در سال‌های‌ متمادی دیدم ‌تلاش‌ برای نابودی‌ای است که من آن را نسل‌کشی سایبری می‌نامم! نسل‌کشی سایبری در عملیات غلبه محتوایی نهفته است، هر فرهنگ نسلی که بتواند محتوای غالب را تولید کند نسل دیگر را متوقف و خاموش می‌کند.

در این گیرودار که ما برای حرف زدنمان با دنیا دچار یک کمپلکس از مشکلات هستیم عزیزانی که نه به دشمن می‌مانند و نه به دوست، صحبت از قطع ارتباطات اینترنتی می‌کنند، چون حواسشان نیست که در حقیقت با این کار یک خودکشی در انتشار محتوایی می‌کنیم.

اگر هدف غلبه فرهنگ ایرانی بر تمام فرهنگ‌ها است یک لشکرکشی تولید محتوا نیاز داریم آن‌وقت است‌ که‌ انبوه ‌محتوا از اینترنت امکانی خواهد ساخت‌ که بتوان بافرهنگ غنی نقش غالب را داشت نه مغلوب شکست‌خورده. در این چارچوب هر کاربر با دسترسی جهانی یک سرباز پارسی است.

فرضاً برای‌ غلبه‌ بر ‌دشمن‌ دو راه دارید؛ یا به او حمله کنید و تلفات بگیرید یا به تو حمله کند و تلفات بگیرد! فرض کنید مشاوران خائن شما را به مورد دوم پند می‌دهند! قطع اینترنت یعنی بمان تا تو را و فرهنگ تو را منزوی و بکشند، درحالی‌که باید حمله کرد!

قطع اینترنت و برنامه‌ریزی برای عدم دسترسی مردم به اینترنت جهانی حاصل یک مشاوره غلط و یک نفوذ فرا استراتژیک است هدفش منزوی ساختن کشور در تولید محتوای غالب بین‌المللی است و این جز یک برد بزرگ برای غرب نیست. اینترنت ملی یعنی ممانعت از دسترسی به داده‌های حساس کشور و ارائه خدمات به بهترین نحو به‌طوری‌که هیچ متغیر خارجی بر روی آن اثری نداشته باشد و به معنای خروج از عرصه تولید محتوا نیست و نباید باشد و الا خیانتی بزرگ است.

و در پایان بحث امیدوارم آنچه از آن می‌ترسم رخ ندهد زیرا در صورت وقوع نسل کنونی به پایان می‌رسد!

در جنگ اعتقادها، آدم عاقل تیر توی پای خودش نمی‌زند، کله دشمن را می‌زند.

  • ۹۸/۰۹/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">