ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نفوذ 9 گونه از ویروس استاکس نت به کشور

| دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۸۹، ۰۲:۵۹ ب.ظ | ۱ نظر

معاون اقتصادی وزیر صنایع با بیان اینکه تا کنون 9 گونه از ویروس جاسوس اطلاعات به سیستم‌های صنعتی کشور نفوذ پیدا کرده است، گفت: بهترین اقدام برای مقابله با این جاسوس، طراحی یک آنتی ویروس قوی ایرانی است.

افشین روغنی در گفت‌وگو با فارس در مورد نفوذ ویروس جاسوس اطلاعات "استاکس نت " به سیستمهای صنعتی کشور گفت: سه کشور به این ویروس آلوده شده‌اند که ایران و هند در رتبه های اول و دوم و اندونزی نیز در رده سوم قرار دارند.

وی تصریح کرد: برخی معتقدند ایران هدف اصلی ویروس جاسوس است و از این طریق، سیستم‌های صنعتی کشور مورد حمله قرار گرفته‌اند.

روغنی افزود: اطلاعات صنعتی و تولیدی کشور از طریق ویروس جاسوس به طراحان این ویروس منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون سه گونه از ویروس جاسوس اطلاعات توسط سه شرکت داخلی شناسایی شده است، گفت: آنتی ویروس ایمن برای مقابله با این ویروس طراحی شده است.

به گفته وی تاکنون 9 گونه از ویروس جاسوس اطلاعات به سیستم‌های صنعتی کشور نفوذ پیدا کرده و بخش‌های مرتبط در دستگاه‌های دولتی برای مقابله با این جاسوس هماهنگ شده‌اند.

معاون وزیر صنایع در پاسخ به این سؤال که مقابله با ویروس جاسوس "استاکس نت " با توجه به پیچده بودن آن، چطور امکان‌پذیر است؟ گفت: این ویروس چیزی خارج از تفکر انسان نیست و امکان مقابله با آن وجود دارد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت فناوری اطلاعات کشور، گفت: باید دانشمندان کشور بر روی مقابله با این ویروس متمرکز شوند و دستگاه‌های دولتی نیز مراقبت‌های اولیه‌ را اعمال کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند با برداشتن هارد دستگاه‌های آلوده و استفاده از هارد جدید می‌توان تا حدی با ویروس جاسوس مقابله کرد.

وی افزود: برخی نیز معتقدند باید سخت‌افزارهای مهم صنعتی کاملا تعویض شوند و بعضی نیز بر لزوم قطع ارتباط سیستم‌های صنعتی با اینترنت تاکید دارند.

وی ادامه داد: تمام این مسائل به عنوان پیشنهاد مطرح هستند و هنوز موضوعی قطعی نشده است.

روغنی افزود: بهترین اقدام آن است که در زمینه طراحی یک آنتی ویروس قوی ایرانی سرمایه‌گذاری شود تا حاشیه امن مناسبی برای سیستم‌های صنعتی کشور ایجاد شود.

به گفته وی هزینه لازم برای طراحی آنتی ویروس جاسوس اطلاعات صنعتی بیشتر از چند میلیارد تومان نخواهد بود.

پیشتر محمود لیایی، مدیر کل صنایع برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت صنایع در گفت‌وگو با فارس از شناسایی 30 هزار آی.پی صنعتی آلوده به ویروس جاسوس "استاکس نت " خبر داده و گفته بود: این ویروس، اطلاعات مربوط به خطوط تولید را به خارج از کشور منتقل می‌کند.

وی گفته بود: ستادی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده تا در مورد چگونگی مبارزه با ویروس جاسوس تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه عزمی که باعث ایجاد و انتشار ویروس جاسوس "استاکس نت " شده است، یک عزم دولتی و سیاسی است، معتقد است: این سرویس فقط یک هرزنامه یا ویروس معمولی نیست.

به گفته وی هدف‌گیری این ویروس در راستای اهداف تحریم و جنگ الکترونیکی علیه ایران است.

  • ۸۹/۰۶/۱۵

نظرات  (۱)

با سلام و ضمن خسته نباشید به همه ی اپراتورهای کامپیوتر باید یادآور گردیم که کرم هایی که ما در 6 سال پیش با آنها دست و پنجه نرم میکردیم هم اکنون پس از تست های فراوان توسط سازمانهای جاسوسی آمریکا و منابع زیربط آنها هم اکنون پا از سرزمین کرکها و هکرها فراتر گذاشته اند این نوع کرمها اکثرا از فایلها برای پنهان سازی خود و بدست آوردن مهلتی برای حمله به سیستم استفاده می کنند در قدیم به خاطر نداشتن تطابق و نا آشنا بودن اسمشان با سیستم های رایانه ای به سرعت شناسایی میگشتند لیکن اکنون با برنامه ای جدید وارد کار گشته اند برخی به صورت هوشمند نامشان را با پروسسهای سیستم تطابق میدهند و ... چون به صورت غیرمستقیم این اتورانها معمولا کار می کنند نمی توان با نرم افزارهای کنونی به راحتی آنها را شناسایی کرد در برخی موارد نیز حتی مشاهده شده که پس از شناسایی نمیتوان آنها را نابود کرد چرا که با دست کاری در دیتای فایل توانایی های تغییر را از کاربر ربوده اند و اطلاعاتی دیگر که محض یاد آوری به تیم بادیگارد سیستم های ایران لازم دانستیم بگوییم با تشکر Cplx

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">