ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقدی بر دونرخی شدن تعرفه های ایرانسل

| جمعه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۲:۴۲ ب.ظ | ۶ نظر

ITanalyze.ir - در پی دو نرخی شدن تعرفه مکالمه با سیم کارت های ایرانسل، یکی از خوانندگان سایت با ارسال مطلبی به نقد این شیوه جدید پرداخته و آن را به نفع کاربران ندانسته است.

در این متن آمده است: ثانیه ای شدن مکالمات ایرانسل با تعرفه هر دقیقه 625ریال برای سیم کار تهای دائمی و 935 ریال (آنچه که در خبر ها آمده بود ) ویا 852ریال( آنچه که در سایت ایرانسل آمده است ) برای سیم کارت های اعتباری که از تاریخ 15 اردیبهشت 1386 اجرایی خواهد شد، هیچ سودی برای مشترکین ایرانسل ندارد ، بلکه در اکثر مکالمات نیز به ضرر مشترکین می باشد .

ثانیه ای شدن تعرفه مکالمات به همراه افزایش تعرفه 25% برای سیم کارت های دائمی و 50% (آنچه که در خبر ها آمده بود) ویا 4/37 % ( آنچه که در سایت ایرانسل آمده است ) برای سیم کارتهای اعتباری با زیرکی خاصی صورت گرفته است ، محاسبه با تعرفه های جدید باز ضرر های زیادی را متوجه مشترکین ایرانسل می کند که متأسفانه از دید مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دور مانده است .

اعتراض مشترکین به دولت در جهت ثانیه ای کردن مکالمات ایرانسل برای کاهش هزینه های اضافی پرداختی توسط مشترکین و در نتیجه کاهش ضرر های تحمیلی توسط ایرانسل با محاسبه دقیقه ای تعرفه مکالمات به مشترکین بوده است که نه تنها در تعرفه جدید 625 ریال برای سیم کارتهای دائمی و 935 ریال برای سیم کارتهای اعتباری این امر محقق نشده است ، بلکه مشترکین در اکثر موادر مجبور به پرداخت هزینه های اضافی تر از محاسبه به حالت دقیقه ای با تعرفه هر دقیقه 499 ریال می با شند ، به عنوان مثال شخصی را در نظر بگیرید که با سیم کارت دائمی ایرانسل مکالمه 55 ثانیه ای داشته است اگر تعرفه همان 499 ریال بود وبه صورت ثانیه ای محاسبه می شد هزینه پرداختی برای 55 ثانیه مبلغ 457 ریال می شد ولی در محاسبه با تعرفه 625 ریال مبلغ پرداختی 573 ریال می باشد ، و با ید توجه نمود که اگر به صورت دقیفه ای نیز محاسبه شود مبلغ پرداختی جهت 55 ثانیه 499 ریال است ، که از مبلغ پرداختی با محاسبه به صورت ثانیه ای با تعرفه 625 ریال کمتر می باشد .

همچنین شخصی را در نظر بگیرید که با سیم کارت دائمی مکالمات با لای یک دقیقه مثلا 200 ثانیه ای داشته با شد یعنی 3 دقیقه و 20 ثانیه ، وبه فرض اینکه با تعرفه 499 ریال وبه صورت ثانیه ای محاسبه شود مبلغ پرداختی 1664 ریال خواهد بود ، در حالی که با تعرفه جدید 625 ریال ، مبلغ پرداختی برای 200 ثانیه 2084 ریال می باشد ، که باز مبلغ پر داختی بیشتر از حالت محاسبه تعرفه مکالمات به صورت دقیقه ای با تعرفه هر دقیقه 499 ریال می باشد ( توجه : هزینه پرداختی برای 200 ثانیه یعنی 3 دقیقه و20 ثانیه با تعرفه 499 ریال و به صورت دقیقه ای 1996 ریال می باشد ).

مثالی دیگر : شخصی را در نظر بگیرید که یا سیم کارت اعتباری ایرانسل مکالمه 50 ثانیه ای داشته با شد اگر تعرفه همان 620 ریال بوده وبه صورت ثانیه ای محاسبه می شد هزینه پرداختی برای 50 ثانیه مبلغ 517 ریال می شد ، ولی در محاسبه با تعرفه 852 ریال ( آنچه که در سایت ایرانسل آمده است )مبلغ پرداختی 710 ریال می باشد ، و با ید توجه نمود که اگر به صورت دقیفه ای نیز محاسبه شود مبلغ پرداختی جهت 50 ثانیه 620 ریال است ، که از مبلغ پرداختی با محاسبه به صورت ثانیه ای با تعرفه 825 ریال کمتر می باشد.

همچنین شخصی را در نظر بگیرید که با سیم کارت اعتباری مکالمات بالای یک دقیقه مثلا 150 ثانیه ای داشته با شد یعنی 2 دقیقه و 30 ثانیه ، وبه فرض اینکه با تعرفه 620 ریال وبه صورت ثانیه ای محاسبه شود مبلغ پرداختی 1550 ریال خواهد بود ، در حالی که با تعرفه جدید 825 ریال ، مبلغ پرداختی برای 150 ثانیه 2130 ریال می باشد ، که باز مبلغ پر داختی بیشتر از حالت محاسبه تعرفه مکالمات به صورت دقیقه ای با تعرفه هر دقیقه 620 ریال می باشد ( توجه : هزینه پرداختی برای 150 ثانیه یعنی 2 دقیقه و30 ثانیه با تعرفه 620 ریال و به صورت دقیقه ای 1860 ریال می باشد ).

این محاسبات به سادگی نشان می دهد که طرح تعرفه جدید نه تنها از مشکلات و ضررهای مشترکین ایرانسل نمی کاهد بلکه باعث پر داخت هزینه های بیشتر دیگری نیز می شود که با ید بیشتر مورد توجه مسوولان قرار گیرد .

شرکت ایرانسل در سایت خود همچنین به شکل زیرکانه ای از انتخاب نحوه محاسبه تعرفه مکالمات توسط مشترکینش مطالبی را یبان کرده است ، که هر مشترک بر اساس زمان مکالمه خود در هر تماس تلفنی می تواند یکی از تعرفه های محاسبه را برای خود انتخاب کند ، حال این سوال پیش می آید که چند در صد از یک میلیون مشترک ایرانسل می توانند قبل از انجام مکالمات تلفنی خود تخمین بززند که در هر تماس چند دقیقه ویا چند ثانیه مکالمه خواهند داشت ؟؟؟ شاید تعداد بسیار اندکی حدود 3یا 4 درصد از مشترکین به جهت مسائل کاری ویا غیره توانایی تخمین مدت زمان مکالمات خود را داشته باشند که نباید این موضوع را به تمامی مشترکین ایرانسل تعمیم داد .

این نکات بسیار مهمی بود در مورد نحوه محاسبات تعرفه مکالمات شرکت ایرانسل که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا جلوی ضرر های وارده به مردم گرفته شود .

تعرفه پیشنهادی:

بهترین تعرفه پیشنهادی برای محاسبه مکالمات ایرانسل به صورت ثانیه ای افزایش 5/12 % مکالمات هم در سیم کارت های دائمی و هم اعتباری می باشد که هم به سود مشترکین خواهد بود وهم به سود شرکت ایرانسل ، یعنی هردقیقه مکالمه (با دوره های ثانیه ای) در سیم کارت های دایمی 562ریال ودر سیم کارت های اعتباری 698ریال می باشد .

امید واریم که مسوولان هرچه بیشتر به این مطالب بیان شده توجه نمایند ، وباید خاطر نشان شد که به فرموده ((امام خمینی (ره) : مسوولان کشوری خدمت گذاران مردم هستند . )) واین مسوولان نباید ...

  • ۸۶/۰۲/۱۴

نظرات  (۶)

اقایون زیاد شلوغش نکنید چون که ایرانسل با یک روش بسیار جالب مخابرات رو {...} http://irancell.ir/Layer3/?id=90
آفرین عالی بود ...
خوب اگر عموما کوتاه و زیر 2و5 دقیقه صحبت می کنی تعرفه ات را ثانیه ای بردار و اگر عاشقی و صحبتهات ساعتی است تعرفه را دقیقه ای کن. این که شلوغ بازی نداره. اگر باز فکر می کنی ضرر کردی برو ارتباطات سیار بگیر برات قبض 138000 تومانی بیاد! حق انتخاب که بد نیست.
بالای 2 و نیم دقیقه دقیقه ای بهتره.
اگر بلد باشی گزینه ثبت مدت زمان تماس را در گوشی ات فعال کنی می توانی بفهمی که عموما چه قدر صحبت می کنی. کافی است به phone setting گوشی نگاهی بیندازی گزینه مربوطه را پیدا می کنی.
بازم این آقای محمد ع که حالا دیگه جرات نمی کنه اسمش رو بگه اینج پیدا شده بابا این آق کارمند ایرانسله زیاد به حرفهاش توجه نکنین چون اگه واقعیت رو بگه {...}

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">