ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقدی بر دو نرخی کردن پیام کوتاه

| يكشنبه, ۵ اسفند ۱۳۸۶، ۰۳:۲۳ ب.ظ | ۱ نظر

شهرام شریف - اقدام وزیر ارتباطات در تغییر تعرفه پیام کوتاه از دو جهت قابل بررسی است. نخست آنکه این وزارتخانه طی ماه‌های اخیر زیر فشارهای شدید نهادهای نظارتی و افکار عمومی برای کاهش تعرفه بسیاری از سرویس‌های خود از جمله پیام کوتاه قرار داشته است و ...

... دوم آنکه اقدام برای دو نرخی کردن تعرفه پیامک یک پاسخ دوپهلو به این انتظارها است. ساده‌اندیشی است اگر تصور کنیم پیام کوتاه، ارزش اقتصادی چندانی برای بحث و اظهار نظر ندارد. این سرویس به ظاهر ساده تا یک سال قبل در حدود 37‌درصد از درآمدهای شرکت مخابرات را تشکیل می‌داد. بر اساس آمارها، روزانه بیش از 45‌میلیون پیام کوتاه در کشور رد و بدل می‌شود که این میزان در طی ماه به 2/1میلیارد پیام می‌رسد.

چنین حجم گسترده‌ای از پیغام که کمترین بار ترافیکی (در مقایسه با سرویس‌های مکالمه و ...) را برای شبکه مخابراتی کشور به همراه دارد، روزانه 600‌میلیون تومان درآمد به جیب یک شرکت دولتی واریز می‌کند.

بی‌سبب نیست که سازمان بازرسی کل کشور طی ماه‌های اخیر بیشترین فشار را برای کاهش قیمت آن به وزارت ارتباطات وارد کرده و بی‌جهت نیست که وزیر و همراهانش در شرکت «همراه اول» با استفاده از همه توان خود با کاهش قیمت آن مخالفت کرده بودند.

حال وزارت ارتباطات تصمیم گرفته است که قیمت پیامک فارسی را به 89 ریال کاهش و در مقابل پیامک لاتین را از 142ریال به 222ریال افزایش دهد. چنین تصمیمی ظاهرا برای توسعه زبان فارسی در محیط تلفن‌همراه صورت گرفته است. هر چند سیاست کاهش تعرفه پیامک فارسی به جهت تشویق اقدام مناسبی به نظر می‌رسد، اما حتی همین موضوع نیز شبهاتی برانگیخته است.

نخست آنکه بسیاری از تلفن‌های همراه در دست مردم هم اکنون قادر به پشتیبانی از زبان فارسی نیستند و نمی‌توان مردم را مجبور به خرید گوشی‌هایی کرد که زبان فارسی را پشتیبانی می‌کنند. از سوی دیگر هم‌اکنون کاراکترهای فارسی در سیستم فعلی دوبرابر محسوب می‌شود و به همین ترتیب یک پیام کوتاه 160 کاراکتری فارسی عملا دو پیام کوتاه محسوب شده و بنابراین نه تنها کاهشی در قیمت پیام کوتاه فارسی صورت نگرفته، بلکه قیمت آن افزایش هم پیدا کرده است. حال حتی اگر به این سیاست تشویقی بدبینانه نگاه نکنیم، افزایش قیمت پیام کوتاه لاتین به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست. اولا پیام (حال به هر زبانی) در حوزه محتوا قرار می‌گیرد و نمی‌توان به دلیل استفاده کاربران از زبان مورد علاقه خود قیمت سرویس را تغییر داد. مثلا در مورد سرویس ارائه نشده MMS نمی‌توان گفت ارسال عکس‌ها و فایل‌هایی که فارسی و ایرانی هستند، ارزان تر و عکس‌ها و فایل‌های خارجی گران تر است. بنابراین ارائه راهکاری تشویقی ( آن هم با تمام شبهات حاکم بر آن) توجیهی بر گران کردن دیگر سرویس‌ها نیست.

امروزه بسیاری از اپراتورها در سراسر جهان در اولین استفاده هزاران پیام کوتاه رایگان به مشترکان خود هدیه می‌دهند. بسیاری از آنها قیمت پیام کوتاه را در ساعات خاصی از روز کاهش می‌دهند (کاری که شرکت ایرانسل نیز در ایران تجربه کرده) و عملا پیام کوتاه ارزان‌ترین و حداقل‌ترین سرویسی است که اپراتورها ارائه داده و هیچ بهانه‌ای را برای کاهش آن و تشویق مردم به استفاده بیشتر از آن از دست نمی‌دهند. به نظر می‌رسد همه این مسائل با خصوصی سازی شرکت ارتباطات سیار و ایجاد فضای رقابتی مساوی با دیگر اپراتورها رفع می‌شود، شرکتی که تغییر قیمت تعرفه پیام کوتاهش را هیات وزیران تصویب می‌کند و وزیر ارتباطات برای اعلام آن جلسه مطبوعاتی می‌گذارد.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۶/۱۲/۰۵

نظرات  (۱)

  • امیر رهبری فر
  • منم دقیقا با این نقد موافقم. منم خودم وقتی چندروز پیش این خبر رو خوندم دقیقا همین چیزهایی که در فوق نوشته را برای خودم تحلیل کردم. این نه تنها کاهش است بلکه افزایش هم هست. فکر کردن میتونن {...}بشن. لطفا رو این موضوع پا فشاری کنین تا به مرحله ی اجرا نرسه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">