ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقدی بر عملکرد ساترا

| يكشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۰۱:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

فهیمه پناه‌آذر- مثل همیشه با جلسات رسانه‌ای مدیران شروع شد. (این عنوانی است که من به رفتار غیرحرفه‌ای مدیران داده‌ام. وقتی به جای برگزاری جلسه و شنیدن رویکردهای کارشناسی و در نهایت تصمیم‌گیری؛ با ایجاد التهاب در رسانه‌ها قصد سهم‌خواهی یا سهم‌سازی‌ دارند!)

وقتی که فیلمنامه‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده و ساخته شده بود اما اجازه انتشار در شبکهVOD را دریافت نمی‌کرد اینجا بود که بحق فریاد عوامل ساخت در رسانه‌ها بلند می‌شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل را به گردن گروه جدیدی می‌انداخت که اسمی از آن شنیده نشده بود؛«ساترا!»
سال 94به دستور رئیس رسانه ملی، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) تشکیل شد اما زمانی نام ساترا در ذهن‌ها نقش بست که کشمکش‌هایی از این دست بیشتر و بیشتر شد و حالا مردم هم به‌عنوان ببیندگان برنامه‌های دلخواه خود در دنیای اینترنت، تفاوتی میان تولیدات صدا و سیما و شبکه‌های اینترنتی نمی‌دیدند. ساترا با 6رویکرد مشخص و تعریف شده در معرفی خود، فعالیتش را آغاز کرد.

اما در ماه‌های اخیر عمده فعالیت این سازمان و کارگزارانی که به شکل برون‌سپاری کارهای محول شده را انجام می‌دهند؛ تنها ممیزی و حذف است. کاری که تلویزیون در این سال‌ها علاوه بر سریال‌های خارجی، حتی برای سریال‌های ایرانی نیز انجام داده‌است.
زمانی تلویزیون برای رقابت با سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و بیشتر شدن بینندگانش تصمیم به تولید سریال‌های مختلف و همچنین پخش سریال‌های خارجی گرفت. اما ممیزی در تلویزیون آنقدر زیاد بود و هست که نتوانست در این رقابت پیروز شود و در نهایت عرصه را به سریال‌های ترکی باخت.حالا همان برنامه در ساترا که زیرنظر رسانه ملی فعالیت دارد به مرحله اجرا رسیده است.

ابتدا هدف این بود که با تولید و پخش سریال‌های ایرانی یک نوع رقابت با ساخت سریال‌های خارجی صورت بگیرد. در 2 سال گذشته پلتفرم‌های مختلف اقدام به تولید سریال‌ها کردند اما ساترا که قرار بود فضا را برای سازندگان تسهیل کند با انواع سختگیری‌ها و ممیزی‌های بعد از تولید و پخش، عرصه را هر روز برای سازندگان برنامه‌های ترکیبی و سریال‌ها تنگ‌تر می‌کنند و اگر اینگونه پیش بروند به‌طور حتم باز هم بازنده این میدان ساتراست.

قرار بود این سازمان اگر هم ماهیت قانونی داشته باشد اهداف و رویکردهای دیگر را دنبال کند اما به‌نظر راه تلویزیون را ادامه می‌دهد و به‌زودی ماهیت و هویت پلتفرم‌ها نیز با نظارت سختگیرانه ساترا مانند تلویزیون عمل خواهند کرد.

ممیزی‌های زیاد و قوانین سختگیرانه باز هم فضا را برای قاچاق و کپی فیلم‌های خارجی ایجاد می‌کند؛ وضعیتی که سال‌ها تلاش شد تا با ساماندهی پلتفرم‌ها و معرفی آنها خاتمه یابد. و حالا به‌نظر می‌رسد باز هم به نقطه اول برمی‌گردیم.

محتواهایی که به دستور ساترا حذف شده، از طریق سازندگان برنامه‌ها و سریال‌ها در فضای اینترنت وجود دارد.این اقدام می‌تواند مانع از پا گرفتن و رشد پلتفرم‌های بومی شود، یک پلتفرم بومی با کلی هزینه بالا می‌آید اما در نهایت کاربر به سمت پلتفرم خارجی کشیده شود. (منبع:همشهری)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">