ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقش اینترنت در کاهش خسارت‌ توفان فلوریدا

| چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱ ق.ظ | ۰ نظر

میثم لطفی - «توفان ایرما» که به عنوان یکی از بزرگترین توفان‌های تاریخ آمریکا هفته گذشته بخش‌هایی از این کشور را درهم کوبید، برق حدود شش و نیم میلیون خانه در فلوریدا که دوسوم مجموعه خانه‌های مسکونی این ایالت را شامل می‌شود به طور کامل قطع کرد و خسارات فراوانی را برجا گذاشت. با عبور بخش اصلی توفان از فلوریدا عملیات آرامش تا اندازه‌ای برقرار شد ولی خسارت‌ها به قدری بود که بخش‌های زیادی از خانه‌های این منطقه غیرقابل سکونت شد.

این توفان که تا هفته قبل از آن جان 37 نفر را در منطقه کارائیب گرفته بود، زمانی که به فلوریدا رسید تنها 4 نفر را به کام مرگ کشاند که یکی از مهم‌ترین نکته‌ها برای کاهش مرگ و میر ناشی از این فاجعه طبیعی شبکه‌های اجتماعی بود.

حدود یک ماه قبل از آنکه «توفان ایرما» خودنمایی کند اتفاق دیگری با نام «توفان هاروی» بخش‌های جنوبی آمریکا به خصوص ایالت تگزاس را مورد آسیب جدید قرار داد و آن زمان برای آنکه جلوی تبعات گسترده بلای طبیعی گرفته شود، شرکت Big Brother از طریق شبکه‌های اجتماعی یک نقشه هوشمند با نام Snap Maps را روانه بازار کرد که به کاربران کمک می‌کرد مسیر توفان را شناسایی کنند و به سرعت از آن دور شوند. زمانی که ساکنان تگزاس این نقشه را مورد استفاده قرار دادند، موفق شدند پیش از آنکه توفان به آنها برسد از منطقه خطر فرار کنند و جان سالم به در ببرند. هم‌اکنون قابلیت کاربردی‌تر و پیشرفته‌تر برای «توفان ایرما» مورد استفاده قرار گرفت.

ساکنان ایالت فلوریدا بیشتر از مردم تگزاس اینترنت و خدمات وابسته به آن را مورد استفاده قرار می‌دهند و همین مساله باعث شد نسخه به‌روز شده نقشه هوشمند Snap Maps به صورت گسترده‌تر توسط آنها مورد استفاده قرار گیرد. این افراد از سرویس مذکور برای شناسایی و ردیابی توفان مهیب ایرما استفاده کردند و به طور کاملا دقیق مشخص شد کدام مناطق فلوریدا بیشتر آسیب می‌بینند.

البته در جریان اتفاق مذکور فقط نقشه هوشمند مورد استفاده قرار نگرفت. شبکه اجتماعی اسنپ‌چت از جمله پلتفرم‌هایی بود که به طور کامل برای رویارویی با «توفان ایرما» برنامه‌ریزی کرد و به گفته کارشناسان، بیشترین پشتیبانی از کاربران برای فرار از توفان و جلوگیری از مرگ و میر توسط آن توسط اسنپ‌چت صورت گرفت.

به صورت همزمان گوگل با فرمانداری فلوریدا همکاری‌هایی را آغاز کرد تا به صورت لحظه به لحظه تمام اخبار و اتفاقات مربوط به توفان و تبعات آن را آنلاین منتشر کند و آنها را از طریق سرویس اینترنتی Google Maps در اختیار کاربران بگذارد.

لازم به ذکر است دو هفته پیش از آنکه «توفان ایرما» به فلوریدا برسد «اداره مرکزی گشت ساحلی پلیس آمریکا» از تمامی ساکنان این منطقه درخواست کرد به صورت لحظه به لحظه به شبکه‌های اینترنتی دسترسی داشته باشند و آخرین اخبار را از طریق همین پلتفرم‌ها در اختیار بگیرند. دولت همچنین از مردم خواست به جای آنکه از روش‌های سنتی و تماس با شماره اورژانس 911 مسوولین را در جریان قرار دهند، به صورت مستقیم به صفحات مخصوص در شبکه‌های اجتماعی بروند و هرگونه حادثه یا مشکل را در زمان کوتاه‌تر گزارش دهند. این اتفاق تاییدیه دیگری بر این نظریه بود که از چند سال قبل گفته می‌شد شبکه‌های اجتماعی سریع‌ترین ابزار ارتباطی محسوب می‌شوند و جامع‌تر از روش‌های دیگر مردم را در جریان اخبار جدید می‌گذارند.

«دواگ هیلدربرند» یکی از هواشناسان صاحبنام که با سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) همکاری می‌کند به روزنامه «وال‌استریت ژورنال» توضیح داد که این سازمان شبکه اجتماعی توییتر را به عنوان نخستین و مهم‌ترین ابزار اطلاع‌رسانی خود برای انتشار جدیدترین خبرهای مربوط به «توفان ایرما» انتخاب کرده است. او گفت: «این مساله لازم و ضروری است که بدانیم مردم برای دریافت اخبار مورد نیاز خود چند روش مختلف را مورد استفاده قرار می‌دهند و در این میان شبکه‌های اجتماعی بهترین و کاربردی‌ترین روش برای آنها هستند».

البته باید توجه داشت که همه اتفاقات مربوط به «توفان ایرما» در شبکه‌های اجتماعی مفید و کاربردی نبود. طی یک هفته گذشته اخبار جعلی و نادرست در مورد توفان مذکور روی شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و در برخی موارد تبعات این توفان بسیار گسترده‌تر از اندازه‌های واقعی آن جلوه داده شد تا نوعی ترس و وحشت در مردم ایجاد شود.

با این وجود در بیشتر موارد مراکز دولتی، خصوصی، کارشناسان و کاربران از شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند توییتر، فیسبوک و دیگر اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کردند تا بتوانند از این طریق خسارت‌های ناشی از «توفان ایرما» را به حداقل برسانند.

هفته گذشته «توفان ایرما» پس از تخریب کامل فلوریدا از این ایالت بیرون رفت و به میامی رسید. با این اتفاق «دیوید سوتا» معاون فرمانداری میامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تا اطلاع ثانوی همه مردم این منطقه به صورت لحظه به لحظه در توییتر حضور داشته باشند و از این طریق آخرین خبرهایی که سازمان‌های دولتی در مورد توفان و عواقب آن در توییتر به اشتراک می گذارند را دنبال کنند.

در این میان آزمایشگاه تخصصی خطرات اجتماعی دانشگاه MIT برای جلوگیری از تبعات گسترده توفان‌های مهیب یک پلتفرم متن‌باز ارایه کرد که از آن با نام RiskMap.us یاد می‌کنند. این پلتفرم به صورت تخصصی ساخته شده است تا توفان ایرما را از ابتدا تا انتها دنبال کند و پروژه مخصوصی که در این زمینه تعریف شده است به طور لحظه به لحظه هر آنچه که به این توفان مربوط باشد را به صورت یکجا تحلیل می‌کند و نتایج حاصل از آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی توییتر، واتس‌اپ،‌ فیسبوک و تلگرام در اختیار مردم آمریکا می‌گذارد. این سیستم از روبات‌های مخصوص محیط چت استفاده می‌کند تا به صورت مستقیم پیام‌های مورد نظر را از طریق شبکه‌های اجتماعی به دست مردم برساند. در این اتفاق برای هر یک از شهروندان یک لینک اینترنتی ارسال می‌شود که کاربران می‌توانند تمام گزارش‌ها و اخبار خود را از طریق آن روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. هدف نهایی طرح مذکور این است که دقیق‌ترین اطلاعات منتشر شده از سوی مردم روی نقشه اینترنتی به صورت همزمان منتشر شود.

با این اتفاقات رییس فناوری کاخ سفید گفت: «شبکه اجتماعی همان اتفاقی است که می‌تواند مرگ و زندگی مردم را در دست بگیرد و بیش از آنچه که همیشه تصور می‌کردیم، زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد». (عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۷/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">