ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نمایشگاه سبز به کار خود پایان داد

| دوشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۸۶، ۰۶:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

بیست و دومین دوره‌ی نمایشگاه فن‌آوری اروپا - سبیت - با بیش از پنج هزار و 500 شرکت کننده از 77 کشور جهان، با مورد توجه قرار دادن فن آوری‌های دوست‌دار محیط زیست و با حضور دولت‌مردان اروپایی روز سه‌شنبه در شهر هانوفر آلمان آغاز به کار کرد و روز گذشته به کارش پایان داد.

نمایشگاه سالانه‌ی سبیت از سال 1986 همه ساله در شهر هانوفر برگزار می‌شود.

سبیت به زبان آلمانی مخفف مرکز اداره و فن‌آوری اطلاعات بوده و با داشتن یک میلیون متر مربع مساحت و 27 سالن، بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری نمایش دهنده‌ی راهکارهای مخابراتی و IT دیجیتالی برای محیط‌های خانگی و اداری در جهان به شمار می‌رود. این نمایشگاه از یک رویداد رایانشی سنتی فراتر رفته و در آن می‌توان از اتوماسیون خانگی تا فن‌آوری خودرو، پردازنده‌ها و تلفن‌های همراه پیشرفته‌ای محصولات متنوعی یافت و اگرچه بزرگ‌تر از نمایشگاه تجاری محصولات الکترونیکی مصرف‌کنندگان IFA در برلین به شمار می‌رود اما تحت‌الشعاع نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس‌وگاس (CES) قرار گرفته است.

به گزارش (ایسنا)،این نمایشگاه در سال 1995 و هنگامی که بیل گیتس سخنرانی افتتاحیه‌ی نمایشگاه را انجام داد، به اوج رسید اما از آن زمان کمتر مطرح بوده و بسیاری از شرکت‌ها اکنون نمایشگاه‌های دیگری را برای معرفی محصولات خود انتخاب می‌کنند.

بنا بر استدلال منتقدان، هانوفر، برای میزبانی نمایشگاهی در اندازه سبیت بسیار کوچک بوده، بعلاوه تاریخ برگزاری این نمایشگاه که به فاصله‌ی کمتر از دو ماه از برگزاری نمایشگاه CES است، بسیار زود است.

طبق اعلام شمار شرکت‌های ثبت نام کننده در نمایشگاه امسال، نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش یافته و برخی از شرکت‌ها با اعلام اینکه نمایشگاه IFA در ماه سپتامبر و CES در ماه ژانویه برای نمایش محصولاتشان کافی بوده است، حضور کم رنگی داشته و یا اصلا در آن شرکت نکردند.

اما نمایشگاه سبیت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های فن‌آوری جهان به صنعت رایانشی فرصت مناسبی فراهم می کند تا خود را نشان دهد.

سبیت، سال گذشته‌ی میلادی 480 هزار بازدید کننده را جذب کرده و بار دیگر ثابت کرد که نمایشگاه‌های تجاری نقش مهمی برای متخصصان IT ایفا کرده و کانون توجه واحدی برای مشاهده و اطلاع در مورد فن‌آوری‌های جدید و نوظهور فراهم می‌کند.

مسوول مایکروسافت در آلمان، سبیت را مهم‌ترین و گسترده‌ترین نمایشگاه صنعت رایانشی در جهان خواند که شرکت و سخنرانی استیو بالمر و کوین ‌ترنز، مدیر عملیاتی مایکروسافت، نشان دهنده‌ی این امر است.

نمایشگاه امسال سبیت با سخنرانی استیو بالمر - رئیس اجرایی مایکروسافت - افتتاح شد؛ وی از دسترس پذیر شدن رایانه‌ی شخصی که برای نخستین بار قدرت رایانشی را در اختیار همه‌ی افراد عادی قرار داد، ظهور سطح کاربری گرافیکی که سود بردن از قدرت رایانشی را برای کاربران ساده‌تر ساخته، ظهور اینترنت که موجب شده ایمیل به ابزار ارتباطی روزانه تبدیل شده و یافتن و اشتراک اطلاعات بسیار آسان‌تر شود و شکل‌گیری وب 2 که در آن اینترنت از صفحات ثابت و اطلاعات به پلت‌فرمی برای سرویس‌ها و انتشار و اشتراک اطلاعات متحول شد به عنوان چهار انقلاب یاد کرده و ظهور پنجمین انقلاب را مورد تاکید قرار داد.

به گفته‌ی بالمر در انقلاب پنجم، رایانش با قدرتمندی شخصی، تعامل اجتماعی و مسائل جهانی هدایت خواهد شد و در آن افراد می‌توانند در هر دستگاه قابل حملی به اسناد، عکس‌ها و فایل‌های رسانه‌یی خود دسترسی یابند.

بزرگ‌ترین نمایشگاه فن‌آوری اطلاعات اروپا امسال سبز بود و دوست‌دار محیط زیست کردن IT و بهره‌وری هزینه‌ای که به ارمغان می‌آورد، یکی از بزرگ‌ترین موضوعات آن بود.

سازمان دهندگان سبیت موضوع نمایشگاه امسال را محیط زیست اعلام کرده و دهکده‌ی سبزی ساختند که شرکت‌های نمایش دهنده‌ی محصولات افزایش دهنده‌ی بازده نیرو و کاهش دهنده‌ی زباله‌های سمی را در خود جای می‌داد. اما مشکل این بود که مردم زیادی در آن شرکت نکردند تا به این مساله توجه کنند. سبیت 2008 کوچک و جدی شده و از هفت روز به شش روز کاهش یافته بود و نمایش‌های عمومی نامنظم پیشین از لحاظ موضوعی به نظم درآمده و امور تبلیغاتی به آخر هفته محدود شدند که مصادف با پایان نمایشگاه است.

به عقیده‌ی تحلیلگران، فضای نمایشگاه امسال عاری از بی‌نظمی و البته هیجان بود که احساس خلوت بودن را در محیط وسیع نمایشگاه ایجاد می‌کرد.

استیو بالمر که مورد توجه‌ترین سخنگوی این نمایشگاه بود، قرارداد شرکتش با شرکت آلمانی یلو استروم برای فن‌آوری نمایش‌دهنده‌ی میزان مصرف برق در یک رایانه شخصی را اعلام کرد اما بیشتر خبرنگاران به پرسش از وی درباره‌ی فعالیت مایکروسافت برای خرید یاهو پرداختند.

صنعت اطلاعات و ارتباطات در زمینه‌ی انتشار گاز کربن که عامل افزایش گرمای زمین دانسته شده از صنعت هواپیمایی پیشی گرفته است.

سازمان مدافع حفظ محیط زیست، صلح سبز، اعلام کرد که نمایشگاه فن‌آوری سبیت درباره صنعت سبز صحبت کرد اما این صنعت هنوز برای بهبود معیارهای حفظ محیط زیست فاصله دارد.

به گفته‌ی یکی از اعضای این سازمان، سازندگان هنوز راه زیادی در پیش دارند اما شمار بیش‌تری از آن‌ها در حال جدی گرفتن تاثیر محصولات خود بر محیط زیست هستند.

شرکت‌هایی مانند IBM و مایکروسافت به خودستایی از عملکرد خود برای کاستن از تاثیر منفی محصولات خود بر محیط زیست پرداختند اما سازمان صلح سبز که در این نمایشگاه حاضر بود، 37 محصول از 14 برند الکترونیکی مهم را آزمایش کرده و به آن‌ها بر اساس معیارهایی مانند تعویض مواد خطرناک، کم مصرف بودن و بازیافت شدن امتیاز داد که از میان این محصولات نوت بوک Vaio TZ11 سونی، تلفن همراه T 650i سونی اریکسون و رایانه‌ی جیبی p1i سونی اریکسون برتر شناخته شدند، هر چند این محصولات بیش از نیمی از صد امتیاز ممکن را به دست آوردند.

سازمان دهندگان سبیت به همکاری با گروه ابتکار رایانشی ناجیان جو پرداختند که در سال ‌2007 با مشارکت مایکروسافت، گوگل، اینتل، IBM و سایر شرکت‌ها تشکیل شده و هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی ناشی از استفاده از رایانه است که سالانه به ‌54 میلیون تن بالغ می‌شود.

در نمایشگاه امسال صدها سازنده‌ی دستگاه‌های الکترونیکی مصرف کنندگان به معرفی جدیدترین و پیشرفته‌ترین محصولات خود پرداختند؛ شرکت سازنده‌ی رایانه ASUS، مدل جدید محصول خلاقانه Eee PC خود را به نمایش گذاشت که پیش از این تنها با لینوکس کار می‌کرد اما اکنون با ویندوز نیز کار می‌کند و صفحه‌ی بزرگ‌تر و وضوح بهتری دارد.

شرکت آمریکایی دیالوگ تکنولوژی محصول Flybook v5 خود را نمایش داد که به ادعای سازنده‌ی آن کوچک‌ترین لپ تاپ دارای امکان اجرای ویستا با 1200 گرم وزن بوده و به علاوه دارای بلوتوث و صفحه‌ی حساس به لمس و تا پنج ساعت عمر باتری است.

شرکتهای سازنده‌ی تلفن همراه نیز در این نمایشگاه دست خالی حاضر نشده و سونی اریکسون، سامسونگ و نوکیا به معرفی گوشی‌های جدید خود پرداختند که امکاناتی همچون دوربین، GPS، موسیقی و گیرنده‌ی رادیویی داشتند.

در نمایشگاه امسال همچنین دستگاه‌های ناوبری از سایه بیرون آمده و به گفته‌ی شرکت توزیع کننده اینگرام، در حالی که در سال گذشته‌ی میلادی ده میلیون دستگاه از آن‌ها به فروش رفت امسال با اختصاص یافتن سالن 15 به گیرنده‌های GPS (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) و نرم‌افزارهای مدیریت ناوبری مربوط، این دستگاه‌ها در مرکز سبیت قرار گرفتند.

تولیدکنندگان دستگاه‌هایی را معرفی کردند که دارای شماری امکان جدید از جمله تصاویر واقعی‌نما از جاده‌ی پیش رو و توصیه‌های بهتر برای تغییر خط به هنگام نزدیک شدن به تقاطع‌های پیچیده بودند.

در دستگاه‌های جدید به نمایش درآمده در سبیت، شرکت‌های Navigon و تام تام فلش‌ها یا خطوط رنگی را در چشم‌انداز تقاطع پیش رو قرار دادند تا خطوط را که به مسیر درست منتهی می‌شوند نشان دهند. همچنین کاربران این دستگاهها می‌توانند علایم جاده‌یی فعلی را به عنوان یک راهنمای اضافی بر روی صفحه مشاهده کنند.

یکی از مورد بحث‌ترین محصولات این دسته محصول شرکت گارمین بود که یک تبلت ریز حساس به لمس و دارای هر دو قابلیت تلفن و ناوبری است که با استفاده از آن می‌توان همزمان با مشاهده مسیر رانندگی به ارسال پیام کوتاه یا کاوش در اینترنت پرداخت.

اما یاهو در سبیت 2008 از طرح خود برای عرضه پلت‌فرم اینترنت همراه Yahoo Go 3.0 در اروپا خبر داده و برنامه‌های همراه جدیدی معروف به وایدگیت را معرفی کرد که از طریق مرورگر همراه این شرکت در اروپا قابل دسترس هستند.

این شرکت همچنین به معرفی سرویس onePlace پرداخت که به افراد اجازه می‌دهد با سازماندهی محتوای وب از طریق مرورگر همراه در تلفن همراه یا دستگاه‌های دارای امکان اتصال به اینترنت به سرعت به آن‌ها دسترسی یابند.

شرکت‌های سازنده‌ی تراشه در نمایشگاه امسال از محصولات قدرتمند خود پرده برداشتند، از جمله AMD که به نمایش نخستین تراشه‌های خود پرداخت که با فن‌آوری 45 نانومتر ساخته شده‌اند که یکی ویژه‌ی سرور و دیگری ویژه دسکتاپ است.

نوکیا، بزرگ‌ترین سازنده‌ی گوشی جهان، از قرارداد خود با مایکروسافت جهت افزودن پشتیبانی از فن آوری ویدیوی وب سیلورلایت این شرکت در میلیون‌ها گوشی ساخت خود خبر داد.

حجم فن‌آوری‌های امنیتی IT در نمایشگاه امسال کاهش یافته و با شرکت‌های مدیریت منابع انسانی در یک سالن 800 متر مربعی ادغام شد. عمده‌ی موضوعات امنیتی شامل بیومتریک (زیست سنجی)، تراشه‌های RFID (شناسایی هویت از طریق امواج رادیویی)، فن‌آوری‌های کارت هوشمند مرتبط با معطوف شدن توجه دولت بریتانیا به کارت‌های شناسایی برای شهروندان و کنترل مرزی بود.

در حالی که شرکت امنیتی روسی کاسپرسکی به معرفی گرایش‌های امنیتی سال جاری میلادی پرداخت شرکت سیمانتک در نمایشگاه سال 2008 حضور نداشت و مک‌آفی و سوفوس نیز خبر امنیتی چشمگیری در سبیت نداشتند.

همچنین نمایشگاه امسال سبیت میزبان بخشی به نام IT Fitness Campus بود که در آن جویندگان کار می‌توانستند با دادن امتحان مهارت IT مهارت‌های رایانه‌یی خود را آزمایش کنند.

این بخش پروژه مشترکی بود که توسط دویچه مس سازمان دهنده ی سبیت و ابتکار صلاحیت IT مایکروسافت اجرا شد و هدف آن مورد تاکید قرار دادن اهمیت IT به دانشجویان و هنرآموزان وجویندگان کار بود که با رتبه آوردن فرصت به دست آوردن یک پیشنهاد شغلی را به دست می‌آوردند.

ابتکار صلاحیت IT مایکروسافت در ماه نوامبر سال 2006 توسط بیل گیتس ایجاد شد و قرار است از طریق تست آنلاین و جلسات آموزشی رایگان چهار میلیون نفر را تا سال 2010 در آلمان برای استفاده از رایانه و اینترنت تعلیم دهد.

همچنین برخورد با متخلفان کپی‌رایت از جمله نکات مورد توجه بود. در بزرگ‌ترین بازرسی تاریخ این نمایشگاه، پلیس روز چهارشنبه، دستگاه‌های MP3 پلیر و دستگاه‌های مشابه را از 51 غرفه که صاحبان آ‌ن‌ها به استفاده غیر قانونی از امتیاز انحصاری فن‌آوری فشرده‌سازی صوتی متهم شده بودند، توقیف کرد.

همچنین پلیس در جریان یک بازرسی دیگر دستگاه‌های هدایت ماهواره‌یی را از سه غرفه ضبط کرد که صاحبان آن‌ها به نخریدن حق استفاده از امتیاز انحصاری این دستگاه‌ها که مردم و خودروها را با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جهانی هدایت می‌کنند متهم شدند.

  • ۸۶/۱۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">