ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگرانی آمریکا و اسراییل از نفوذ سایبری ایران

| دوشنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۱، ۰۳:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

بنا بر ادعای کارشناسان، ایالات متحده ائتلاف سایبری را برای مقابله با فعالیت گسترده ایران در فضای سایبری تقویت می‌کند.
به گزارش سایبربان؛ جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در سفر هفته گذشته خود به خاورمیانه قول گسترش همکاری سایبری با اسرائیل و عربستان سعودی را داد، اقدامی که کارشناسان آن را پاسخی مستقیم به افزایش فعالیت دیجیتال ایران می‌دانند.

ایالات متحده و عربستان سعودی توافق‌نامه‎های دوجانبه‌ای را برای تقویت مشارکت امنیت سایبری خود و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به تهدیدات سایبری و عوامل مخرب امضا کردند، در حالیکه اسرائیل و ایالات متحده متعهد شدند که همکاری خود را برای مبارزه با جرایم سایبری افزایش دهند.

جیسون بلسینگ (Jason Blessing)، پژوهشگر مؤسسه امریکن انترپرایز (American Enterprise)، مدعی شد : «در هر 2 مورد، ما باید بپذیریم که ایران محرک اصلی بسیاری از اتفاقاتی است که در طول سفر بایدن رخ داد و این به فضای سایبری نیز گسترش می‌یابد. دشمن مشترک ما یعنی ایران، دریچه‌ای را برای آمریکا فراهم می‌کند تا اتحادهای قوی‌تری بین 2 کشور خاورمیانه ایجاد کند که مذاکرات محرمانه‌ای برای برقراری روابط رسمی با یکدیگر داشته‌اند. من می‌توانم بگویم اولویت شماره یک ژئواستراتژیک [برای ایالات متحده] این است که هر 2 کشور در مورد ایران موضع یکسانی داشته باشند.»

 

ایران دشمنی سرسخت در فضای سایبری

کارشناسان غربی براین باورند که ایران هنوز در سطح اسرائیل نیست، اما ثابت کرده که می‌تواند انواع حملات سایبری، از تخریب وب‌سایت و حملات انکار سرویس توزیع‌شده تا باج‌افزار و جاسوسی سایبری را انجام دهد.

در ماه ژوئن سال جاری، اف‌بی‌آی (FBI) عنوان کرد که یک حمله سایبری در تابستان گذشته را با هدف ایجاد اختلال در شبکه بیمارستان کودکان بوستون خنثی کرده است. کریستوفر رای (Christopher Wray)، رئیس اف‌بی‌آی، هکرهای مورد حمایت ایران را مسئول این حمله دانست و آن را «یکی از نفرت‌انگیزترین حملات سایبری» خواند.

ایران همچنین به انجام عملیات‌های جاسوسی سایبری علیه رسانه‌های غربی متهم شده است. گزارشی که هفته گذشته از سوی شرکت امنیت سایبری «Proofpoint» منتشر شد، نشان می‌دهد که هکرهای دولتی چندین کشور، از جمله ایران، مرتباً از خبرنگاران مستقر در ایالات متحده برای دسترسی به اطلاعات حساس جاسوسی می‌کنند.

به طور خاص محققان معتقدند که در ایران، هکرها با جعل هویت روزنامه‌نگاران به شبکه‌های آن‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند و با منابعی که در سیاست خارجی خاورمیانه تخصص دارند، تماس گرفته‌اند.

سال گذشته، محققان Proofpoint ادعا کردند که یک گروه هکر ایرانی، 22 نفر از متخصصان ارشد پزشکی در ایالات متحده و اسرائیل را با ایمیل‌های فیشینگ با هدف به دست آوردن اعتبار حساب شخصی هدف قرار داده است.

اسرائیل در واکنش به فعالیت سایبری فزاینده ایران، در ماه ژوئن امسال اعلام کرد که قصد دارد یک «گنبد سایبری»، یک سیستم دفاع ملی برای مبارزه با حملات دیجیتال، بسازد.

گابی پورتنوی (Gaby Portnoy)، رئیس اداره سایبری ملی اسرائیل در کنفرانسی در تل‌آویو ادعا کرد : «ایران به رقیب مسلط ما در عرصه سایبری تبدیل شده است. ما آنها را می‌بینیم، می‌دانیم که چگونه کار می‌کنند و ما آنجا هستیم. اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی با تهاجم سایبری مبارزه کند و باید با شرکای مختلف داخلی و خارجی از جمله بخش خصوصی و دانشگاه‌ها تعامل داشته باشد.»

جیمز لوئیس (James Lewis)، معاون ارشد و مدیر برنامه فناوری‌های راهبردی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، گفت که قابلیت‌های سایبری سعودی‌ها به اندازه اسرائیل و ایران پیچیده نیست.

لوئیس گفت : «سعودی‌ها برای مدت طولانی روی بهبود قابلیت‌های [سایبری] خود کار می‌کنند، اما سرعت پیشرفت کند بوده است. اگر به خاورمیانه نگاه کنید، اسرائیل و ایران قدرت‌های سایبری پیشرو هستند. با این حال، ایجاد همکاری‌های سایبری در منطقه بخشی از راهبرد گسترده‌تر ایالات متحده برای مقابله با ایران است. ایالات متحده در حال ترویج اتحاد در سراسر جهان و سایبری بخش مهمی از این اتحادها است. ایران یکی از تهدیدات سایبری پیشرو است. بنابراین ارائه راه‌هایی برای عقب راندن ایران به نفع هر 3 کشور خواهد بود.»

 

تشابه اسرائیل و عربستان سعودی در حوزه سایبری

پژوهشگر مؤسسه امریکن انترپرایز اظهار داشت که سعودی‌ها احتمالاً از سایبر به عنوان ابزار نظارت داخلی برای جاسوسی از مخالفان، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و مخالفان سیاسی استفاده می‌کنند و گروه «NSO»، شرکت جاسوسی اسرائیلی و ارائه‌دهنده ابزارهای نظارتی تهاجمی از سوی دولت‌هایی مانند عربستان سعودی برای انجام این کار استفاده می‌شود.

بلسینگ گفت از اینکه بایدن در طول سفر خود به استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی اشاره نکرده، به ویژه با توجه به نقش جهانی اسرائیل به عنوان یکی از توسعه دهندگان اصلی و توزیع کنندگان نرم‌افزارهای مخرب، ناامید شده است.

وی خاطرنشان کرد : «این واقعیت که نرم‌افزارهای جاسوسی در دستور کار نبوده نشان می‌دهد که دولت دستور کار مثبتی برای ابراز منافع و ارزش‌های ایالات متحده در فضای دیجیتال ندارد.»

طبق گزارش‌ها، «L3Harris»، پیمانکار دفاعی مستقر در ایالات متحده، هفته گذشته و در پی نگرانی‌های ماه گذشته دولت بایدن مبنی بر دستیابی به جاسوس‌افزار به عنوان یک خطر جدی امنیتی برای پرسنل و سیستم‌های ایالات متحده، به پیشنهاد خود برای خرید ابزارهای هک از NSO Group پایان داد.

این نگرانی‌ها همچنین باعث شد که وزارت بازرگانی آمریکا در ماه نوامبر گذشته گروه NSO را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کند و شرکت اسرائیلی را در لیست سیاه قرار دهد و توانایی آن را برای استفاده از فناوری ایالات متحده محدود کند.

با وجود اینکه ایالات متحده گفته بود حقوق بشر در سیاست خارجی این کشور نقش محوری دارد، با این حال، این موضوع به طور علنی در هنگام دیدار بایدن در هفته گذشته مطرح نشد.

بلسینگ گفت : «از نظر دولت، نرم‌افزارهای جاسوسی اولویت کمتری نسبت به هر طرحی برای مقابله با نفوذ و حضور سیاسی ایران دارند.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">