ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگرانی فعالان حوزه ICT از عدم تخصیص ارز

| دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴ ق.ظ | ۰ نظر

نهمین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در دوره نهم هیئت نمایندگان به صورت مجازی برگزار شد. دستور جلسه این نشست ارایه پیشنهادات کمیسیون به کمیته ارزی اتاق بازرگانی برای پیگیری و رفع موانع در این زمینه، ارایه راهکار برای جلوگیری از توقف خطوط تولید با عنایت به اعلام آمادگی قوه قضاییه جهت همکاری و ارایه طرح اجرایی پویش ملی تولید محتوای دیجیتال بود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون فاوا، در ابتدای این نشست محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فاوای اتاق ایران در خصوص برنامه های وزارت صمت در سال ۹۹  عنوان کرد که اهم برنامه های وزارت خانه در چارچوب عنوان سال یعنی جهش تولید است و یکی از نقاط مثبت آن دیدگاه فناورانه در این برنامه است و همچنین بر تقویت تقاضای داخل و بحث صادرات نیز تاکید و بنا شده تا هماهنگی بین دستگاهی بیشتری برای تحقق شعار جهش تولید ایجاد شود.

در ادامه جلسه تعدادی از اعضای کمیسیون به بحث مشکلات ارزی خود پرداختند. بابک عابدین عضو کمیسیون فاوا و رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران گفت: عملا تخصیص ارز نیمایی برای کار ما قطع شده است. از همین رو قیمت تمام شده ماشین آلات تولیدی نیز گران تمام می شود و حداقل برای خرید یک دستگاه ۳۰ میلیارد تومان سرمایه لازم است. اکنون نیز با قیمتی که یورو در بازار آزاد دارد،  نوسازی در صنعت چاپ سخت و غیرممکن شده است. از طرفی در این شرایط مجبوریم دستگاه های قدیمی تر را وارد کشور کنیم و حالا قانونی وضع شده که اگر تاریخ تولید دستگاه پایین تر از سال ۲۰۱۰ باشد نیز از معافیت لازم برای واردات برخوردار نخواهد شد. از این رو اکنون ما با مشکلات جدی در این زمینه روبرو هستیم.

پیمان ایروانی عضو کمیسیون و رییس انجمن واردکنندگان قطعات رایانه ای نیز گفت:  وضعیت آنگونه که در اخبار در خصوص بهبود شرایط و آزاد شدن واردات تجهیزات رایانه ای نیست. چرا که ما در مسیر واردات با مشکلات متعددی روبرو هستیم. از تخصیص اعتبار تا پیدا کردن ارز عمده ترین مشکلات ما پس از ثبت سفارش است.

وی افزود:  انتظار داریم که بانک مرکزی با شفافیت سخن بگوید تا ما نیز به اندازه توانایی سرویس دهی آنها انرژی خود را صرف کنیم.

علی مسعودی عضو هیئت مدیره فدراسیون فاوا نیز در این زمینه بیان کرد که عملا ارزی وجود ندارد و همین موضوع باعث تاخیر در تعهدات شده است.

در ادامه مباحث مربوط به این جلسه، مرتضوی مشاور کمیسیون فاوا در خصوص پویش ملی محتوای دیجیتال مطالبی را ارایه کردند. وی  عنوان کرد: شیوع کرونا نشان داد که تا چه حد استقبال از محتوای دیجیتال زیاد است و ما از این فضا میتوانیم بهترین بهره برداری را انجام دهیم. از همین رو در حال راه اندازی پویش ملی تولید محتوای دیجیتال هستیم که در این راستا ۴ اقدام در دستور کار است. ۱- همایش پویش ملی تولید محتوای دیجیتال، ۲- مرکز نوآوری تولید محتوای دیجیتال ۳- ایجاد پلتفرم صادراتی محتوا ۴- پویش آموزش رایگان. وی در خصوص هدف این پویش عنوان کرد که از این طریق قصد داریم تا برای فعالان حوزه IT بازارسازی انجام دهیم.

محمدرضا طلایی در بخش پایانی این نشست عنوان کرد طرح پویش ملی تولید محتوای دیجیتال از نیمه دوم سال گذشته توسط انجمن ناشران دیجیتال آغاز شد. در این طرح تلاش شد تا در ابتدا این بررسی صورت گیرد که حوزه تولید محتوا تا چه حد میتواند به کسب و کارها بخصوص برای کسب و کارهای خرد کمک کند تا بتوانند از این طریق با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را داشته باشند. از سوی دیگر در حال نهایی کردن دوره های آموزشی به صورت مجازی هستیم تا بتوانیم به کسب و کارهایی که چندان آشنایی با فضای ICT ندارند نحوه استفاده از این فضا را آموزش دهیم. این دوره ها نیز بناست از آخر اردیبهشت آغاز شود.

وی همچنین با اشاره به گلایه های ارزی اعضای کمیسیون،  از اعضا خواست تا پیشنهادات تکمیلی خود برای ارایه به کمیته ارزی به دبیرخانه کمیسیون ارسال کنند.

  • ۹۹/۰۲/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">