ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی مردم، میزان خریدها در یکی از بزرگ ترین فروشگاه های اینترنتی تقریباً سه برابر شده است.
این روزها که ویروس کرونا با آهنگی تصاعدی در بین ما منتشر می شود، مردم به اقتضای امکانات خود تمام تلاششان را برای کاهش ارتباط با جهان بیرون از خانه به کار بسته اند. هرچند این خودکنترلی به دلیل برخی مایحتاج های روزمره به صورت مطلق نمی تواند صورت گیرد، اما با این حال، تکنولوژی ارتباطات تا حد زیادی توانسته امکان حبس های طولانی مدت تر خانگی را فراهم کند. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی که پیش از این وضعیت، با تبلیغات به دنبال مشتری می گشتند، اکنون تاحدی با تقاضا مواجه شده اند که ممکن نیست بدون نوبت و یکی دو روز انتظار، خریدی به دست مشتری برسانند.


تقاضا فراتر از عرضه
سیدمهدی اعتمادی، مدیر بازاریابی یک فروشگاه اینترنتی در این باره به ایرناپلاس گفت: در حال حاضر میزان تقاضا برای خریدهای اینترنتی تقریباً سه برابر میزان قبل شده است. لیکن به علت محدودیت های عملیاتی، ما صرفاً توانسته ایم بخش کمی از این تقاضا را برآورده کنیم. همچنین سبد خرید مردم نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. ما در حال حاضر فروش فعالانه خود را متوقف کرده و همه ظرفیت خود را به فروش غیرفعالانه که سه برابر شده، اختصاص داده ایم.
اعتمادی در این زمینه توضیح داد: در فروشگاه های اینترنتی همواره بخشی از فروش به صورت فعالانه و بخشی به صورت ارگانیک (تقاضای عادی) انجام می شود. فروش فعال به نوعی از فروش گفته می شود که از طریق فعالیت های بازاریابی مانند پیامک و تبلیغ در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و با هدف جذب مشتری های جدید انجام می شود، اما فروش غیرفعال بدون تبلیغات و بر اساس تقاضای عادی بازار انجام می شود.


صف دو روزه
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی، ناگزیریم فعالیت تبلیغاتی انجام ندهیم، افزود: عملاً دیگر فعالیت های بازاریابی را که منجر به افزایش فروش می شوند، متوقف کرده ایم و با اینکه ظرفیت های خود را کمی افزایش داده و شهرهای جدیدی را هم تحت پوشش قرار داده ایم، باز هم این ظرفیت ها کاملاً پر شده و برای دو روز آینده ظرفیتمان پر است. یعنی اگر کسی الان خرید کند، ارسال اقلامش به دو روز دیگر موکول خواهد شد.
این در حالی است که به گفته او قبلاً نزدیک ۵۰ درصد ظرفیت یک روز آینده تکمیل می شد، ولی الان به صورت کامل دو روز بعد هم پر می شود.


نیروی کاری گریزان
اعتمادی درباره امکانات فروشگاه متبوعش برای توسعه و افزایش ظرفیت های خرید، توضیح داد: زیرساخت ها و تجهیزات لازم مانند ظرفیت انبار و زیرساخت های فنی سایت امکان توسعه را دارند، اما نیروی کار لازم برای بخش های عملیاتی کافی نیست. هر چقدر هم آگهی زده ایم، اجابت نشده و همه منتظر مانده اند تا بعد از رفع نگرانی های کرونا استخدام شوند.
وی با بیان اینکه معضل کنونی این است که با توجه به استرس های موجود، نیروی کار لازم یافت نمی شود، افزود: با اینکه نیروهای حمل سفارش (پیک) به اندازه کافی داریم، ولی پرسنل برای جورچینی (کسانی که سفارش ها را جمع آوری و تحویل پیک می دهند) کافی نیست.
این مدیر بازاریابی همچنین عنوان کرد: در صورت لزوم اگر این کمبود با بسیج نیروی مردمی حمایت شود، ما می توانیم ظرفیت خود را بالا ببریم.
وی درباره تفاوت های قیمتی و تنوع کالایی در فروشگاه های اینترنتی نیز توضیح داد: تنوع کالایی ما سه برابر افق کوروش است و درباره قیمت هم باید گفت با اینکه قیمت گذاری ما با افق به دلیل تفاوت در اولویت های کالایی مردم در این دو نوع فروشگاه، فرق دارد، اما تقریباً میانگین قیمتی و تخفیفات مشابه هستند.
اعتمادی همچنین گفت: در شهرهایی مانند قم که بحران شیوع بیماری در آنها بیشتر بوده، کرایه حمل کاملاً رایگان شده است، اما در مابقی شهرها سفارشات بالای ۱۰۰ هزار تومان رایگان ارسال شده و برای کمتر از این مبلغ، ۵۰۰۰ تومان کرایه محاسبه می شود.
وی افزود این فروشگاه اینترنتی فعلاً در شهرهای تهران، کرج، مشهد، قم، یزد، کرمان و سمنان فعالیت دارد و از سه روز پیش شهر رشت نیز به شهرهای تحت پوشش اضافه شده است و از امروز شهر کرمانشاه نیز تحت پوشش قرار خواهد گرفت.
وی درباره توسعه شهرهای تحت پوشش افزود: در این هفته شهر تبریز وارد مدار خواهد شد و به زودی در فروردین ماه شهرهای بیشتری تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">