ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هالیوود آینده فناوری را ترسیم می‌کند

| يكشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

 شاید تشخیص این موضوع برای ما سخت باشد، اما همین حالا هم ما در دنیایی سرشار از پیش‌بینی‌های علمی‌تخیلی که به واقعیت پیوسته‌اند زندگی می‌کنیم؛ پیش‌بینی‌های غیرقابل باوری که برای سال‌ها در کتاب‌های علمی‌تخیلی ذکر می‌شدند و نوجوانان زیادی آنها را ورق زده و در تخیل فرو می‌رفتند؛ تخیل‌هایی که اکنون تبدیل به واقعیت شده‌اند.

می‌توان گفت کتاب داستانی «زشت و زیبا» با ذکر آینه جادویی توانسته برای اولین بار ظهور اپلیکیشن FaceTime و Skype را به شکلی پیش‌بینی کند. درواقع در سال 1700 میلادی یا حتی پیش‌تر از آن که این کتاب در آن سال‌ها نوشته شده است، هنوز حتی الکتریسیته هم کشف نشده بود و طبیعتا نویسنده هیچ پیشینه ذهنی از برق هم نداشت، پیش‌بینی کردن دقیق اپلیکیشن روی یک گوشی هوشمند که جای خود دارد. البته کتاب «زشت و زیبا» یک کتاب صرفا تخیلی بود و پیش‌بینی‌های آن هم کمتر جنبه علمی داشتند، اما در سال‌های پس از نگارش این کتاب سبک علمی‌تخیلی به‌عنوان یک ژانر مطرح شد و در نتیجه آن پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته هم به مرور دقیق و دقیق‌تر شدند.

بر همین اساس بسیاری از فیلم‌سازان و نویسندگان کتاب‌های علمی تخیلی سعی کردند مبنای داستان‌های خود را بر اساس تئوری‌های علمی قرار دهند و به ذکر تخیل صرف نپردازند. جالب است بدانید تکنولوژی جست‌وجوگرهای بدنی الکترونیکی که امروزه در فرودگاه‌های جهان کاربردی گسترده دارد، در سال 1900 در فیلم سینمایی ‌Total Recall‌ پیش‌بینی شده بود. اسکنرهای شبکیه چشم هم پیش از اختراع این فناوری در صحنه‌هایی از فیلم ‌Minority Report‌ مورد استفاده قرار گرفته بودند. بازی کردن با کنسول بازی که بدون نیاز به دسته فقط با حرکات بدن کنترل شود هم در سال 2001 در فیلم «ادیسه فضایی» با بازی تام کروز به نحوی پیش‌بینی شده بود.

البته به این پیش‌بینی‌های دقیق فیلم‌های هالیوودی از جنبه دیگری هم می‌توان نگاه کرد و آن اینکه دانشمندان و سازندگان اختراعات از دیدن این فیلم‌ها و اختراعاتی که در آنها به‌کار می‌رود بیش از حد هیجان‌زده‌ می‌شوند و به این ترتیب تمام تلاش خود را برای اختراع واقعی این موارد به‌کار می‌بندند. تد استارنر سازنده عینک گوگل گفته دیدن فیلم ترمیناتور2 و وجود عینک فوق‌پیشرفته در این فیلم الهام‌بخش اختراع او بوده است. پس شاید بهتر باشد از این به بعد فیلم‌های علمی تخیلی هالیوود را بیشتر جدی بگیرید، چون ممکن است نمایانگر فردای ما باشند.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۰۴/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">