ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هدف طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی را ایجاد فرصت رقابت بین پلتفرم‌های داخلی با خارجی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، «مسعود فیاضی» در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری درباره طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی گفت: این طرح بر اساس تجربه‌های کشورهای مختلف توسط افراد کارشناس و  متخصص طراحی شده است که ابتدا به عنوان طرح صیانت از فضای مجازی اعلام وصول شد اما از آبان‌ماه سال گذشته تغییرات عمده ای به آن داده شد.

معاون مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس دلیل ورود مجلس به این موضوع را عدم ارائه لایحه توسط دولت در حوزه فضای مجازی عنوان کرد و گفت:  در سال ۱۳۸۸ قانونی در فضای مجازی به تصویب رسید که آخرین قانون در این حوزه است و در این سالها بی قانونی در فضای مجازی سبب ایجاد خلاء در فضای مجازی شده است تا امنیت شغلی و حقوق کاربران در این فضا دچار مخاطره شود.

وی با اشاره به پلتفرم‌های خارجی نیز اظهار داشت: کشور در حوزه IT  تحریم است که سبب شده تعهدی از سوی پلتفرم‌های خارجی صورت نگیرد و اگر پلتفرم‌های خارجی خدمات خود را قطع کنند نیز هیچ کاری از دست ما بر نمی‌آید.

معاون مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در حکمرانی فضای مجازی دو رویکرد وجود دارد، گفت: یکی رویکرد زیرساختی است که فیلترینگ به آن باز می‌گردد و رویکرد دوم خدمات ابزاری است که سبب تنظیم‌گری می شود و بیشتر کشورها از موضوع فیلترینگ عبور کرده و به تنظیم‌گری رسیدند.

فیاضی با تاکید بر اینکه هدف این طرح تنظیم‌گری است گفت: این طرح به فیلترینگ تمرکز ندارد و ضوابطی را برای فعالیت پلتفرم‌های داخلی و خارجی پیش‌بینی کردیم و  پلتفرم‌هایی که بخواهند فعالیت خود را آغاز کنند باید در چارچوب این ضوابط حرکت کنند.

وی درباره پلتفرم هایی نظیر تلگرام یا اینستاگرام گفت: دراین طرح باید این پلتفرم‌ها ضوابط تعیین شده را بپذیرند که حتی ممکن است سبب رفع فیلتر تلگرام و یا توییتر شود. اگر نپذیرفتند نیز تا زمانی که یک پلتفرم جایگزین برای آن تعیین نشود مسدود نخواهند شد و به دولت هم برای جایگزینی اپلیکیشن جایگزین فرصت داده می‌شود تا حریم خصوصی و حقوق کاربران حفظ شود.

معاون مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این طرح برای کاربران جرم انگاری نشده و فقط برای افراد حقیقی یا حقوقی که اطلاعات شخصی مردم را منتشر کنند جرم انگاری شده است. همچنین در این طرح به دنبال ایجاد فرصت رقابت بین پلت‌فرم‌های داخلی با خارجی هستیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">