ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هسته بورس برای کارگزاری‌ها طراحی شده نه مردم

| سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

یک کارشناس مسائل مالی گفت: تغییر ساعت معامله برخی نمادها برای کمتر شدن مشکلاتی است که کندی هسته معاملات برای افراد ایجاد کرده، اتفاق می افتد.

مهرداد رجبی، کارشناس مسائل مالی در گفت و گو با فارس، در خصوص کندی هسته معاملات اظهار داشت: حقیقت این است که هسته معاملات فعلی که در سالهای گذشته خریداری شده به دلایل تحریم امکان پشتیبانی از آن وجود ندارد و عملکرد فعلی آن حاصل تلاش شبانه روزی کارشناسان و مدیران در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است.

وی با بیان اینکه ساختار اولیه هست معاملات خریداری شده بروکر محور بوده است ادامه داد: در ساختار بروکر محور می بایست سفارشات از مردم توسط شرکتهای کارگزاری دریافت و تجمیع و توسط خود شرکتهای کارگزاری در هسته معاملات صورت گیرد و نباید خود افراد مستقیم و در هسته معاملات فعالیت کنند.

رجبی ضمن بیان این موضوع که سامانه معاملاتی بورس مشکل خاصی ندارد، تصریح کرد: این مساله که همه افرادی که وارد بورس می شوند، می توانند معامله کنند تا حدود زیادی این مشکل را تشدید کرده و باعث شده تعداد سفارش‌ها زیاد شود و در سیستم اشکال به وجود بیاید. به عبارت دیگر، کارگزاری ها با روش تجمیع سفارش باید در این هسته معاملاتی، معامله انجام دهند.

این کارشناس بورس تاکید کرد: بخش فناوری سازمان بورس به دنبال روشهایی برای رفع مشکلات مذکور از جمله تولید یک سامانه بومی معاملات است که این امر با توجه به پیچیدگی های فنی و بیزنسی وسیعی که دارد بسیار زمان بر است. بطور کلی تولید هسته معاملات یک فعالیت هایتک بشمار میرود و در دنیا کشورهای معدودی موفق به تولید و استفاده عملیاتی از آن شده اند. همچنین ایجاد یک سامانه معاملات سوم و انتقالی برخی از صنایع یا نمادها به آن هسته و نیز راه اندازی سامانه تجمیع سفارشات توسط شرکتهای کارگزاری روش های دیگری است که در روزهای اخیر در مورد آن اخباری منتشر و توسط کارشناسان این حوزه در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: تغییر ساعت معامله برخی نمادها مسکن مقطعی است که این امکان را فراهم می آورد که کلیه نمادها بتواند در یک روز معاملاتی و ساعت های مختلف معامله شوند. به همین دلیل نمادهایی که دارای بعضا دارای صف خرید و فروش سنگین هستند را به راند دوم بازار می فرستند تا مشکل کندی هسته معاملات تا حدودی برطرف شود.

رجبی ضمن رد مباحث مطرح شده درباره حمایت های دولت از برخی نمادهای خاص، اضافه کرد: جنس تغییر ساعت معاملات فنی است و هیچ گونه ارتباطی به حمایت از سوی دولت برای برخی نمادهای خاص ندارد. تعداد سفارشات و مچ شدن معاملات در برخی از نمادها بقدری زیاد است که هسته معاملات را به شدت با مشکل مواجه می کند. معاملات سهم هایی مانند خودرو و خساپا، و شستا و برخی عرضه های اولیه را بعد از ساعات 12:30 انجام می دهند تا برای سایر نمادها مشکل کندی هسته معاملات کمتر شود.

به گزارش فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس با ثبت تعدادی سوژه در خصوص کندی هسته معاملات مانند «دادستانی به اعتراض سهامدارن درباره خرابی هسته معاملات بورس رسیدگی کند»، «لزوم اصلاح هسته معاملات بورس در کوتاه‌ترین مدت»، «درخواست اصلاح‌ هسته معاملات بورس»، «مشکل هسته معاملات بورس در کمترین زمان حل شود»، «مسوولان فکری به حال هسته مرکزی بورس کنند» و «مسؤولان بورس پاسخگوی خرابی هسته معاملات باشند» خواستار پیگیری موضوع شده بودند.

  • ۹۹/۰۵/۲۱

سازمان بورس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">