ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عباس زندباف - همه می‌توانیم برای افزایش عمر و کارایی باتری‌های افزاره‌های همراه کارهایی انجام دهیم، اما در مورد این باتری‌ها افسانه‌پردازی‌هایی شده است که نباید از آنها غافل ماند.

 

افسانه: شارژرهای غیراصل به باتری آسیب می‌زنند

گوشی‌سازان چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند یا دست‌کم به آن دامن زده‌اند. حاشیه سود تلفن‌های همراه هوشمند پیشرفته بسیار اندک است، اما بازار لوازم جانبی بسیار داغ است. به آنهایی که هشدار می‌دهند باید از راهکارهای غیراصل دوری گزید نباید توجه کرد، اما باید از بنجل‌ها اجتناب کرد؛ یعنی از شارژرهایی که در قالب محصولات اصل و به یک‌چهارم قیمت محصولات اصل ارایه می‌شود.

ترساندن مردم هم نقش مهمی در شایعه‌سازی دارد. همه داستان آدم‌های بدبیاری را شنیده‌ایم که وقتی شارژر متفرقه را به‌کار گرفته‌اند گوشی‌شان آتش گرفته یا حتی منفجر شده است. ای کاش این داستان‌ها دروغ بود، اما دروغ نیست. حتی این رویدادها می‌تواند ناشی از شارژرهای ارزان وارداتی (متفرقه یا بنجل) باشد که به نمونه‌های اصل شباهت دارند.

در واقع شارژرهای بنجل ممکن است مشخصات جریانی یا ولتاژی کاملا متفاوتی داشته باشند که با گوشی کاربر هم‌ساز نباشد. این نوسان‌ها به گرمای بیش از حد، آتش گرفتن و حتی انفجار هم می‌تواند منجر شود.

گاهی باید ترسید، اما گزینه‌های خوب همیشه وجود دارند؛ شارژرهایی که کاملا نگرانی را برطرف می‌کنند.

 

افسانه: از افزاره‌ در حال شارژ استفاده نکنیم

این افسانه به‌کلی عاری از حقیقت است. تنها چیزی که می‌توان گفت، این است که اگر از افزاره‌های در حال شارژ استفاده کنیم کندتر شارژ می‌شوند. میزان کند شدن هم به کاری که انجام می‌دهیم بستگی دارد. بدیهی است که شارژ در حین مصرف کارایی کمتری دارد. البته حتی اگر از افزاره در حین شارژ هم استفاده نکنیم ممکن است خود افزاره در حین شارژ باتری هم از آن استفاده‌هایی بکند؛ مانند هماهنگ‌سازی خدمات ابرواره، بارگذاری موارد ارتقا و اجرای پردازش‌های داخلی. تا وقتی که افزاره خاموش نباشد در حین شارژ هم کارهایی انجام می‌دهد.

 

افسانه: همیشه باتری را کامل شارژ کنیم

تا وقتی گوشی‌ها، رایانک‌ها و دیگر افزاره‌های همراهی همچنان از باتری‌های نیکل‌کادمیم و نیکل‌هیدرید فلزی استفاده می‌کنند باید کاملا از 100 تا صفر تخلیه شوند تا ظرفیت‌شان حفظ شود و این پدیده به اثر حافظه معروف است. نگرش حافظه‌ باتری همچنان پا برجا است و این گمراهی تا حد زیادی از توصیه‌ برخی از سازندگان آب می‌خورد که می‌گویند هر چندگاهی باید باتری تلفن همراه هوشمند کاملا تخلیه شود. این چندان به واقعیت باتری یا همان حافظه‌ای که وجود ندارد بستگی پیدا نمی‌کند و بیشتر با چگونگی قرائت افزاره از کاربری باتری ربط پیدا می‌کند. این راه‌اندازی مجدد فقط برای کالیبره کردن مجدد زمان‌سنج کاربری باتری است تا قرائت دقیق‌تری از میزان عمر به‌جا مانده باتری به هنگام کاربری تلفن همراه هوشمند به‌دست آید. باتری‌های پیشرفته از نوع لیتیوم-یونی هستند که اگر آنها را کاملا تخلیه نکنیم بهتر کار می‌کنند، اما اگر کاملا هم خالی شوند اثر چندانی بر عمر و ظرفیت‌شان ندارد.

آنچه بیشتر مردم نمی‌دانند این است که تهدید واقعی برای باتری، تعداد چرخه‌های شارژ است. چرخه‌ شارژ یعنی تعداد دفعاتی که باتری از صفر به حالت کامل شارژ می‌شود. هر باتری تعداد معدودی چرخه‌ شارژ دارد که پس از آن دچار افت کارایی می‌شود؛ یعنی همواره شارژ کردن باتری از 50 تا 80 درصد موجب می‌شود به حد بالایی چرخه‌ شارژ هم دیرتر برسیم و عمر باتری افزایش یابد.

البته گفتنی است اگر هم به این توصیه اعتنایی هم نکنیم باتری رایانک یا گوشی چند سال دوام دارد، یعنی بدون مراقبت خاصی هم بادوام، دیرپا و هوشمند هستند.

 

افسانه: افزاره‌های همراه را از شب تا صبح در شارژ نگذاریم

در این مورد اطلاعات متناقض زیادی وجود دارد. دست‌اندرکاران شرکت اپل می‌گویند این‌گونه شارژ کردن آیفون، آی‌پد یا مک‌بوک خیلی هم خوب است. تمام افزاره‌های اپل را طوری طراحی کرده‌اند که وقتی به شارژ کامل برسند توان ورودی را محدود می‌کنند، بنابراین اپلی‌ها مشکلی ندارند ولی می‌گویند باید مواظب بود که بالش، پتو یا چیزی روی گوشی در حال شارژ نیفتد چون بیش از حد گرم می‌شود و گرمای بیش از حد هم قاتل باتری است. پس شارژ کردن شب تا صبح مشکلی ندارد، ولی نباید این کار را درون رختخواب انجام داد، چون خطر گرم شدن بیش از حد باتری وجود دارد. اندرویدی‌ها هم می‌گویند بهتر است شارژ را در طول شب انجام دهیم.

 

افسانه: نرم‌افزارهای مدیریت وظایف موجب افزایش عمر باتری می‌شوند

برنامه‌های مدیریت وظایف غیرضروری نیستند، ولی اغلب موجب کاهش کارایی می‌شوند و از برنامه‌های کشنده‌ برنامه‌های مزاحم هم بدتر هستند؛ یعنی به احتمال زیاد نفع آنها بیشتر از ضرر‌شان است.

اندروید و اپل در چگونگی تخصیص منابع به برنامه‌های پس‌زمینه به‌گونه‌ای چشمگیر کارآمد هستند و معمولا حافطه‌های‌RAM  هستند که کاستی دارند. اگر نگاهی به آمار مصرف منابع بیندازیم متوجه می‌شویم که پردازش‌های پس‌زمینه بخش اندکی از منابع سامانه را مصرف می‌کنند. وقتی هم منابع بیشتری برای برنامه‌ای لازم شود تخصیص مجدد منابع به‌طور خودکار انجام می‌شود. در ضمن  RAMرا باید مصرف کرد؛ چون RAM  دست‌نخورده فایده‌ای ندارد و مصرف کامل آن برای برنامه‌ها به معنای افزایش بهره‌وری است. اگر هم گوشی اندروید به حافظه نیاز پیدا کند، برنامه‌هایی را که مدت‌ها استفاده نکرده‌ایم به‌طور خودکار از دور خارج می‌کند.

 

افسانه: خاموش کردن افزاره به باتری آسیب می‌زند

هر وقت که خواستیم می‌توانیم افزاره‌های خودمان را خاموش کنیم، مگر آنکه در حال بارگذاری چیزی باشند. در واقع باید هر از چند گاهی این کار را بکنیم تا افزاره نفسی بکشد. گوشی همیشه روشن مانند ماشینی است که در حالت دنده‌ خلاص همیشه روشن باشد. دست‌کم ‌گاهی باید گوشی را خاموش کرد، چون قطعات داخلی آن عمر محدودی دارند. برخی گوشی‌های گرانبها دارای ساعت هشداری هستند که گوشزد می‌کند گوشی را برای مدتی خاموش کنیم.

 

افسانه: خاموش کردن وای‌فای/جی‌پی‌اس و بلوتوث، باتری را حفظ می‌کند

جی‌پی‌اس جزو خدمات پس‌زمینه‌ای است؛ یعنی تا وقتی به‌طور فعال از آن استفاده نکنیم کاری نمی‌کند. جی‌پی‌اس فقط موقعی به‌کار می‌افتد که بخواهیم جهت‌یابی کنیم، مختصات مکانی را به رایانامه یا مطلبی در رسانه‌های اجتماعی اضافه کرده و سایر فرایندهای کاربر جی‌پی‌اس را اجرا کنیم.

وای‌فای هم از حفظ اتصال داده‌ای سیار هم کمتر باتری مصرف می‌کند. اپل می‌گوید اگر وای‌فای تلفن ‌همراه هوشمند این شرکت فعال باشد به نفع باتری است.

تلفن همراه هوشمند پیشرفته دارای بلوتوث 4 است که به قرارنامه‌ کم‌مصرفی مجهز است؛ یعنی بدون نگرانی می‌توان بلوتوث را در حالت فعال حفظ کرد. هر چیز در حال اجرا در گوشی، حتی برنامه‌های پس‌زمینه مقداری از انرژی باتری را مصرف می‌کنند، ولی به‌ هیچ‌وجه آن را به‌شدت تخلیه نمی‌کنند. اگر واقعا بخواهیم در مصرف باتری صرفه‌جویی کنیم باید نور صفحه‌نمایش آن را کم کنیم که نتیجه آن هم فشار آمدن به چشم است.

 

افسانه: تماس تلفنی/ اینترنت‌نوردی/بارگذاری اطلاعات سریع‌تر از همه باتری را مصرف می‌کند

واقعیت این است که بازی‌ها و سایر پردازش‌های گرافیکی قوی سریع‌تر از همه باتری را مصرف می‌کنند. تماشای فیلم از طریق اینترنت یا انجام بازی به‌صورت برخط بیش از همه چنین نقشی دارند. با این حال این افسانه‌ها بیش از همه رواج دارد و بعید است به این زودی‌ها رنگ ببازد.
(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۴/۱۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">