ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هشدار ملی

| چهارشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - به گفته مسوولان بستر اصلی حمله‌های هکری به سایت‌های ایرانی طی روزها و هفته گذشته، آلودگی تلفن همراه‌ میلیون‌ها ایرانی به اپلیکیشن‌های نامعتبر و نسخه‌های غیررسمی تلگرام بوده است.

اگرچه این اپلیکیشن‌ها و نسخه‌های نامعتبر یک‌شبه به زندگی مردم وارد نشده‌اند اما اینک زنگ خطر به صدا درآمده و مجموعه‌ای عوامل از فیلترینگ تلگرام گرفته تا بمباران مردم با تبلیغات برای نصب اپلیکیشن‌های نامعتبر و عدم واکنش گسترده و تاثیرگذار از سوی مسوولان برای اطلاع‌رسانی به‌هنگام، همگی دست به دست هم داده تا امروز شاهد تشکیل یک ارتش زامبی‌ سایبری از سوی سودجویان باشیم که کسب‌وکارها و رسانه‌های کشور را هدف حمله قرار داده است.

ناآگاهی و بی‌اطلاعی کاربران باعث شده که در حملات اخیر که از نوع DDoS بوده است چند صد هزار و طبق برخی گزارش‌ها چند میلیون از موبایل‌ها و کامپیوترهای کاربران ایرانی آلوده شده و با تبدیل شدن ناخواسته آنها به زامبی، به سمت کسب‌و‌کارها حمله شود.

هرچند که در مرحله فعلی شاهد حملات دیداس هستیم اما به گفته کارشناسان ممکن است بعدتر مشخص شود که اطلاعات تعداد زیادی از مردم دزدیده شده که این خود موضوعی نگران‌کننده است.

در مورد تبعات و مشکلات ناشی از این موضوع مهم در این شماره هفته‌نامه گزارش‌های متعددی منتشر شده است؛ اما فارغ از اینکه سرانجام این حمله‌های سایبری چه باشد و عامل یا عاملان آن دستگیر شوند یا خیر ما به‌طور قطع به یک هشدار گسترده،‌ ملی و عاجل نیاز داریم تا به مردم آگاهی داده شود که هرچه سریع‌تر نسبت به حذف اپلیکیشن‌های نامعتبر اقدام کنند.

بدیهی است که مسوولان باید بدون هیچ‌گونه اغماضی نام اپلیکیشن‌های نامعتبر را به صراحت به مردم اعلام کنند و به مردم آگاهی دهند تا در صورتی که از طریق این اپلیکیشن‌های نامعتبر و نسخه‌های جعلی تلگرام مورد سوءاستفاده قرار گیرند، طبق قانون مجرم بوده و تبعات ناخواسته‌ای گریبان‌گیرشان خواهد شد، بنابراین باید برای افزایش آگاهی سایبری مردم تلاش کرد و هشدارهای لازم و اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد.

زیرا اینجا دیگر صرفا بحث سرقت اطلاعات خصوصی یا بانکی و اخاذی از کاربران مطرح نیست بلکه موضوع سوءاستفاده از ایشان برای انجام جرایم بزرگ‌تر است که طبعا می‌تواند ابعاد گسترده ملی و حتی بین‌المللی پیدا کند. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۱۲/۰۸

کفتار سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">