ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

همراه اول یا شیپورچی اول؟

| سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۸۶، ۱۱:۴۹ ق.ظ | ۰ نظر

در حالی که همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مخاطبان سیما، گونه جدیدی از تبلیغات «همراه اول» یا همان تلفن‌های همراه دولتی را مشاهده می‌کنند، نتایج برخی بررسی‌های خبرنگار «تابناک»، می‌تواند تا اندازه‌ای به یافتن پرسش بزرگ مخاطبان درباره علت تبلیغات بی‌سابقه این شرکت کمک کند.

بنا بر این گزارش، پس از ورود سیم‌کارت‌های «ایرانسل» به بازار، هرچند شرکت ارتباطات سیار سابق (همراه اول کنونی) یا مجری اپراتور اول تلفن همراه، نخست برخی تسهیلات را برای مشترکان خود به وجود آورد، اما اندکی بعد، همّ خود را به جای بهبود کیفیت، به تبلیغات رنگارنگ گذارد و این پرسش را در اذهان بسیاری از کارشناسان پدید آورد که این تبلیغات گسترده با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

این در حالی است که ‌مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که «همراه اول» یکی از زیرمجموعه‌های آن است، هر روز با استناد به اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، از خصوصی‌سازی بخش‌های گوناگون‌ این وزارتخانه خبر می‌دهند.

اما اطلاعات به دست آمده، حاکی از آن است که این شرکت از آغاز امسال تا کنون و برای تبلیغ برند (نام تجاری) جدید خود، رقمی حدود هفت میلیارد تومان، هزینه تبلیغات تلویزیونی و رادیویی خود کرده است.

بنا بر آیین‌نامه سازمان پذیرش و پخش آگهی‌های بازرگانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، حدود 14 درصد مبلغ قراردادهای پخش، به شرکت تبلیغاتی مشاور پخش تعلق می‌گیرد و بماند که شرکت تبلیغاتی، هزینه ساخت تبلیغ را نیز جداگانه از سفارش‌دهنده دریافت می‌کند.

اما پس از پیگیری‌های فراوان در سازمان پذیرش و پخش آگهی‌های بازرگانی صداوسیما، مشخص شد دو شرکت «ت» و «م» سازنده و پخش‌کننده انحصاری این تبلیغات در تلویزیون و رادیو هستند و پس از کنکاشی پیرامون حواشی موضوع، معلوم شد دست‌اندرکار این پروژه سال گذشته نیز تبلیغات شرکت ارتباطات سیار را گرفته بود.

با این وصف، در صورتی که شرکت دولتی «همراه اول»، این قراردادها را بدون مناقصه به دو شرکت تبلیغاتی مذکور واگذار کرده باشد، وضعیت یک میلیارد تومان سود خالص برای ساخت و پخش آن، پرسش‌های جدی ایجاد می‌کند.

گفتنی است، در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، کیفیت سرویس‌دهی تلفن‌های همراه، کاهش و میزان اختلال و قطعی در حین مکالمات، افزایش یافته است.

  • ۸۶/۱۱/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">