ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

همه بهانه‌ها به وزارت ارتباطات ختم می‌شود

| چهارشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳ ق.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات می‌گوید که ۸هزار روستا از امکـانـــات پرونده الکترونیک سلامت برخوردار شده‌اند.

واعظی به رسانه‌ها گفت: «در فاز اول دسترسی به اینترنت 18هزار روستا در دستور کار است که با آماده‌سازی‌ 8هزار روستا، 10هزار مورد دیگر به‌تدریج در ماه‌های آتی برای بهره‌برداری به وزارت بهداشت، تحویل داده می‌شود.» آنچه واعظی از آن خبر می‌دهد در واقع یکی از زیرساخت‌های طرح «شبکه ملی ارتباطات» است که وزارت بهداشتی‌ها معتقدند که هر آنچه از طرح‌های الکترونیک آنها تاکنون اجرا نشده باقی مانده است، به‌دلیل کوتاهی وزارت ارتباطات در امر ایجاد «شبکه ملی ارتباطات» و «دولت الکترونیک» است.

در اواخر سال1384 بحث شبکه ملی اینترنت در کشور مطرح و مهم‌‌ترین دلیل پیاده‌سازی‌ این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. در اسفند سال1384، براساس تصمیم هیأت دولت مقرر شد شبکه ملی ارتباطات طی 3سال به بهره‌برداری برسد. در سال1385 قرار شد پروژه اینترنت ملی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود. در سال 1386 نیز همین موضوع تکرار شد و این بار برنامه‌های عملیاتی راه‌اندازی و بهره‌برداری اینترنت ملی در سال‌های 86 تا 88 در هیأت وزیران تصویب شد.  با توجه به سند چشم‌انداز 20‌ساله در سال1389 موضوع شبکه ملی اینترنت با نام جدید شبکه ملی اطلاعات به‌صورت جدی‌تر مطرح شد و کلیات موضوع در ماده۴۶ برنامه پنجم توسعه که از طرف رهبرمعظم انقلاب به‌عنوان سیاست‌های کلی نظام مطرح شده بود، گنجانده شد.

قسمتی از طرح شبکه ملی ارتباطات در حوزه درمان و در بخش‌هایی چون پرونده الکترونیک سلامت و نسخه الکترونیک درمان کاربرد دارد. راه‌اندازی این موارد در قالب «شبکه ملی سلامت» نیازمند دسترسی همه مناطق کشور به اینترنت است. از شبکه ملی سلامت، به‌منظور توسعه فعالیت‌های الکترونیکی مثل پرونده الکترونیک سلامت و مکاتبات الکترونیکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده خواهد شد. اما وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات مدت‌هاست که بر سر مسئولیت راه‌اندازی این زیرساخت‌ها باهم اختلاف‌نظر دارند.

وزارت بهداشت راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت را منوط به اجرای تعهدات وزارت ارتباطات می‌داند و مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی علت عقب ماندن از برنامه‌های حذف دفترچه‌های کاغذی را نبود زیرساخت اینترنت عنوان می‌کند.

امسال مسئول دفتر آمار فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز از امضای تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات در زمینه گسترش زیرساخت‌های ارتباطی خبرداد. ریاضی گفت: «بخشی از نقاط محروم از کمبود زیرساخت‌ها در رنج هستند، لذا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد زیرساخت‌های لازم برای نقاطی که به فناوری‌های ارتباطی دسترسی ندارند را فراهم کند.» اما با همه اینها واعظی درباره روند تجهیز روستاها برای بهره‌مندی از پرونده الکترونیک سلامت عنوان می‌کند از 18هزار مورد روستای توافق شده با وزارت بهداشت برای تجهیز ارتباطاتی، 8 هزار مورد محقق شده است و25روستای دیگر نیز در نوبت اتصال قرار دارند.

به گزارش همشهری طرح تحول نظام سلامت، شامل ارکانی است که وزارت بهداشت را با بسیاری از نهادها مرتبط می‌کند و در طول سالیانی که این طرح در بیم و امید اجرایی شدن به سر می‌برد اختلافات وزارت بهداشتی‌ها با نهادهای مرتبط بارها رسانه‌ای شده است. هنگامی که روحانی از وزارت بهداشت دولت خود به‌عنوان وزارتخانه برتر تقدیر می‌کند، جای خالی او به‌عنوان مقام بالاتر در حل اختلافات دامنه دار و طولانی که عمر وزارتخانه‌ها را سپری کرده و طرح‌های مفید به حال مردم را نیمه‌کاره رها می‌کنند، به‌شدت احساس می‌شود.

  • چرا رایتل نیازهای تأمین‌اجتماعی را برطرف نمی‌کند؟

هربار که از دلیل اجرانشدن پرونده الکترونیک سلامت و نسخه‌های الکترونیک درمان، از مسئولان سؤال شده است، نبود زیرساخت‌های کافی اینترنت در کشور یکی از پاسخ‌های آنها بوده است. نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در اظهارنظری گفته بود که حتی 5دقیقه قطعی اینترنت در این طرح‌ها قابل پذیرش نیست. این درحالی‌که است که رایتل، اپراتوری که متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی است به‌جای تأمین نیازهای این سازمان، سال‌ها به‌دنبال راه‌اندازی مکالمه تصویری در کشور بود.

سلیمانی: وزارت ارتباطات می‌تواند ظرف یک سال اقدام به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات کند.

رضا تقی پور: فازاول شبکه ملی اطلاعات تا پایان نیمه اول سال91 اجرا خواهد شد.

محمدحسن نامی: تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان برنامه پنجم شبکه ملی ارتباطات را به نتیجه برسانیم.

واعـظی:وزیـرارتـبـاطات، سال92وعده داده بود که شبکه ملی ارتباطات تاسال94 تاسیس خواهد شد. واعظی در آن سال گفته بود که با وجود اینکه باید در 2سال و 4‌ماه باقیمانده از برنامه پنجم 85درصد تکالیف برنامه را اجرایی کنیم اما به انجام تعهدات برنامه در موعد مقرر خوش‌بین هستم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">