ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد: از چند روز قبل، ثبت سفارش تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار تعیین وضعیت شد که با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود واردات را انجام دهند.

محمدرضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با ایرنا درباره تعیین وضعیت واردات گوشی‌های موبایل با قیمت بالای ۶۰۰ دلار، اظهار کرد: تقریباً از هفته گذشته، بازرگانان زمانی که قصد ثبت سفارش تلفن همراه را داشتند با این پیام مواجه شدند که برای این واردات موبایل باید از ارز حاصل از صادرات خود درنظر گرفته شده است.

وی افزود: البته هنوز در خصوص اینکه تامین ارز به چه ترتیبی انجام می‌شود، اطلاعاتی نداریم؛ چرا که بازرگانان باید با این روش ثبت سفارش را انجام بدهند و نتیجه را ببینیم تا بتوان درباره آن اظهارنظر کرد.

عالیان درباره تاثیر این کار بر بازار موبایل‌های پرچمدار گفت: قیمت ارز حاصل از صادرات بالاتر از نیما و تقریباً نزدیک به قیمت ارز آزاد است، اما از آنجایی که از ابتدای سال تا کنون، واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار با وقفه مواجه شده و واردات این قبیل گوشی‌ها به طریقه مسافری ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، اگر شرایط واردات تجاری فراهم شود و بازرگان بتواند این گوشی‌ها که عموماً مربوط به برند اپل هستند، را به شکل قانونی وارد کند، طبیعتاً بازار را به سمت رقابت می‌برد و باعث به تعادل رسیدن قیمت گوشی‌های پرچمدار در بازار می‌شود.

به گزارش ایرنا، اواخر اردیبهشت خبرهای غیررسمی مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون و گوشی‌های پرچمدار بالای ۶۰۰ دلار منتشر شد. مسئولان این حوزه همان زمان اعلام کردند این مسئله به ممنوعیت واردات مربوط نیست و صرفاً یک مشکل در سامانه ثبت سفارش به وجود آمده است. در نهایت اما هیچ ارزی برای واردات تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار در نظر گرفته نشد و این گوشی‌ها از طریق رویه‌های قانونی وارد کشور نشدند.

 

شرطی که به قاچاق دامن می‌زند
در حال حاضر امکان رجیستر کردن گوشی‌های موبایل بیش از ۶۰۰ دلار از طریق رویه مسافری به وجود آمده اما ثبت سفارش آنها تنها مشروط به تامین ارز از محل صادرات خود شده است، این موضوع خود به عاملی برای جذابیت و رشد قاچاق در این حوزه تبدیل شده است.
به گزارش تسنیم، در حال حاضر شرایطی به وجود آمده است که امکان ثبت سفارش برای واردات تلفن‌های همراه بالای 600 دلار تنها در صورتی فراهم است که واردکننده ارز لازم را از محل صادرات خود تامین کند.

همچنین اعلام شده بود که امکان رجیستر قانونی گوشی‌های آیفون و برخی مدل‌های سامسونگ نیز از طریق رویه مسافری وجود ندارد اما طی روز گذشته خبری منتشر شد که مجوز رجیستر آیفون‌های 14 صادر شده است.

لازم به ذکر است در صورتی که این مدل از گوشی‌های هوشمند فرآیند کامل رجیستر را طی نکرده باشند، ظرف مدت یک ماه از زمان ورود سیم‌کارت به دستگاه دیگر خدمتی دریافت نخواهند کرد. در شرایط فعلی شاهد هستیم که تقاضا برای این نوع از تلفن‌ها همراه در بازار بالا است و این موضوع انگیزه قاچاق و استفاده از روش‌های غیرقانونی برای رجیستر کردن آنها را افزایش خواهد داد.

 

رشد احتمال قاچاق و تخلفات به دلیل شرط تامین ارز از محل صادرات خود

لازم به ذکر است که شرط تامین ارز از محل صادرات خود با موضوعاتی مثل رتبه اعتباری بازرگانان و سقف واردات که تا پیش از این به عنوان معیار سنجش واردکنندگان در نظر گرفته می‌شود در تضاد است. به نظر می‌رسد در صورت تداوم اعمال این شرط نباید چشم انداز روشنی از تزریق این سری از تلفنهای همراه در بازار داشت.

به سبب همین محدودیت‌ها بود که شاهد افزایش تمایل به قاچاق گوشی‌های بالای 600 دلار از طریق رویه مسافری بودیم به نحوی که یکی از انجمن‌های تخصصی در این حوزه اعلام کرده است، که اخیرا سوء استفاده از رویه مسافری منجر به ورود قاچاق بیش از 20 هزار گوشی در پنج ماهه‌ی نخست گردیده است.

در کنار این موضوع نیز اعلام شد که دسترسی ویژه‌ در حوزه رجیستری به طور موقت بسته شده و احراز هویت از طریق ثبت احوال به صورت سیستمی انجام خواهد شد. همچنین گفته شده حداقل دو نفر از کارمندان یکی از دستگاههای دولتی نیز به دلیل تخلفاتی که در این حوزه داشته‌اند به هیئت تخلفات اداری معرفی شدند.

 

فروش گوشی‌های قاچاق در بازار و احتمال افزایش جرایم پولشویی

هم‌اکنون گوشی‌های ایفون14 که به صورت قاچاق و در پوشش کالای همراه مسافر وارد کشور شده است و در واحدهای صنفی و فضای مجازی با وعده «ثبت در آینده نزدیک» به مردم فروخته می‎شوند. این در حالی است که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای این مسئله به شکلی روشن برای این کار جرم‌انگاری شده است.

به نظر می‌رسد که فروشندگان این مدل از گوشی‌های موبایل در فضای مجازی قصد دارند با القای دروغ مبنی بر رجیستر شدن گوشی‌ها آیفون 14 مخاطبان خود را فریب دهند.

با توجه به افزایش حساسیت‌ها برای واردات این مدل از تلفن‌های همراه با استفاده از رویه مسافری شاید بهتر باشد تصمیم‌گیران این حوزه امکان ثبت سفارش این مدل‌ها را هر چند به صورت محدود فراهم کنند تا ضمن اینکه به تقاضای حداقلی موجود در بازار پاسخ داده می‌شود، احتمال افزایش قاچاق قابل توجه در این حوزه و همچنین رشد جرایمی مانند پولشویی کاهش خواهد یافت.

  • ۰۱/۰۷/۱۹

بازار موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">