ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ورود مرکز پژوهش‌های مجلس،به طرح فیلترینگ

| يكشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۸۶، ۰۵:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

دفتر مطالعات فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طرح جامع سالم‌سازی و ایمن‌سازی فضای مجازی (سایبر) را بررسی می‌کند.

دفتر مطالعات فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس روز دوشنبه با ارسال گزارشی به ایرنا، اعلام کرد که طی هفته‌های اخیر با دعوت از مراجع ذیربط، دفتر اینترنت دادستانی قوه قضاییه، شرکت فناوری اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی اطلاع‌رسانی این پژوهش را آغاز کرده است.

این طرح در مورد "تنها ابزار فنی پیشگیرانه مورد استفاده داخلی"، یعنی "فیلترینگ"، و بررسی ابعاد حقوقی و فنی آن در دستور کار این دفتر قرار گرفته است.

همچنین دیگر راهکارهای نتیجه بخش‌تر پیشگیرانه، به ویژه ارتقای آگاهی عمومی در مورد شیوه‌های بهره‌برداری صحیح از این فضا و آشنایی با آسیب‌ها و تهدیدات جدی آن مطرح شده است.

در این رابطه سلسله گزارش‌های پژوهشی نیز برای آگاهی نمایندگان مجلس تهیه شده است.

اولین گزارش، با عنوان "تاملی بر فیلترینگ، اقدام پیشگیرانه از جرایم رایانه‌ای"، از بعد فنی و جرم‌شناختی این ابزار پیشگیرانه فنی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این گزارش با مقایسه فیلترینگ با اقدامات پیشگیرانه فنی در دنیای فیزیکی و برخی دیگر از راه‌حل‌های فنی پیشگیرانه رایانه‌ای، تلاش کرده علاوه بر وسعت بخشیدن نگاه سیاست‌گذاران این حوزه، با بررسی محدودیت‌های فنی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی آن، آنها را در اتخاذ تصمیمات منطقی‌تر و نتیجه بخش‌تر کمک کند.

در همین راستا قرار است در گزارش دوم، اقدامات برخی کشورها نظیر آمریکا، اتحادیه اروپایی، عربستان و چین مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

در نهایت در گزارش سوم، با نگاهی به تهدیدات بالقوه و بالفعل ناشی از سوء‌استفاده‌های مجرمانه و منحرفانه‌سایبری، فرصت‌های ارزشمندی که از کشورمان سلب می‌شود، بررسی می‌شود.

همچنین با بررسی اقدامات سالم‌سازی و ایمن‌سازی سایبری از سوی دست‌اندرکاران امر، تلاش می‌شود با شناسایی نارسایی‌های فنی، حقوقی و اجرایی موجود، راهکارهای خرد و کلان لازم برای ساماندهی اصولی به دست آید.

  • ۸۶/۰۳/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">