ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزارت ارتباطات فقط به مخابرات پرداخته است

| سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۸۶، ۰۳:۴۰ ب.ظ | ۰ نظر

پیاده‌سازی سیاست‌ کشورهای خارجی در بخش ICT مشکلات ما را در این بخش حل نخواهد کرد.

حمید بابادی‌نیا - عضو هیات مدیره‌ی نظام صنفی رایانه‌یی استان تهران - در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: مهم‌ترین راهکاری که ما را به سمت استفاده از فن‌آوری‌های نوین سوق می‌دهد، اصلاح فرهنگ مدیریتی جامعه است.

او گفت: اگر مدیران جامعه نسبت به این امر که IT ابزاری برای شفاف‌سازی و افزایش رفاه اجتماعی است، اعتقاد پیدا کنند ICT هم در کشورمان ارتقا پیدا می‌کند و احتیاجی هم به الگوبرداری از کشورهای خارجی نداریم.

وی معضل اساسی ICT در کشور را نداشتن تعامل مناسب مدیران دولتی با بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: متاسفانه علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در عمل هیچ بهایی به این مساله داده نمی‌شود، به عنوان مثال دولت تا به حال با نظام صنفی رایانه‌یی کشور که با مصوبه‌ی مجلس، تایید شورای نگهبان و حکم رییس جمهور جهت تعامل دولت و بخش خصوصی در حوزه‌ی ICT ایجاد شده است تعامل مناسبی نداشته است و نه در زمینه‌ی سیاست‌ها و برنامه‌ها مشاوره‌ای با این تشکل صورت گرفته و نه پروژه‌ای به آن محول شده است.

او ادامه داد: در هر صورت ما در همه‌ی موارد به زیرساخت‌ها وابسته‌ایم اما در کشوری که ارتباطات مخابراتی در همه‌ی شهرها و روستاها وجود ندارد، بحث از رشد ICT معنا ندارد، حتی در رابطه با کارت هوشمند سوخت هم مشکلات زیرساختی داریم، البته این مسائل مانع از این نمی‌شود که به دلیل ضعف زیرساخت‌ها IT را گسترش ندهیم، بلکه همه چیز باید با هم حرکت کند.

وی با بیان این که البته در حال حاضر در وزارت ICT و در مطبوعات فقط به مخابرات پرداخته شده و هیچ صحبتی از ICT نمی‌شود، گفت: وزارت ICT فقط ارتباطات نیست و باید به ICT نیز بها داده شود، در حال حاضر نیز همه‌ی پروژه‌های مربوط به IT در مرکز تحقیقات مخابرات متوقف شده که علت اصلی آن ضعف مدیریت است که یکی از معضلات اصلی چنین روندی یاس و نا امیدی جوانان است، به ویژه برای متخصصان IT که رکود پروژه‌ها آن‌ها را به مهاجرت وادار می‌کند و در واقع دوران خشکسالی و رکود IT از سال 84 شروع شده و معلوم نیست تا کی ادامه پیدا می‌کند.

بابادی‌نیا در ادامه خاطر نشان کرد: تنها راه ما این است که دولت با اجرای اصل 44 به سمت کوچک سازی خود پیش برود و با درایت و تفکر صحیح از توان بخش خصوصی استفاده کند البته این روند نباید طوری اجرا شود که پروژه‌ها به ارگان‌های دولتی پیشین برگزار شود و یا پروژه‌ها طوری تعریف شوند که بخش خصوصی توانایی اجرای آن را نداشته باشد، بلکه دولت که صاحب امکانات مالی است این به گفته‌ی او بهتر است که در راستای شفاف‌سازی، قانون مناقصه‌های دولتی بند به بند اجرا و تمامی‌ مراحل اجرای یک مناقصه و شرایط احراز صلاحیت برنده به طور کامل ارایه شود.

عضو هیات مدیره‌ی نظام صنفی رایانه‌یی استان تهران، در پایان یادآوری کرد: IT وسیله‌ی شفاف‌سازی و جلوگیری از تضییع حق محرومان است که با استفاده از این ابزار می‌توان قشر محروم را امکانات بهتری برخوردار کرد.

  • ۸۶/۰۳/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">