ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وعده‌های کاهش قیمت اینترنت در کشور

| چهارشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۰، ۰۷:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

چند سالی است که مسوولان وزارت ارتباطات از کاهش قیمت اینترنت خبر داده‌اند؛ اگرچه این کاهش با توجه به شرایطی که عنوان شده برای شرکت‌های اینترنتی اعمال شده، اما بحث مهم کاهش قیمت برای مردم و کاربران نهایی همچنان محقق نشده است و این سوال وجود دارد که کاربران نهایی چگونه باید از تخفیف تعرفه‌ اینترنت استفاده ‌کنند؟ و آیا لازم نیست بعد از وعده کاهش تعرفه اینترنت، به فکر افزایش کیفیت این خدمت نیز بود؟

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شاید اینترنت در کشور ما، با توجه به تغییرات آن در سطح جهانی، تعرفه روزآمدی ندارد و به گفته کارشناسان بنا بر آمارهای موجود و با استدلال به گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، نوسان معقول کشورهای پیشرو در عرصه ICT، توجه مستقیم به تغییرات این حوزه در ایران ندارد و نسبت به سرعت پایین و قطعی‌های بی‌شمارش، با قیمتی بالا در اختیار کاربران نهایی قرار می‌گیرد.

وزیر ارتباطات که ابتدای امسال از کاهش تعرفه پهنای باند به عنوان هدیه روز ارتباطات نام برد، تصریح کرده بود: هدیه‌ای را به مجموعه دادیم و هزینه‌های پهنای باند اینترنت را به میزان 20 درصد برای جاهایی که مستقیما از شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند دریافت می‌کنند، کاهش دادیم و تقریبا همه‌ اپراتورها پهنای باندشان را از زیرساخت می‌گیرند.

تقی‌پور هم‌چنین گفته بود: ارائه‌ این تخفیف برای شرکت‌های ارایه کننده اینترنت پرسرعت، مشروط است به این که مستنداتی به ما ارائه دهند که این تخفیف را برای کاربرانشان ارائه می‌کنند؛ یعنی هر شرکت ندا که این تخفیف را برای کاربران نهایی‌اش اعمال و اجرایی کند، می‌تواند این تخفیف را از ما بگیرد.

محمود خسروی - مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت - درباره کاهش قیمت اینترنت گفته بود: ما درصدد کاهش قیمت اینترنت هستیم و در این زمینه فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهیم و اگر بخش خصوصی ادعا دارد که می‌تواند اینترنت و پهنای باند را ارزان‌تر از شرکت ارتباطات زیرساخت وارد کند، باید به بحث کیفیت آن نیز توجه شود زیرا ما می‌خواهیم شبکه بهتر، با امکانات و کیفیت بالاتر و درنتیجه امنیت بیش‌تری داشته باشیم و هزینه‌های لازم را نیز در این زمینه صرف خواهیم کرد.

این سوال وجود دارد اگر متولیان نمی‌خواهند هزینه‌های اضافی را برای توسعه کیفی خدمات درباره ارائه پهنای باند مناسب دسترسی به شبکه جهانی اینترنت برای کاربران داخلی صرف کنند، چرا هزینه‌های اضافی را صرف افزایش 100 درصدی پهنای باند اینترنت کشور و نیز توسعه ارتباطات زیرساخت در این باره می کنند ؟

اما معاون پیشین وزیر ICT موضوع‌های غیرفنی و مسائل اقتصادی، فرهنگی را در زمینه کاهش قیمت اینترنت برای کاربران نهایی موثر دانسته و گفته بود: برای این کاهش، باید شرکت‌های مخابرات استانی و مخابرات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت برآورد مناسبی از قیمت تمام شده اینترنت داشته باشد و تا جایی که اختیارات دارند و بتوانند در این زمینه قیمت را کاهش داده یا راه‌کارهایی را مطرح کنند.

کمال محامدپور درباره کاهش قیمت اینترنت برای کاربران نهایی تاکید کرده بود: کاربران اینترنت و شرکت‌های مخابراتی باید همراهی و همکاری لازم را برای کاهش قیمت اینترنت برای کاربران داشته باشند. زیرساخت‌هایی برای این کار باید وجود داشته باشد که در چند سال اخیر این موضوع حل شده و به لحاظ فنی در این زمینه مشکل نداریم؛ از سویی هم طرح ملی شبکه IP مطرح و مناقصه آن توسط شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شده و برنده نیز مشخص شده است.

او سطح درآمد و وضع اقتصادی مردم و در نظر گرفتن این موضوع را در این زمینه مهم دانسته و تصریح کرد:‌ ما باید به نحو مناسبی آن را در سبد کالای مردم قرار دهیم و در این زمینه، همه باید همکاری لازم را داشته باشند.

اما بر اساس گزارش اتحادیه جهانی ارتباطات راه دور، قیمت‌های پهنای باند از سال 2008 تا 2009 به طور جهانی 42 درصد کاهش یافته است. با وجود کاهش قابل توجه در قیمت خدمات ICT در سطح جهانی، پهنای باند اینترنت، دور از دسترس بسیاری از مردم در کشورهای فقیر به‌ویژه در آفریقا مانده است.
برخی شرکت‌های اینترنتی معتقدند که این میزان کاهش آنچنان زیاد نیست که بخواهد در کاهش قیمت نهایی اینترنت برای کاربران نهایی تاثیر داشته باشد و از طرفی هزینه‌ پهنای باند بخش کوچکی از هزینه شرکت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

به گفته یک مدیر شرکت‌ اینترنتی می‌توان گفت که کاهش 20 درصدی قیمت پهنای باند اینترنت با توجه به این که حدود یک چهارم هزینه شرکت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، باید حدود پنج درصد برای کاربران کاهش یابد که البته این رقم بسته به شرکت‌ها متفاوت است.

مدیران شرکتها می‌گویند با توجه به تورمی که هر ساله شاهد آن هستیم و بالا رفتن حقوق و دستمزد افراد و میزان اجاره و تورم در بخش های دیگر، هزینه شرکت‌ها نیز افزایش می‌یابد و با کاهش قیمت پهنای باند برای شرکت‌ها نمی‌توان انتظار زیادی از شرکت‌ها داشت.

این موضوع که کاربران نهایی از این کاهش به چه میزان متنفع می‌شوند، برعهده سازمان تنظیم مقررات است که رگولاتوری نیز در این رابطه تعرفه‌ای تنظیم و به ارائه‌کنندگان خدمات ابلاغ کرد و در این تعرفه‌ها میزان کاهشی که به واسطه این 20 درصد باید برای کاربران نهایی اعمال شود، مشخص شده است و نظارت بر این موضوع هم توسط خود سازمان صورت می‌گیرد اما چگونه؟

و همچنان این سوال وجود دارد که چه زمانی اینترنت، برای مردم ارزان‌تر می‌شود؟ آیا رشد 100 درصدی پهنای باند اینترنت کشور تاثیری مستقیم بر توسعه دسترسی 100 درصدی مردم به اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت دارد؟

  • ۹۰/۰۴/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">