ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وقتی فناوری فضا را تسخیر می‌کند

| يكشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

فناوری‌های کامپیوتری این روزها برای بسیاری از علوم حکم یک کاتالیزور قوی را پیدا کرده‌اند و به پیشرفت علوم در تمام زمینه‌ها کمک می‌کنند. امروزه پزشکان از دوربین‌های بسیار کوچک در انجام عمل‌های جراحی بهره می‌گیرند، در ورزش استفاده از گجت‌های هوشمند برای تعیین میزان آمادگی ورزشکاران به امری عادی بدل شده و حتی شیوه‌های آموزشی مدارس جهان هم روز به روز بیشتر از قبل متکی به تکنولوژی‌های روز می‌شوند. در این میان علوم فضایی هم با توجه به گستردگی بالا و لزوم انجام محاسبات دقیق برای تعیین فواصل کرات و ستارگان از یک سو و برای ساخت سفینه‌های فضایی از سوی دیگر تکنولوژی برایشان تبدیل به عاملی تعیین‌کننده شده است و به همین بهانه قصد داریم در این یادداشت نگاهی به برخی از مهمترین استفاده‌های تکنولوژی کامپوتری در علوم فضایی داشته باشیم.

یافت فضاپیماها در فضای بالای جو: پیدا کردن جای دقیق یک فضاپیما در فضای بی‌انتهای کیهانی کار بسیار دشواری است و همچنین یافت محل سیارات و دیگر اجرام شناور در فضا، نیز به محاسبات دقیق و سختی نیاز دارد. اگر انسان بخواهد بدون استفاده از کامپیوتر این محاسبات را انجام دهد می‌بایست ماه‌ها و شاید سال‌ها وقت خود را صرف این کار کند اما رایانه‌ها به راحتی این محاسبات را به طور کاملا دقیق و به دور از هرگونه خطای انسانی انجام می‌دهند.

تولید فضاپیماها: قبل از تولید فضاپیما، باید مدل آزمایشی  آن ساخته و تست شود. ساختن مدل به صورت انسانی نیازمند هزینه‌های بسیار بالایی است و مهندسان برای طراحی دستی مدل هزینه‌های هنگفتی را درخواست می‌کنند. اما کامپیوترها با صرف هزینه بسیار کمتر این کار را در زمان بسیار کوتاه‌تری نسبت به انسان‌ها به انجام می‌رسانند.

هدایت فضاپیماها از راه دور: یک فضاپیما قبل از آن که به فضا پرتاب شود  باید در مسیر از پیش تعیین‌شده‌ای حرکت کند که طبیعتا احتمال منحرف شدن آن هم در طول مسیر وجود دارد. کامپیوترهای درون فضاپیماها در صورت بروز خطا این خطاها را کشف کرده، محاسبات لازم را انجام داده و سپس فضاپیما را به مسیر خود باز می‌گردانند. علاوه بر این در فضاپیماهای بدون سرنشین هم از سیستم‌های کامپیوتری برای هدایت استفاده می‌شود که نقش تکنولوژی‌های کامپیوتری در آنها انکارناشدنی است.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۰۴/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">