ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره ارائه محتوای کمک آموزشی بخش خصوصی در شبکه شاد گفت: در این شرایط امکان نظارت کامل آموزش و پرورش فراهم می‌شود و فضایی در اختیار بخش خصوصی برای ارائه خدمات قرار می‌گیرد.
به گزارش تسنیم، به تازگی آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامه ارائه خدمات افزوده در شبکه شاد به دنبال عرضه محتوای کمک آموزشی پولی در این بستر است؛ بر اساس دستورالعمل و توضیحاتی که تاکنون ارائه شده است به نظر می‌رسد در شبکه شاد محتوای تولیدی وزارت آموزش و پرورش به صورت رایگان، در کنار محتوای پولی بخش خصوصی به دانش‌آموزان عرضه شود.

البته پیش از این خانواده‌ها گاه با الزام مدارس و گاه به دلیل محتوای ناکافی کتاب‌های درسی به سمت خرید کتاب‌های کمک درسی موجود در بازار می‌رفتند یا اینکه مؤسسات کنکور با ورود به مدارس در پایه دوازدهم کلاس‌های تقویتی و تست برگزار می‌کردند، بنابراین دسترسی به این بازار برای خانواده‌ها دشوار نبود و معلوم نیست چه ضرورتی داشت بازار کمک آموزشی به بستر شبکه شاد وارد شود؟

از سوی دیگر این نگرانی مطرح است که با شکل گرفتن این بستر در شبکه شاد، معلمان و مدارس بیش از گذشته دانش‌آموزان و خانواده‌ها را به خرید کتاب‌های کمک آموزشی برخی ناشران ملزم کنند و باز هم منافع دانش‌آموزان و خانواده‌ها قربانی کسب درآمد شود.

در حالی که آموزش و پرورش به دنبال ایجاد کسب و کار اینترنتی در بستر شبکه شاد است، منتقدان معتقدند ارائه خدمات افزوده در بستر شبکه شاد از نظر کیفی به نفع مردم نیست و ارائه محتوای تولیدی آموزش و پرورش در کنار محتوای تولیدی بخش خصوصی منجر به رقابت و ارتقای کیفیت نخواهد شد و مردمی که انتخاب دیگری به جز شاد ندارند، به سمت خرید محتوای پولی سوق داده شده و آموزش و پرورش با توسل به کلیشه وزارتخانه بی‌پول و معلمان آموزش ندیده از ارتقای کیفیت محتوای رایگان دست خواهد کشید.

در همین رابطه «محمود حبیبی» مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره ورود خدمات افزوده به شبکه شاد گفت: دستورالعمل مشارکت بخش عمومی و بخش دولتی در شبکه شاد ابلاغ شده است؛ این دستورالعمل بر مبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی است که وزارت آموزش و پرورش را مکلف به فعالیت بخش خصوصی و غیردولتی در شبکه شاد کرد.

وی افزود: برنامه آموزشی مصوب براساس برنامه درسی همانند گذشته به صورت رایگان ارائه می‌شود اما در کنار این قرار است خدمات افزوده توسط بخش خصوصی به شبکه شاد اضافه شود، این خدمات همراستا با برنامه درسی مصوب است اما الزاماً جزو برنامه‌های مصوب نیست.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: بخش خصوصی می‌تواند در حوزه کلاس‌ها و محتواهای کمک آموزشی، آموزش‌های مهارت‌محور، مشاوره‌های آموزشی یا مددکاری، جشنواره‌ها و نرم‌افزارهای کتابخوان فعالیت داشته باشد.

حبیبی در پاسخ به این پرسش که دانش‌آموزان تا پیش از این به بازار کتاب‌های کمک آموزشی و کلاس‌های کنکور بخش خصوصی که در مدارس برگزار می‌شد، دسترسی داشتند چه لزومی به ورود این بازار به شبکه شاد بود؟ گفت: در این شرایط وزارت آموزش و پرورش می‌تواند بر محتوای ارائه شده توسط بخش خصوصی و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند نظارت کامل داشته باشد؛ همچنین فضایی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا بتواند خدمات خود را ارائه دهد.

وی متذکر شد: استفاده از خدمات افزوده برای دانش‌آموزان کاملاً اختیاری است همچنین قراردادهایی که با بخش خصوصی بسته می‌شود در راستای توسعه عدالت آموزشی است همچنین نظارت بر نحوه عقد قرارداد و تعیین هزینه‌ها با وزارت آموزش و پرورش است.

حبیبی درباره اینکه ارائه محتوای بخش خصوصی در شبکه شاد باعث کوتاهی آموزش و پرورش از ارتقای کیفیت محتوای آموزشی رایگان نخواهد شد؟ گفت: بخش خصوصی در حوزه آموزش رسمی و مصوب حق فعالیت ندارد و آموزش و پرورش مکلف است همانند گذشته این خدمات را رایگان ارائه دهد.

وی بیان کرد: برخی شرکت‌های خصوصی ممکن است خدمات زیرساختی ارائه دهند به عنوان مثال ممکن است مؤسسه‌ای در حوزه LMS فعالیت داشته باشد که می‌تواند خدمات خود را به بخش‌های متقاضی و فعال در حوزه محتوا و کلاس‌های کمک آموزشی ارائه دهد.

  • ۰۰/۱۲/۲۲

شبکه شاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">