ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پاسخ تند افرانت به شرکت ارتباط مشترک شهر

| سه شنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۶:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

یک شرکت اینترنتی در پاسخ به بیانیه شرکت ارتباطات مشترک شهر در مورد ایجاد اختلال در اینترنت و خدمات عمومی 58 سازمان و شرکت، بیانیه مطبوعاتی خود را صادر کرد.

در بیانیه شرکت افرانت آمده است: در شرایطی که با مساعدت مسوولان مختلف در دولت، شورای شهر، فرمانداری و دستگاهای نظارتی و با ورود موثر و دستور مستقیم شهردار  تهران جهت رفع مشکل در اسرع وقت در روز گذشته، فرایند رفع مشکل قطعی اینترنت و خدمات عمومی 58 شرکت و سازمان با تلاش شبانه روزی پرسنل  شرکت در آخرین ساعات کاری سال برای تحویلگیری و برپایی مجدد دکل و نصب رادیوهای مخابراتی بر روی آن و راه‌اندازی مجدد خدمات سازمانهای مزبور ادامه داشت، شرکت ارتباطات مشترک شهر که وظیفه تسهیل وکمک به برقراری ارتباطات شهری را بر عهده دارد، بجای انجام دستورات صادره و همکاری در جهت حل رفع مشکل مبادرت به صدور بیانیه‌ای نمود که موجب توقف کامل عملیات نصب دکل و برقراری مجدد خدمات سازمانهای مزبور بدلیل احتمال تخریب مجدد ان از سوی شرکت ارتباطات مشترک شهر شد.

صرفنظر از مشکل پیش امده برای سایت ایمیدرو که با درایت و دخالت مسولین ذیربط انشاالله مرتفع خواهد شد، بدلیل وجود مطالب خلاف واقع و موهن در بیانیه شرکت ارتباطات مشترک شهر، پاسخ شرکت افرانت جهت اطلاع عموم بشرح زیر اعلام می‌شود:

1- این شرکت بعنوان اولین شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت با دسترسی مستقیم از طریق ماهواره به backbone شبکه اینترنت بین الملل از بیست سال قبل و اصولا سالها پیش از تاسیس شرکت ارتباطات مشترک شهر، خدمات اینترنتی خود را از طریق خطوط استیجاری مخابرات موسوم به Leased Line و پس از جمع اوری خطوط مزبور توسط مخابرات بدلیل ظرفیت پایین انها، از طریق رادیو های نصب شده بر روی دکلهای مخابرتی ارایه می‌کند و سایر شرکتهای اینترنتی نیز بدلیل وجود مشکل زیرساخت مخابراتی موسوم به فرسنگ اخر (Last Mile)، برای برقراری ارتباط با سازمانها یا شرکتهای مصرف کننده خدمات سرویسهای اینترنت پرسرعت اختصاصی از همین روش استفاده می‌کنند و لذا با وجود صدها دکل مشابه در سطح شهر تهران معلوم نیست چه مشکلی در مورد دکل ایمیدرو وجود داشته که موجب قطع ان در اخرین ساعات اخرین روز کاری سال و در شرایطی که ادارات بدلیل تقارن زمان انتخاب شده با اغاز تعطیلات رسمی کشور تنها از طریق الکترونیکی قادر به ارایه خدمات و انجام و پایش امور تحت نظر خود هستند شده است. اثار این اقدام غیر مدبرانه در قطع سرویس های عمومی سازمانهای مهم حاکمیتی و دولتی و عام المنفعه هنوز برطرف نشده و قطعا مسولیت قانونی پاسخگویی در مورد خسارات وارده بر عهده مجریان آن است.

٢-در خصوص ادعای واهی ناایمن و غیر استاندارد بودن دکل ایمیدرو و به خطر انداختن سلامت شهروندان که برای اولین بار اولین بار در بیانیه مطرح شده، لازمست مستندات فنی و رسمی مربوطه که مبنای این ادعای خلاف واقع است ارایه شوند. لازم به ذکر است کلیه دکلهای مخابراتی شرکت مذکور بدلیل رعایت اصول فنی و مهندسی و الزامات ISO در برپایی و نگهداری انها در طول بیست سال گذشته در مقابل شرایط نامساعد جوی و عوامل قهری از قبیل زلزله، صاعقه وطوفان با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت مقاومت نموده و در طول بیست سال حتی یک مورد مشکل بوجود نیامده است.
٣- مناسب است شرکت ارتباطات مشترک شهر که شرکت‌های مشابه آن در سراسر دنیا وظیفه ایجاد دکل در نقاط مناسب شهر و اجاره آن به اپراتورهای مخابراتی با هدف پرهیز از هزینه‌های دوباره برای ایجاد دکل‌های تکراری در سطح شهر توسط اپراتورهای مختلف و کمک به حفظ زیبایی شهر و صرفه جویی وقت و هزینه برای تمام اپراتورهای مخابراتی در ارایه خدمات خود به مردم را برعهده دارند، اماری از دکلهایی که برای تقویت ارتباطات رادیویی در شهر از زمان تاسیس خود ایجاد و در اختیار اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های اینترنتی (که شدیدا علاقمند و نیازمند به دریافت چنین سرویسی هستند) قرار داده است ارایه کند. همچنین با توجه به اشاره آن شرکت به غیر قانونی بودن دکل مستقر در ایمیدرو مناسب است امار کل دکلهای مخابراتی قانونی و غیر قانونی مورد استفاده شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی شهر تهران (اعم از ISP،ISDP وFCP) و تعدادی از آن‌ها که موفق به دریافت مجوز از شرکت ارتباطات مشترک شهر برای دکل خود شده‌اند را با ذکر نام شرکت‌های دریافت کننده مجوز و تعداد مجوز صادره برای ایشان برای اطلاع اعضای محترم شورای شهر و تنویر افکار عمومی ارایه کند.

٤- در خصوص دکل ایمیدرو بدلیل افزایش فشار شرکت ارتباطات مشترک شهر برای جمع آوری آن، مکاتبات مختلف برای کسب مجوز از شرکت مزبور انجام و تقاضای وقت جهت ملاقات گردید که نه تنها مجوز صادر نشد بلکه حتی از دادن وقت ملاقات در سطح مدیران پایین دست و پاسخ به درخواست شرکت برای دادن مهلت انتقال رادیوها نیز خودداری شد. نهایتا بدلیل نزدیکی به پایان سال و احتمال تخریب دکل ایمیدرو وقطع سرویس 58 سازمان و شرکت نامه شماره 61881/95 در تاریخ 16 اسفند 1395 با ذکر لیست کامل شرکتهای متاثر از تخریب دکل و اثار سوء ان به مدیریت شرکت ارتباطات مشترک شهر ارسال و برای جلوگیری از بروز وقفه در خدمات مراکز مزبور تقاضای مهلت برای تعیین سایت جایگزین و صدور مجوز برای نصب دکل بر روی آن و انتقال رادیوهای موجود به محل جدید صادر شد که هیچگونه پاسخ مثبت و اقدامی را ازسوی شرکت ارتباطات مشترک شهر بدنبال نداشت.

٥- در خصوص ادعای واهی عدم استفاده از فیبر بدلایل منفعت طلبانه ضمن حفظ حق اقدام قانونی علیه مسوولان مقصر در تخریب دکل ایمیدرو و مطالبه زیانهای مادی و معنوی ناشی از ان، عدم اطلاع شرکت ارتباطات مشترک شهر از مشکلات ارتباطی فرسنگ اخر که کلیه ارایه دهندگان خدمات اینترنت بدلیل ان مجبور به ارایه سرویس از طریق رادیو هستند و طرح ادعاهای بی اساس از قبیل استفاده از رادیوهای اماتوری و غیره در رسانه‌های عمومی برای تشویش افکار عمومی بجای ان باعث تعجب و تاسف است. لازم بذکر است این شرکت اینترنتی مانند سایر شرکتهای FCP در سالجاری مبلغ بیست میلیارد تومان بعلاوه سالانه سه درصد از درامد خود را برای دریافت پروانه FCP پرداخت کرده است تا بتوانند بصورت قانونی دکل‌های مخابراتی خود را نصب و ارایه سرویس کند. در خصوص ادعای خلاف واقع استفاده از رادیوهای اماتور نیز لازم بذکر است این شرکت برای ارتباطات رادیویی خود از رادیوهای مجاز و نیز فرکانسهایی که بر اساس پروانه به شرکت های FCP واگذار می‌شود استفاده می‌کند و هدف واقعی از ذکر مطالبی تحت عنوان رادیوی اماتوری و غیر مجاز و غیره در بیانیه مزبور با علم به خلاف واقع بودن این مطالب مشخص نیست.


٦- در مورد اظهارات موجود در بیانیه مبنی بر اینکه "بر اساس مقررات ارائه سرویسهای مخابراتی (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی)، شرکت‌های صاحب دکل باید هر ساله حداقل 10 درصد ارتباطات رادیویی را به بستر فیبر نوری منتقل کنند و ارتباطات اینترنتی با اهمیت خصوصاً ارتباطات دولتی و حاکمیتی را قطعاً از طریق ارتباطات فیبر نوری و با هاستینگ دیتاسنتر ملی ارائه کنند"، مناسب است شرکت ارتباطات شهر شماره و تاریخ مصوبه فوق را اعلام کند تا مسایل برای عموم بیشتر مشخص شود. در مورد دیتاسنتر ملی هم جهت اطلاع مدیران شرکت ارتباطات مشترک شهر پروژه دیتاسنتر ملی سالهاست متوقف شده و سیاست دولت استفاده از دیتاسنترهای بخش خصوصی است که مهمترین ان متعلق به افرانت است که در تابستان سال جاری توسط وزیر ارتباطات و فن اوری اطلاعات بعنوان یکی از ارکان شبکه ملی افتتاح شد.

٧- در خصوص عدم جواز این شرکت اینترنتی برای تداوم استفاده از دکل ایمیدرو که از سال ١٣٨٥ برای ارایه سرویس اینترنت به مشترکین این شرکت مورد استفاده قرار دارد لازم به ذکر است بدلیل اعلام مدیریت شرکت ارتباطات شهر به ایمیدرو مبنی بر اینکه به غیر از افرانت به هر شرکتی می‌تواند سایت خود را اجاره دهد، قرارداد اجاره با گذشت سه ماه از زمان ختم ان هنوز تمدید نشده است. علت مخالفت شرکت ارتباطات مشترک شهر با صدور مجوز استفاده از دکل ایمیدرو برای شرکت و همزمان اعلام امادگی برای واگذاری مجوز نصب دکل جدید به شرکت جدید از سوی شرکت ارتباطات مشترک شهر که در بیانیه خود به ان (بدون ذکر نام شرکت مزبور) اشاره کرده مشخص نیست و با توجه به ضرورت شفاف سازی فعالیت شرکتهایی که از منابع عمومی استفاده می‌کنند مناسب است نام شرکت جدید و علت این برخورد دوگانه از سوی ان شرکت در صدور مجوز استفاده از دکل برای شرکتهای مختلف اعلام شود.

٨- در مورد اظهارات مندرج در بیانیه مبنی برای القای اینکه کسب مجوز از فرمانداری برای تخریب دکل انجام شده، بر اساس استعلام بعمل امده، فرمانداری تهران صرفا ضوابط را تصویب و اصولا از ورود به مصادیق و صدور مجوز قلع و قمع دکل چه مورد سایت ایمیدرو و چه هر سایت دیگری خودداری میکند.

در خصوص صدور دستور رفع مشکل، با یاداوری اینکه با قطع دکل هر شرکت اینترنتی، ارایه خدمات الکترونیکی دهها شرکت و سازمان بر بستر شبکه ملی اطلاعات بطور همزمان قطع می‌شود، جای این سوال باقیست که چرا از میان صدها دکل فاقد مجوز در سطح شهر، شرکت ارتباطات مشترک شهر تنها این دکل حساس و مرتبط به سازمان‌ها و شرکتهای مهم حاکمیتی، دولتی و خصوصی را در این زمان تخریب کرده است؟ چرا این شرکت دکل‌های قانونی برای استفاده شرکت‌های اینترنتی فراهم نکرده است؟ چرا مجوزهای استفاده از دکل بصورت گزینشی صادر می‌شوند؟ چرا زمان لازم برای انتقال دکل و رادیوها داده نشده؟ چرا بر خلاف وظایف قانونی محوله، شرکت ارتباطات مشترک شهر راسا از طریق پیمانکار تخریب وظیفه جمع اوری دکل را راسا آن‌هم در آخرین ساعات کاری سال بر عهده گرفته و علیرغم دستور صادره عملیات تخریب را متوقف نکرده است؟ و نهایتا چرا علیرغم دستور صریح مافوق هنوز از صدور مجوز و همکاری برای راه اندازی مجدد سرویس خودداری می‌کند و پاسخگو نیست؟

با این نوع برخوردها آن هم در شرایطی که دستور رفع مشکل از سوی مدیران ارشد صادر شده معلوم نیست چگونه قرار است اقتصاد مقاومتی که پایه‌های آن بر توسعه کارآفرینی و صنایع دانش بنیان و ارتقای بهره وری از طریق توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) استوار است و همچنین توسعه شبکه ملی اطلاعات که ایجاد آن با استفاده از ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی در دستور کار جدی دولت برای استفاده مردم از خدمات دولت الکترونیکی و تسهیل دریافت خدمات برای امور جاری و کسب و کار ایشان از این طریق قرار دارد، تحقق یابد؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">