ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پاسخ های نگران کننده

| چهارشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۸۴، ۱۰:۳۶ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - دیروز و در حاشیه اجلاس WSIS تهران با پول ورهوف معاون آیکان در خصوص موضوع داغ تحریم های اطلاعاتی گپ کوتاهی زدیم و خوب جواب های جالبی نیز شنیدیم. البته ذکر این موضوع هم خالی از لطف نیست که ایرانی ها از اعضای آیکان فرد دیگری را برای حضور در این اجلاس دعوت کرده بودند چرا که به هیچ وجه تصور نمی کردند فردی در حد معاون آیکان دعوت آنها را بپذیرد ولی زمانی که دعوت نامه ایران برای فرد دیگری در آیکان ارسال شده بود آیکان اعلام کرده که به جای فرد مورد نظر ایران معاون این مجموعه را به ایران خواهد فرستاد که خوب این اتفاق نیز افتاد.

محور پرسش ها نیز به موضوع تحریم ها ختم می شد و زمانی که از معاون سازمان آمریکایی آیکان که خود آلمانی است پرسیدیم در شرایطی که هاست های آمریکایی هر لحظه سایت های ایرانی را در معرض تهدید قرار می دهند و امکان هر نوع تحریم و برخورد یکطرفه می رود، نظر شما چیست؟ پاسخ صریح و ساده ای داد: معاون آیکان گفت :" شما می توانید به هاست های اروپایی مراجعه کنید" و به این ترتیب صورت مساله را به راحتی پاک کرد و وقتی از او پرسیدم اگر اروپایی ها نیز با آمریکایی ها هم سو وپیمان شوند تکلیف چیست فقط شانه های خود را بالا انداخت.

اگرچه سوالات متعدد دیگری را نیز از وی پرسیدیم ولی همین موضوع و شکل پاسخ ها بسیار نگران کننده بود. اگرچه آیکان بیشتر سرگرم کار روی مسایل فنی و تکنیکی راهبری اینترنت است ولی این شکل پاسخ دادن به نگرانی کشورهایی همچون ایران در خصوص احتمال تحریم های اطلاعاتی موضوع را پیچیده تر می کند.

لذا به نظر می رسد با این وضعیت ایران باید در فاز بعدی با برنامه ای به مراتب جدی تر وارد اجلاس شده و خواسته های خود را با جدیت بیشتری پیگیری کند. به نظر نگارنده محور اصلی صحبت های ایران در زمینه جامعه اطلاعات باید روی تحریم اطلاعاتی متمرکز باشد. چراکه بعید به نظر می رسد که با وضع موجود کسی به فکر موضوع تحریم اطلاعات باشد. اگرچه هیچ کدام از برنامه های اجلاس WSIS ضمانت اجرایی ندارند و اینجاست که مسوولان باید به هر ترتیب ممکن و از مجراهای بین المللی روی نگرانی ها و خواسته های خود پافشاری کنند.

(عکس از آرش کریم بیگی)

  • ۸۴/۰۳/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">