ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پراتور دوم تلفن همراه : رویا یا واقعیت؟

| يكشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۸۴، ۱۲:۲۷ ب.ظ | ۱ نظر

احمد مظلوم* - موضوع بزرگترین سرمایه گذارى خارجى بعد از انقلاب اسلامى در کشور یعنى اپراتور دوم تلفن همراه (ایران سل) هنوز در کانون توجه رسانه هاى تخصصى قرار دارد و على رغم مسائل آشکار درمورد حذف برنده قانونى مناقصه (ترک سل) از این پروژه به نظر مى رسد کنسرسیوم آسیاى شرقى بطور قطعى از ایران سل کنار گذاشته نشده است.
هر چند وزیر ارتباطات دو هفته پیش اعلام کرده بود که این وزارت خانه نظر نهایى خود را در آخر مهر ماه جارى اعلام خواهد کرد و از رسانه ها درخواست کرده بود تا آن موقع چیزى در این مورد ننویسند اما مصاحبه امروز (شنبه) مخبر معاون بنیاد در مصاحبه با خبرگزارى ایلنا به نکات جدید و در عین حال ضد و نقیضى اشاره کرده است.

او در این مصاحبه با وجود اینکه اعلام کرده است که تا پایان هفته آتى مذاکرات با ام تى ان نهایى خواهد شد،‌گفته است: باید تا پایان مهر ماه یکى از ۴ شریک خارجى یعنى ترک سل ، ام تى ان ، الوطنیه و یا اورازکام بعنوان شریک قطعى ایران سل انتخاب شوند. مخبر همچنین گفته است: ام تى ان تا پایان مهر وقت دارد نسبت به واریز مبلغ حق لیسانس (۳۰۰ میلیون یورو) اقدام نماید.
وى همچنین تاکید کرده که مقامات سیاسى مانند مجلس، شوراى عالى اقتصاد و وزارت خانه هر تصمیمى بگیرند به آن عمل خواهند کرد. مخبر و محمود زاده حدود یک ماه پیش نیز اعلام کرده بودند که ظرف مدت یک هفته با ام تى ان قرارداد امضا خواهند کرد و چند هفته بعد از آن گفته بودند که ام تى ان پول خود را واریز کرده است در حالى که مصاحبه امروز مخبر حکایت از خلاف این اظهارات دارد و علت اصلى این ضد و نقیض گویى ها در مورد بزرگترین سرمایه گذارى خارجى بعد از انقلاب اسلامى هنوز مشخص نیست.
واقعا پشت پرده ایران سل چه ماجرایى قرار دارد که باعث شده است یک قراردادى که مى توانست ظرف یک سال اجرایى و عملیاتى شود ، گرفتار زمانى ۵ ساله شده است. نکته جالب توجه این است که این پروژه بطور غیر مستقیم صد ها هزار شغل ایجاد مى کند و علاوه بر آن مردم کشورمان بعد از سالها در بخشى از تکنولوژى به روز مى شوند و موبایل دیگر یک کالاى لوکس نخواهد بود. هر طور محاسبه شود این پروژه براى مردم، دولت (درامدى ۱۶ میلیارد دلارى) و نظام در بعد خارجى از اهمیت و منافع فراوانى برخوردار است که متاسفانه مشخص نیست چه دستى با تعویق اجرایى شدن این پروژه سود خواهد برد .
اگر مسائل پشت پرده این قرارداد را نادیده بگیریم چند نکته در این ماجرا جالب و قابل توجه است. که یکى از آنها دلائل کنار گذاشتن ترک سل از سوى شرکاى داخلى و نه مجرى پروژه (وزارت ارتباطات) است. معمولا در دنیا مجرى یک پروژه یا طرح است که باید درمورد نحوه اجرایى پروژه تصمیم بگیرد که متاسفانه در کشور ما قضیه به گونه دیگرى است. نکته جالب دیگر این ماجرا عدم توافقشرکاى داخلى با ام تى ان است.
البته مدیران شرکت هاى ایرانى صحبت هاى زیادى درمورد دستیابى به توافق با شرکت افریقایى داشته اند اما اظهارات امروز مخبر حکایت از خلاف این اظهارات را دارد و همانگونه که از حدود دو ماه پیش دو شریک ایرانى ایران سل اعلام کرده اند ظرف؛یک هفته آتى؛ به توافق نهایى خواهند رسید، به نظر مى رسد این شرکت نیز به همین سادگى حاضر به پذیرش شرایط غیر اقتصادى در این پروژه نمى باشد.
نگرانى از این وضعیت زمانى بیشتر خواهد شد که حرکت فعلى مدیران داخلى به سمتى سوق یابد که کل مناقصه باطل و کشور و مردم دوباره براى سال هاى سال از دستیابى به این تکنولوژى عقب بمانند. و باید پرسید چه کسانى مسئول این عقب افتادگى هستند و آیا هیچگاه چهره آنها براى مردم مشخص خواهد شد.

منبع : آی تی ایران

  • ۸۴/۰۷/۱۷

نظرات  (۱)

مقاله خوبی است امیدواریم که به نفع مردم شود هر طور ممی شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">