ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ضوابط موافقتنامه سطح خدمات ارتباطی کشور (SLA) تصویب و به مرحله اجرا رسید تا از این پس کاربران بتوانند در صورت نیاز در چارچوب توافق با خدمات دهندگان ارتباطی از سرویسهای مطلوب و با کیفیت برخوردار شوند و پس از سالها حقوق مصرف کنندگان اینترنت تامین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، چارچوب موافقتنامه سطح خدمات ارتباطات داده‌ها با استناد به بند 9 ماده 6 اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به منظور شفاف‌سازی کیفیت خدمات در مقابل هزینه‌های آن در شبکه‌های ارتباطات داده‌ها و رعایت حقوق مشتریان از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که رعایت این ضوابط تعیین شده هم اکنون لازم الاجرا اعلام شده است.

از الزامات این مصوبه تعهد اپراتور به فراهم کردن سامانه لازم برای اندازه ‌گیری پارامترهای کیفیت سرویس برای کاربر است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در صورت لزوم مراجع و استانداردهای مربوط به اندازه‌گیری پارامترهای کیفیت سرویس را اعلام خواهد کرد و کاربر موظف خواهد بود براساس استانداردهای اعلام شده پارامترهای کیفیت سرویس خود را اندازه‌گیری کند.

ضوابط این مصوبه پس از پایان سال 1390 با توجه به بازخوردهایی که از طرف سرویس دهنده‌ها و سرویس گیرنده‌ها به سازمان تنظیم مقررات خواهد رسید بازنگری خواهد شد و در شرایط اختلاف، رگولاتوری مرجع داوری حل اختلاف خواهد بود.

جزئیاتی از توافقنامه سطح دسترسی خدمات

SLA مخفف " Service Level Agreement " یا همان توافق کتبی بین تامین کننده، توزیع کننده، عرضه کننده و مصرف کننده نهایی خدمات اینترنت و اینترانت است که با توجه به کیفیت سطح خدمات، نحوه اندازه گیری جبران خسارت تخطی از سطح خدمات و ضمانت های اجرایی در آن تعیین می شود.

در این توافقنامه کاربر باید سطح دسترسی خود را انتخاب کرده و به ازای آن هزینه بهره مندی از این سرویس را پرداخت کند؛ پس از آن، چنانچه میزان قطعی دسترسی وی نسبت به این توافقنامه بیشتر شود شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تامین کننده خدمات یا سرویس دهندگان اینترنتی باید خسارت این قطعی را بپردازند.

گفته می شود که قطعی های ناشی از حوادث طبیعی و قطعی هایی که به واسطه خرابی تجهیزات خدمت گیرنده باشد شامل SLA نمی شود. همچنین قطعی هایی که بنا به درخواست سرویس گیرنده باشد و قطعی هایی که ناشی از عدم پرداخت صورتحساب باشد شامل این توافق نامه نشده و قطعی هایی که به دلیل صدور حکم قضایی و یا سایر مراجع ذی صلاح باشد نیز مشمول پرداخت تعرفه توافق شده نخواهد بود.

هرگونه توافق اضافه بر شرایط مندرج در این مصوبه بین سرویس دهنده و گیرنده نیز با رعایت شرایط رقابتی و حقوق طرفین بلامانع است و در این حالت سازمان تنظیم مقررات نسبت به توافقات اضافی تعهدی نخواهد داشت.

تامین حقوق مصرف کنندگان اینترنت در کشور

تصویب ضوابط و مقررات موافقت نامه سطح خدمات برای ارایه مطلوب خدمات واگذاری لینک های ارتباطی در شبکه های زیرساخت کشور و شبکه انتقال استانی و شهری برای فعالان بخش دولتی و غیر دولتی صورت گرفته است.

به اعتقاد کارشناسان تصویب SLA گامی بلند از سوی رگولاتوری برای هرچه بیشتر قانونمند کردن شرکتهای دولتی در ارائه امکانات و همچنین دفاع از حقوق بخش خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در قبال دولتی ها و نیز دفاع از حقوق کاربران در مقابل این دو بخش خواهد بود.

تدوین و تصویب SLA را می توان از جمله اقداماتی برشمرد که امنیت فضای سرمایه گذاری در کشور را بیش از پیش تضمین می کند و موجب ارتقاء بیشتر کیفیت خدمات مخابراتی و ارتباطی در سطح کشور خواهد شد.

  • ۸۹/۰۷/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">