ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پشیمانی دو هفته‌ای خریداران ساعت هوشمند!

| دوشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

سال‌ها پیش یکی از اقوام قید ماندن در فرنگ را زد و پس از سال‌ها زندگی در کانادا به ایران بازگشت. البته او تمام وسایل زندگی‌اش را هم با خود آورده بود. در میان انبوه وسایل عجیب و غریبی که با خود آورده بود، یک سیستم صوتی بسیار بزرگ هم وجود داشت که ارتفاع آن تقریبا از سطح زمین یک متر و نیم می‌شد. اما این سیستم صوتی یک تکه نبود و از روی هم گذاشتن چند محصول یک برند روی هم درست شده بود.

بار اول که آن سیستم را دیدم احساس قرار گرفتن در کابین یک خلبان را داشتم که با انبوهی از دکمه‌ها، نمایشگرها و خروجی‌ها مواجه است. برای پخش یک آهنگ به درستی نمی‌دانستی در کدام طبقه، کدام دکمه را باید بزنی. سردرگم چند دکمه را زدم، هیچ اتفاقی نیفتاد تا آنکه فامیل آمد و با خنده یک دکمه را زد موسیقی پخش شد.

بعد هم گفت، همین یک دکمه را بزن همیشه، باقیش مهم نیست! گفتم یعنی چه؟ پس این تشکیلات عریض و طویل چیست که فقط کمی کوتاه‌تر از من است؟!

خیلی با حوصله شروع کرد از طبقه اول آن سیستم صوتی به من توضیح دادن که ماجرا از چه قرار است. برای آنکه به خوبی در ذهنتان مجسم کنید باید بگویم این سیستم 7 تکه بود و از پایین تا قسمت ششم را برای نخستین بار در عمرم می‌دیدم.

در واقع 5 بخش این سیستم صوتی هرگز حتی پایشان هم به ایران نرسیده بود و ما فقط طبقه ششم یعنی نوار کاست و هفتم یعنی CD را در ایران دیده بودیم.

فامیل با حوصله می‌گفت، هر کدام از این سیستم‌ها (آن پنج طبقه اول) بیشتر از یکسال هم دوام نیاوردند و بلافاصله، فناوری و نوارهای جدید عرضه می‌شدند. تا این که سرانجام نوار کاست آمد و سال‌ها باقی ماند، حالا هم این CDها آمده‌اند و دیگر خبری از نوارها هم نیست.

در واقع او نیز اگر اندکی و فقط اندکی صبر می‌کرد، می‌توانست پول خود را صرف امور بهتری کند.

سال‌ها گذشته و من همچنان شاهد طبقاتی هستم که در دنیای فناوری می‌آیند و می‌روند. از مرگ ماشین‌حساب‌ها، دوربین‌های آنالوگ، MP3 پلایرها گرفته تا خیلی چیزهای دیگر.

در واقع این موضوعی است که ما همیشه به شما گفتیم و بازهم خواهیم گفت که خیلی سریع به سمت محصولات جدید نروید و باور کنید، اگر کمی دیرتر اقدام به خرید این محصولات بکنید، نه گرانتر می‌شوند و نه تمام!

در جدیدترین نمونه اما، نتایج بررسی‌هایی که اخیرا از سوی چند شرکت و مرکز تحقیقاتی انجام شده، نشان می‌دهد، اکثر خریداران ساعت‌های هوشمند و دستبندهای هوشمند، حداکثر دو تا سه هفته بعد از خرید، دیگر از این وسایل استفاده نکرده‌اند.

 

یک راز در تجارت محصولات دیجیتال

اصلا بگذارید یک راز را با شما در میان بگذارم. یک مثل قدیمی در بازار فناوری اعم از فروشندگان کامپیوتر، موبایل، تلویزیون و در کل تمام محصولات الکترونیکی و دیجیتالی وجود دارد که می‌گوید، "فروشندگان محصولات فناورانه تاجران یخ هستند."

روشن‌تر این که به علت شتاب بالای عرضه فناوری، وجود رقبای متعدد و تلاش‌های گسترده برای ارایه محصولات ارزانتر، تجارت محصولات الکترونیکی، دیجیتالی و هوشمند، همچون تجارت یخ می‌ماند که هر چه سریع‌تر باید به فروش برسد و اگر دیر بنجنبد، آب روی دستشان می‌ماند.

برای مثال کدام فروشنده را می‌شناسید که بتواند تلویزیون، گوشی یا کامپیوتر در انبارهای خود احتکار کند به امید آنکه مدتی بعد گرانتر بفروشد؟! باز هم مثالی ساده‌تر. علت عرضه سریع مدل‌های مختلف گوشی از سوی سازندگان این محصول چیست؟ حتما برای شما هم سوال پیش آمده که آیا فاصله کم عرضه گوشی‌های پیشتاز یا میان‌رده، موجب تاثیر منفی و افت قیمت مدل قبلی که کمتر از 4 ماه قبل به بازار آمده نمی‌شود؟

به نظر شما چرا شرکت‌ها چنین کاری می‌کنند؟ پاسخ روشن است، جبری به نام رقابت. اگر شما بلافاصله محصول جدید رو نکنید رقبای شما با محصول جدید سهم بازار شما را می‌گیرند و کار شما برای ماندن در کورس رقابت سخت می‌شود.

پس تولیدکنندگان گوشی همواره هم با خودشان و هم با رقبا مجبور به رقابت هستند! ذات بازار محصولات فناورانه همواره اینگونه بوده است.

 

پشیمانی دو تا سه هفته‌ای خریداران

در همین راستا اما اکنون نتیجه یک نظر سنجی نشان داده، اکثر افرادی که امسال لوازم جانبی همچون ساعت‌های هوشمند و مچ‌بندهای ورزشی خریده‌اند، تنها دو تا سه هفته بعد، از خرید خود پشیمان شده‌اند. توجه داشته باشید که اکثر این افراد شوق زیادی برای برای خرید دستگاه‌های مذکور داشتند، ولی به سرعت قید استفاده از آنها را زده‌اند.

اما چرا؟ همین چند وقت پیش بود که استیو وزنیاک از دوستان استیوجابز و پایه‌گذاران شرکت اپل، به مسوولان فعلی این شرکت پیشنهاد داد، تولید ساعت‌های هوشمند را کنار بگذارند.

او این محصول را بسیار ابتدایی و نابالغ دانست و گفت: علاقه‌ای به گجت‌های پوشیدنی از جمله ساعت هوشمند اپل ندارد. وزنیاک از قدرت کم سخت‌افزاری ساعت‌های هوشمند امروزی انتقاد کرد و گفت: از اینکه اکثر ساعت‌های هوشمند برای کارایی کامل نیازمند اتصال به تلفن هوشمند هستند راضی نیست.

اما بگذارید از زبان خریداران ساعت‌های هوشمند ببنیم مشکل کجاست؟ این کاربران امکانات کم، عمر باتری کوتاه و در نهایت پشتیبانی نشدن از اپلیکیشن‌های شرکت‌های دیگر را عامل اصلی نارضایتی از ساعت‌های خود اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر بسیاری از کاربران در خصوص ناسازگاری این ساعت‌ها با اکثر گوشی‌ها گله‌مند هستند و آنها هم همچون استیو وزنیاک، مهم‌ترین ایراد ساعت‌های هوشمند را وابستگی آنها به گوشی‌ می‌دانند و اینکه به شکل مستقل قابل استفاده نیستند.

اگر شما هم کسی را در اطرافتان بشناسید که ساعت هوشمند داشته و اکنون از آن استفاده نمی‌کند، به احتمال بسیار قوی همین دلایل را مطرح خواهد کرد. درست مثل کسانی که بعد از مدتی قید استفاده از هندزفری‌های خود را زده‌اند.

اگرچه از این واقعیت نیز نمی‌توان گذشت که ساعت‌های هوشمند طرفداران خاص خود را همچون بسیاری از خاص‌پسندان و مدگراها دارد و از زمان عرضه این ابزار، فروش ساعت‌های قدیمی در سوییس با افت مواجه شده و برخی از آنها را وادار به تغییراتی در محصولات جدیدشان کرد.

 

تجربه‌های دارندگان ساعت‌های هوشمند

به شکل کلی دارندگان ساعت‌های هوشمند از این که گاه تا روزی یکبار باید نگران شارژ ساعت خود هم در کنار گوشی باشند، بسیار گله‌مند هستند. مشکل باتری زمانی برجسته‌تر می‌شود که شما به سختی می‌توانید به یاد بیاورید که باتری ساعت کلاسیک خود را چند سال پیش عوض کرده‌اید!

اما ساعت‌های هوشمند بعد از مدتی به علت کوچکی باتری علاوه بر خالی شدن سریع نیاز به شارژ‌های مکرر دارند که همین اقدام به سرعت عمر مفید باتری آنها را از بین برده و در نهایت کل باتری بی‌استفاده می‌شود که امکان تعویض آن هم میسر نیست و باید به کل با آن خداحافظی کنید.

یکی دیگر از دارندگان ساعت هوشمند می‌گوید، من در حالی گاهی به ساعت هوشمند خودم نگاهی می‌اندازم که تلفن‌همراهم تنها 50 سانتی‌متر با خودم فاصله دارد! برای همین قید استفاده از ساعت به علت کوچکی صفحه و نگرانی از اتمام زود به زود شارژ را زدم.

در این میان برخی طرفداران ساعت‌های هوشمند نیز اینگونه استناد می‌کنند که خب این بدیهی است و اکثر تولید‌کنندگان این ساعت‌ها اعلام کرده‌اند که حداقل تا یک روز شارژ می‌توان روی این دستگاه‌ها حساب کرد. لذا وقتی شما هر شب گوشی خود را به شارژ وصل می‌کنید، خب برای ساعتتان هم این کار را بکنید.

کاربر دیگری که ساعت هوشمند را کنار گذاشته می‌گوید، زمانی را سراغ ندارم که به موبایل، لپ‌تاپ، تبلت یا کامپیوتر دسترسی نداشته باشم و روی تمام این ابزار نیز هر چه نیاز داشته باشم در سایز بزرگ دارم. پس بیخیال استفاده از ساعت هوشمند شدم که کارایی چندانی هم ندارد.

البته برخی نیز ساعت هوشمند را تنها برای چک کردن زمان و دیدن متن پیامک‌ها و مشخصات تماس‌گیرنده نمی‌دانند و معتقدند از این وسیله برای اندازه‌گیری دما و کنترل خواب و ضربان قلب، شمارش گام‌ها هم می‌توان استفاده کرد. اما از آن طرف نیز برخی معتقدند حتی پزشکان هم شبانه روز دمای اطراف، ضربان قلب و تعداد گام‌های خود را نمی‌شمارند و این قابلیت‌ها بعد از مدت کوتاهی تکراری و بی‌استفاده می‌شوند.

بعضی از کاربران نیز می‌گویند از آنجا که از یک تبلت به عنوان گوشی استفاده می‌کنند، برایشان سخت است که وقتی در میانه راه یا داخل تاکسی هستند، مرتبا تبلت را مشاهده کنند، بنابراین ساعت هوشمند کار آنها را بسیار راحت کرده است. در این مورد نیز می‌توان نتیجه گرفت که اگر تبلت دارید و زیاد هم با تاکسی تردد دارید، شما می‌توانید کاندید خرید ساعت هوشمند باشید!

قیمت نیز برای برخی کاربران مساله است. برای خرید یک ساعت هوشمند که باتری مناسب، امکانات و کاربری بیشتری دارد، تا 4 و نیم میلیون تومان آب می‌خورد. البته نسخه‌های ارزانتر هم هست که طبعا عمر کوتاه‌تر و امکانات کمتری هم دارد.

یک کاربر نیز مقایسه جالبی میان ساعت‌های کلاسیک با ساعت‌های هوشمند دارد. او می‌گوید ساعتی از پدر خود گرفته که با نیروی خورشیدی کار می‌کند و 40 سال عمر دارد و در این سال‌ها حتی یکبار هم برای تعمیر به جایی مراجعه نکرده است. او می‌گوید فرقی نمی‌کند من چند بار در روز به این ساعت نگاه کنم یا با آن ور بروم، در هر صورت ساعت من نه باطری می‌خواهد، نه خراب می‌شود و نه بعد از 40 سال از خرید آن پشیمان است!

 

چند نکته قبل از خرید ساعت هوشمند

با تمام این تفاسیر اگر جستجوی کوچکی در اینترنت هم بکنید، نبرد داغی میان طرفداران و مخالفان ساعت‌ها و دستبند‌های هوشمند را خواهید یافت که مطابق معمول بسیاری از این بحث‌ها آنها تبلیغاتی، متعصبانه و غیر واقعی هستند.

به هر حال هستند افرادی که مایل به خرید ساعت هوشمند هستند و دلایل خاص خود را هم دارند و مثل همیشه نظر مخالفان و موافقان محترم است. در ادامه ما چند نکته مهم قبل از خرید ساعت‌های هوشمند را به شما می‌گوییم:

تا زمان اطمینان قاطع از هماهنگی ساعت مورد نظرتان با گوشی که در دست دارید، آن ساعت را نخرید این شرط مهم اول است.
بهتر است ساعتی را بخرید که حسگر ضربان قلب دارد. در ضمن بد نیست بدانید تعداد کمی از این ساعت‌ها به GPS برای مسیریابی مجهز هست.
به میزان نگه‌داری شارژ این ساعت‌ها توجه زیادی کنید، چون برخی مدل‌ها زمان بیشتری دوام می‌آورند که این امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.
ساعت هوشمندی را انتخاب کنید که حتی در زمان عدم استفاده نیز، زمان را روی صفحه‌اش نشان دهد.
بند ساعت و راحتی در بستن و باز کردن آن نیز بسیار مهم است.
اپ‌های موجود در یک گوشی هم قاعدتا فاکتور خرید محسوب می‌شود اما این موضوع به اندازه زیبایی و راحتی ساعت در دست اهمیت ندارد.

به هر حال اگر ساعت هوشمند دارید و همچنان از آن استفاده می‌کنید، خوش به حالتان، اگر خریده‌اید و استفاده نمی‌کنید، چه بد!، اگر قصد خرید دارید، مبارک باشد و اگر خریدار نیستید، جای نگرانی نیست.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۰۴/۰۷

ساعت هوشمند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">