ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیامک فارسی ارزان و لاتین گران می‌شود

| شنبه, ۴ اسفند ۱۳۸۶، ۰۳:۴۶ ب.ظ | ۱ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی یک نشست مطبوعاتی از تصویب نرخ‌های جدید برای پیامک‌های (SMS) فارسی و انگلیسی در شبکه اپراتور دولتی خبر داد.

محمد سلیمانی در بخشی از این نشست از اتفاقات مثبتی در حوزه پیامک (SMS) خبر داد و گفت: در ارتباط با پیامک هفته گذشته دولت مصوباتی داشت که بر این اساس به منظور حمایت از خط و زبان فارسی، قیمت پیامک فارسی 89 ریال تعیین شد.

وی در ادامه گفت: نرخ پیامک لاتین نیز که هم‌اکنون 140 ریال است از تیرماه سال آینده به 222 ریال افزایش می‌یابد.

سلیمانی در پاسخ به خبرنگارانی که تاکید داشتند در حال حاضر نرخ پیامک فارسی دو برابر پیامک لاتین بوده و آیا تعداد کاراکترهای پیامک فارسی مشخص شده است، گفت: در حال حاضر پیامک فارسی هم 140 ریال است که با ابلاغ مصوبه دولت به 89 ریال کاهش می‌یابد.

براساس این گزارش، در حال حاضر 60 کاراکتر پیامک فارسی معادل 120 کاراکتر لاتین محاسبه و مبلغ آن نیز دو برابر تعیین می‌شود و این موضوعی بود که وزیر ارتباطات پاسخ به آن )نحوه محاسبه تعداد کاراکترها( را به آینده موکول کرد.

وزیر ارتباطات گفت: براساس بند دیگری از مصوبه دولت، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند که پیامک‌های خود را فقط به زبان فارسی ارسال کنند.

مهلت به واردکنندگان گوشی

سلیمانی در ادامه به بخش دیگری از مصوبه دولت اشاره کرد که در آن به مشتریان و واردکنندگان گوشی چهار ماه فرصت داده شده تا نسبت به واردات گوشی‌هایی که از خط و زبان فارسی پشتیبانی می‌کند، اقدام کنند.

وی گفت: در همین حال کارهای پژوهشی روی موضوع پیامک نیز مطرح شد چراکه به اعتقاد ما همه مسایل با نرخ و تعرفه حل نمی‌شود و به همین منظور در حال آزمایش نرم‌افزاری هستیم که اقدام به فشرده‌سازی پیامک‌های فارسی می‌کند که پس از طراحی، این نرم‌افزار به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

سلیمانی همچنین از تمامی محققان که دارای طرح و ایده در زمینه ترویج خط و زبان فارسی در پیامک هستند، دعوت به همکاری کرد.

طرح رجیستری غیرفنی بود

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به علت توقف طرح رجیستری )ثبت کد گوشی( که در راستای مبارزه با قاچاق گوشی انجام می‌شد، این طرح را غیرفنی، غیرتخصصی و تجاری خواند و گفت: برخی امکانات در گوشی‌ها برای موارد و مصارف ویژه‌ای در نظر گرفته شده نه برای مبارزه با قاچاق.

وی گفت: این طرح در عمل تجربه شد و جواب مناسب را نداد چراکه خود سازندگان گوشی کاری کردند که کپی‌کاری شماره‌های گوشی امکان‌پذیر شد. برای نمونه یک شماره سریال در شبکه داشتیم که بیش از 120 هزار بار کپی شده بود و به این ترتیب امکان بازدارندگی و ردیابی متخلفان را غیرممکن می‌کرد.

به گفته سلیمانی، این موضوع با وزرای بازرگانی و صنایع نیز مطرح و مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

افزایش قدرت شوراها در دولت

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش خبرنگار «جهان‌صنعت» مبنی بر سرنوشت معاونت و شرکت فناوری اطلاعات پس از انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: شرکت IT و معاونت فناوری اطلاعات به علت موارد زیادی که در حوزه حاکمیتی وجود دارد که از طریق شرکت زیرساخت و سازمان رگولاتوری قابل انجام نیست به کار خود ادامه داده و تشابه کاری با هم ندارند.

وی با اشاره به ادغام شوراها در کمیسیون‌های دولت به ایجاد شرایط بسیار خوب و ویژه در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: شوراها یکسری تصمیم‌هایی می‌گیرند و دولت هم تصمیم‌هایی می‌گیرد ولی تصمیم دولت عملیاتی‌تر است یا تصمیم شورا؟ اگر نیاز به منابع مالی باشد، شورا بهتر است یا دولت؟

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از تصمیم‌های شوراها به دلیل نبود قدرت اجرایی و مالی انجام نشده است در حالی که تجربه نشان داده پیشبرد امور از طریق دولت به مراتب موفق‌تر است کمااینکه ما خود شورای عالی فضایی را داشتیم اما مسایل و نیازهای خود را از طریق دولت پیش بردیم و به نتایج بهتری در حوزه هوا و فضا رسیدیم که شاهد آن هستید.

سلیمانی همچنین درخصوص سرعت عمل اجرای مصوبات میان شوراها و دولت نیز گفت: برخی از شوراها حتی سه سال یک‌بار هم جلسه تشکیل نمی‌دادند اما کمیسیون‌های دولت هر هفته جلسه دارند.

منتظر سازمان خصوصی‌سازی هستیم

محمد سلیمانی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به پایان تمامی ضرورت‌های قانونی برای ورود به بورس گفت: در حال حاضر منتظر سازمان خصوصی‌سازی هستیم تا 32 شرکت مخابراتی خود را به صورت یکجا وارد بورس کنیم.

وی درخصوص وضعیت اپراتورهای خصوصی تلفن‌ثابت گفت: چون قیمت تلفن‌ثابت در کشور بسیار ارزان است، ورود بخش خصوصی چندان سودآور نیست مگر آنکه قیمت مکالمات تا حدود 10 برابر افزایش یابد که بعید است این اتفاق در کوتاه‌مدت رخ دهد.

وزیر ارتباطات در مورد اپراتورهای خصوصی حوزه اینترنت نیز گفت: مشکل عمده این حوزه سرمایه‌گذاری است، این بخش دارای شرکت‌های کوچکی است که دانش و مدیریت دارند اما سرمایه قابل توجهی ندارند. برای نمونه شرکت ایرانسل بیش از یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه خارجی به کشور آورده اما در حوزه اینترنت سرمایه‌گذاری و توان لازم وجود ندارد.

سلیمانی درخصوص پروانه مخابرات که در آنها مقوله دیتا نیز پیش‌بینی شده، گفت: در این مورد مکانیزم‌هایی پیش‌بینی شده که این اپراتور به صورت الزامی خدماتی را به سایر اپراتورها بدهد تا مشکلی برای ایشان پیش نیاید.

شهرداری کمک کند

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص افزایش کیفیت آنتن‌دهی تلفن‌همراه در تهران نیز گفت: انتظار داریم شهرداری با اپراتورها بیشتر همکاری کند و از دریچه منفعت و رقابت به موضوع نگاه نکند.

وی گفت: در صورتی که این نگرش عوض شود، اپراتورها در زمان بسیار کوتاهی قابلیت فنی و توانایی اجرایی رفع مشکلات کیفی شبکه تلفن‌همراه تهران را خواهند داشت.

گزارش عملکرد وزارت ICT

سلیمانی همچنین گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود ارایه داد و اظهار داشت: در حوزه تلفن‌ثابت تعداد مشترکان تا سال 84 قریب به 18 میلیون نفر، در حوزه تلفن‌همراه تعداد مشترکان در سال 84 قریب به هفت میلیون و در حوزه کاربری اینترنت حدود 10 درصد یا به عبارتی هفت میلیون کاربر بود.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر ما 30 میلیون کاربر تلفن‌همراه، 24 میلیون مشترک تلفن‌ثابت و 18 میلیون کاربر اینترنت داریم.

اولویت‌های سال‌ آینده

محمد سلیمانی درخصوص اولویت‌های کاری سال آینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: ادامه روند اصلاح کیفیت شبکه تلفن‌همراه، به روزرسانی واگذاری تلفن‌ثابت در روستاهای بالای 50 خانوار، واگذاری به‌روز سیم‌کارت تلفن‌همراه، کنترل ویژه برگزاری قریب به چهار هزار مناقصه در مجموعه وزارت ICT، حمایت از تولیدکنندگان و تجهیزات مخابراتی و در نهایت آماده‌سازی بسترهای وزارت آینده و حرکت به سمت شبکه نسل جدید (NGN) از جمله اولویت‌های کاری سال آینده به شمار می‌رود.

  • ۸۶/۱۲/۰۴

نظرات  (۱)

حمایت از خط فارسی یا خط عربی ؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">