ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سید محمد خاتمی رییس جمهوری گفت: فرصت‌های ناشی از انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات، موقعیت‌های تاریخی کم نظیری را برای "جهش‌ها و خیزهای توسعه‌ای" ایجاد کرده است.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری ، خاتمی در پیامی به "اجلاس مقدماتی نمایندگان آسیا و اقیانوسیه درباره جامعه اطلاعاتی" افزود:

پدیده "انحصار فناوری" کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته را به حاشیه‌ای شدن بیشتر تهدید می‌کند و کلید گشودن باب توسعه و فقرزدایی، انتقال و دسترسی آسان و ارزان به فناوری است.

متن کامل این پیام که بعد از ظهر روز سه شنبه توسط "مهندس نصرالله جهانگرد" دبیر شورای عالی اطلاع رسانی در محل اجلاس سران قرائت شد، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برگزاری کنفرانس مقدماتی نمایندگان آسیا و اقیانوسیه درباره جامعه اطلاعاتی در تهران را که در دوره حساس پیش از اجلاس سران در تونس تشکیل می- شود به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این اجلاس که آخرین فرصت‌های هم‌اندیشی و هماهنگی را برای منطقه آسیا و اقیانوسیه در تاثیرگذاری بر فرآیندهای پیش رو فراهم می‌کند، بتواند نشست سران را بیش از پیش غنا بخشد.

خوشبختانه فرصت‌هایی که از طریق انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌وجود آمده موقعیت‌های تاریخی کم نظیری را برای "جهش‌ها و خیزهای توسعه‌ای" ایجاد کرده است. امروزه امکان گذار سهل‌تر و سریع‌تر از مدارهای توسعه نیافتگی به سطوح بالاتر توسعه، به سبب پیشرفت‌های پرشتاب علمی و فناوری بیشتر شده است.

با وجود این، پدیده "انحصار فناوری"، کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته را به حاشیه‌ای شدن بیشتر تهدید می‌کند . کلید گشودن باب توسعه و فقرزدایی، انتقال و دسترسی آسان و ارزان به فناوری است. اهمیت نیاز به انتقال فناوری و دسترسی به دانش ، برخاسته از همین ضرورت است که از سویی دانش و فناوری عوامل حیاتی رشد اقتصادی و توسعه پایدارند و از سوی دیگر دانش و فناوری برآمده از آن،هنوز در معدودی از کشورها متمرکز است که همین موجب پیدایش انحصارهای جدید شده است. این واقعیت که در سطوحی وابستگی به لحاظ فناوری را به وجود می‌آورد، قیمت‌گذاری انحصاری فرآورده‌ها و خدمات فناوری و دانش و در بعضی موارد راه حل‌های غیر مناسب و غیربومی برای مشکلات خاص کشورهای در حال توسعه را نیز به دنبال داشته است.

در چنین چشم اندازی است که "تجارت" در حوزه‌های ملی و بین‌المللی معنای جدید یافته است. تجارت به عنوان موتور توسعه و دسترسی به بازار به مثابه مجرای اتصال به بازارهای بین‌المللی، همواره مورد توجه و اهتمام کشورهای خواهان رشد و از چالش‌های عمده نهادهای مذاکرات چند جانبه تجاری بوده است.

سدهای حمایتی در مقابل اقلام تجاری دارای مزیت نسبی برای کشورهای در حال توسعه همواره از جمله موانع توسعه کشورهای اخیر و موضوع چانه‌زنی کشورهای توسعه یافته بوده است. چالش نوین جامعه اطلاعاتی، چگونگی مواجه با این پدیده در شکل الکترونیک آن است.

تجارت بین‌المللی،می‌تواند زمینه‌های جدیدی در اشتغال، فقرزدایی و ارتقای وضعیت زنان و کودکان برای کشورهای در حال توسعه‌فراهم کند.در چنین موقعیتی اتخاذ راهبردهای حمایتی و یا تبعیض‌آمیز در قبال این قبیل کشورها،به روشنی منجر به کاهش و یا افزایش شکاف بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه خواهد شد و لذا موانع نوین دیجیتالی می‌تواند شیرینی ثمرات دانش و فناوری اطلاعات را به کام نیازمندترین ملت‌ها تلخ کند.

آنچه پیش روی ماست پیدا کردن روش درست مدیریت فعلی جهانی اینترنت است.

آنانکه ضرورت تغییر شرایط نابرابر در دسترسی و توزیع اطلاعات را نمی‌پذیرند ، در عالم واقع به مدیریت انحصاری آن و حفظ وضع موجود می‌اندیشند. پس باید مساله دستیابی به ساز وکارهای نو برای ارتقای فرصت عمومی و اتصال به شبکه دانش و اطلاعات را جدی بگیریم.

این نشست می‌تواند فرآیند تبیین ارتباط میان مدیریت "جهانی اینترنت" را با "رشد شاخص‌هاص توسعه انسانی" مشخص کند. توقع معقول جامعه بین‌المللی از مدیریت جهانی اینترنت، اداره شدن آن به صورت دمکراتیک، چند جانبه، فراگیر و با مشارکت کشورها، بخش‌های خصوصی و به‌طور کلی همه طرف‌های ذینفع می‌باشد.

مساله دسترسی عمومی به فناوری اطلاعات و ارتباطات که در اجلاس سران در ژنو به عنوان موضوعی اساسی و حیاتی مورد تاکید قرار گرفته است، طبیعتا باید مبنای اجلاس توسعه مدار تونس نیز باشد. این مهم زمانی به اقدامات عملی برای کاهش آلام بشری تبدیل می‌شود که متولیان جهانی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، رویکردی جامع‌نگر، بدون تبعض و انسانی برای احقاق حق دسترسی به اطلاعات را برگزیند.

تنهااز این طریق است که شکاف و فقر اقتصادی حاکم می‌تواند محرومیت مضاعف و جدیدی به نام "محرومیت دیجیتالی" را در پی نداشته باشد.

از سوی دیگر مسایل جامعه اطلاعاتی فقط محدود به عرصه اطلاعات نیست ، همه سطوح حیات فردی و اجتماعی و عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ، بهداشت، آموزش، حقوق و حتی اخلاق را در بر می‌گیرد.بدون تردید هماهنگی در این پدیده‌های چند وجهی در صلاحیت سازمان ملل متحد به عنوان "فراگیرترین" نهاد چند جانبه و ذیصلاح بین‌المللی است.

اطمینان دارم که سازمان ملل متحد، اجلاس سران جامعه اطلاعاتی و کنفرانس مهم منطقه‌ای حاضر با بسط مشارکت همه جانبه و برخورداری از نظرات همه طرف- های ذیسهم و ذینفع در جامعه اطلاعاتی از جمله بخش خصوصی و جامعه مدنی، تلاش‌های ویژه‌ای برای هماهنگی بیشتر سامان خواهند داد تا تهدیدهای دیجیتالی کاهش و فرصت‌های دیجیتال برای خدمت به توسعه همه جانبه و پایدار گسترش یابد.

در پایان برای تمامی شرکت‌کنندگان در این اجلاس مهم آرزوی موفقیت و بهروزی روز افزون دارم.

سید محمد خاتمی

  • ۸۴/۰۳/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">