ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیجر رستوران‌ها چطور کار می‌کنند؟

| دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸ ق.ظ | ۰ نظر

مژگان کریم‌نیایی - بسیاری از مردم دوست دارند در رستوران‌ها و فست‌فودها غذا بخورند، به‌خصوص این روزها که رفتن به رستوران‌ها در آخر هفته برای خیلی از خانواده‌ها یک تفریح به حساب می‌آید. در رستوران‌های قدیمی‌ و کوچک‌ معمولا با استفاده از شماره‌ای که بالای فیش‌های خرید می‌زنند و اعلام آن شماره توسط بلندگو، به مشتری‌های خود اعلام می‌کنند که غذایشان آماده شده است اما حالا دیگر در بسیاری از رستوران‌ها استفاده از رستوران‌پیجرها معمول شده است.

شما تا به حال حتما حداقل یک‌بار این رستوران‌پیجرها را دیده‌اید. این پیجرها معمولا جعبه‌های پلاستیکی سیاه و کوچکی هستند که رستوران‌داران به جای فیش به شما می‌دهند و وقتی غذایتان آماده باشد مانند ویبره موبایل به لرزش در آمده و چراغی در آنها روشن و خاموش می‌شود و به شما می‌فهماند که غذایتان حاضر است و شما با مراجعه به پیشخوان رستوران‌پیجر را تحویل داده و غذایتان را می‌گیرید. این پیجرها با حضور کم سروصدای خود در فست‌فودها موجب شده‌اند تا هم مشتریان از سروصداهای منزجرکننده اعلام شماره‌ها خلاص شوند و هم کار پیشخدمت‌ها برای سرویس‌دهی به‌مراتب راحت‌تر شود.

در این مطلب سعی می‌کنیم به شما نشان دهیم که شیوه کار و ساخت این پیجرها تا چه حد ساده است و این پیجرها چگونه عمل می‌کنند، پس با ما همراه باشید.

 

پیجر چیست؟

پیجر در واقع یک رادیوی ساده است که فقط به یک ایستگاه رادیویی گوش می‌دهد. این یعنی یک پیجر فقط از یک ایستگاه رادیویی فرکانس دریافت می‌کند. تمام پیجرها در هنگام ساخت روی موجی تنظیم شده‌اند که فقط قادر به دریافت امواج فرستنده خود هستند.

‌هر پیجر همچنین از یک کد شناسایی خاص تبعیت کرده و بر اساس پروتکل آن که CAP نام دارد عمل می‌کند. وقتی که کد CAP خاص هر پیجر به آن پیجر فرستاده شود، این دستگاه بر اساس برنامه‌ریزی که به آن داده شده چشمک می‌زند یا تکان می‌خورد.

پنج نوع مختلف پیجر به‌‌طور کلی وجود دارد. اولین نوع و ساده‌ترین نوع پیجر «بیپر» نام دارد که به‌دلیل نوع صدایی که تولید می‌کرده به آن بیپر می‌گفتند، اما حالا پیجرهای بیپر می‌توانند هر نوع هشدار خاصی را که برای آنها تعیین می‌کنند، اعلام کنند. در حال حاضر برخی از بیپرها صدا تولید می‌کنند، برخی از نور چشمک‌زن بهره می‌برند و بعضی از ویبره برای هشدار استفاده می‌کنند و البته برخی از بیپرها تلفیقی از این قابلیت‌ها را دارا هستند. جالب است بدانید که بیشتر رستوران‌ها از همین پیجرهای بیپر استفاده می‌کنند.

نوع دوم پیجرها پیجرهای پخش‌کننده صدا هستند این پیجرها می‌توانند به جای هشدار، از صدای ضبط‌شده‌ای که در درون آنها قرار داده شده استفاده کنند.

پیجرهای عددی یا نمره‌ای از انواع دیگر پیجرها هستند که این پیجرها هم توانایی ارسال عدد را دارند و می‌توانند یک پیغام عددی مانند یک شماره تلفن را وقتی که پیغام هشدار را از مخابره‌کننده اصلی دریافت می‌کند، بفرستند.

پیجر‌های الفبایی از انواع دیگر پیجرها هستند که می‌توانند در وقت اعلام هشدار یک پیام متنی و الفبایی را ارسال کنند.

از دو طریق پیجرها به همان شیوه‌ای که پیام دریافت می‌کنند می‌توانند پیام ارسال کنند. یک شیوه آن است که کشورها و دولت‌ها از طریق نصب شبکه‌های پیجینگ مانند آنتن‌های موبایل بر فراز برج‌ها یک منطقه بزرگ را برای پیج کردن تحت پوشش قرار ‌دهند. اما در مساحت‌های کوچک مانند پیجرهای موجود در رستوران‌ها از یک مخابره‌کننده پیام کوچک برای ارسال پیام هشدار هر پیجر استفاده می‌شود.

 

مخابره‌کننده اصلی

برای مخابره‌کردن پیام به تمام پیجرهای موجود در یک رستوران به یک مخابره‌کننده اصلی نیاز است. مخابره‌کننده اصلی پیام را به تمام پیجرهایی که روی موج آن تنظیم شده باشند مخابره می‌کند. برای اینکه تصور درستی از این جریان پیدا کنید باید مخابره‌کننده اصلی را در حکم یک ایستگاه رادیویی در نظر بگیرید و تمام پیجرهای موجود در رستوران را به‌عنوان رادیوهای ترانزیستوری که هر فرد در اختیار دارد در نظر بگیرید. یک مخابره‌کننده اصلی بسته به قدرت آن می‌تواند مسافتی از حدود چند صد متر تا حتی چند کیلومتر را تحت پوشش قرار دهد.

برای پیج‌کردن مشتری، متصدی رستوران یک کد را که مختص پیجر خاص مورد نظر است به مخابره‌کننده اصلی داده و از این طریق آن را مخابره می‌کند و پیجر مورد نظر هم با دریافت پیام مخابره‌کننده اصلی به‌کار افتاده و چشمک زده یا می‌لرزد.

برخی از مخابره‌کننده‌های اصلی حتی قدرت آن را دارند که تا 10 هزار پیجر را پشتیبانی کنند، پس  رستوران‌ها هر چقدر هم که مشتری داشته باشند به‌راحتی می‌توانند به تعداد آنها پیجر هم داشته باشند و از این بابت با هیچ محدودیتی مواجه نیستند.

پیجرها معمولا انرژی مورد نیاز خود را از طریق باتری‌های قابل شارژ دریافت می‌کنند. معمولا در بالای پیجرها یک دکمه فلزی وجود دارد که از طریق آن پیجرها به شارژر خود وصل شده و شارژ می‌شوند.

 

قطعات داخل یک پیجر رستورانی

معمولا پیجرهایی که در رستوران‌ها به‌کار می‌روند از چند باتری، یک بلندگو، یک لامپ، یک پردازشگر کوچک، یک آنتن رادیو و یک موتور تشکیل می‌شوند. یک آنتن معمولی رادیو معمولا از یک سیم تنیده دور یک تکه فلز ساخته شده است که از طریق آن پیام مخابره شده توسط مخابره‌کننده اصلی را دریافت می‌کند و آن را به پردازشگر کوچک موجود در پیجر می‌فرستد و در آنجا کد CAP پیجر رمزگشایی می‌شود. وقتی کد CAP پردازش شد، پردازشگر هشدار لازم بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده را به چراغ‌ها یا ویبره یا بلندگوی پیجر می‌فرستد و به این ترتیب هشدار پیجر فعال می‌شود و پیجر رستورانی مورد نظر ما چشمک خواهد زد.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۰۳/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">